Object lezen voor gebruik

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Object lezen voor gebruik

Bericht door 747driver »

Weet niet hoe je een individueel object uitleest maar met het commando ScanEIB lees je alle objecten uit welke Query during starting aangevinkt hebben.
Waarom wil je dit eigenlijk?
Wanneer de HS opstart en Query during starting is gebruikt dan weet het systeem wat de state van het object is.
Daarna zal iedere wijziging op de bus van deze objecten door de HS worden bijgehouden en zal deze altijd de actuele state ervan weten.
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Object lezen voor gebruik

Bericht door TBBW »

zie het als volgt;
a = 10;
a heeft dus de waarde 10.
nu kan ik aannemen in een later aan te roepen procedure dat a de waarde 10 heeft.
ondertussen kan een andere procedure a hebben veranderd.
vandaar dat ik eerst a weer will testen alvorens deze te gebruiken.

heb het met gira over deze optie gehad, de persoon die mij dit kon vertellen
is met vakantie, vandaar ff via het Forum

gr,

G
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Object lezen voor gebruik

Bericht door Dré »

Oké maar als die andere procedure die a heeft veranderd is dat toch een waarde die op de bus is gezet en die waarde zou je dan toch al bij de verandering kunnen lezen?
Maar goed beschrijf anders eens wat je je precies van plan bent om te gaan doen/maken, misschien dat we het dan beter begrijpen?
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Object lezen voor gebruik

Bericht door TBBW »

hoi hoi,

Was ik weer.
Sorry voor de late reactie, druk druk druk....
Wat ik doe/nodig heb is het volgende;
in een popup window gebruik ik 6 Icons voor de Status van de dimmer.
2 zijn gifs en 4 zijn statische Icons.
als het licht uit is zie je Icon lamp uit
bij 30 zie je lamp 30 %
bij 60 lamp 60%
en Meer dan 60 zie je lamp full
als de dimmer waarde kleiner is dan de gewenste zie je een gifje die beweegt van uit naar aan.
als de dimmer waarde groter is dan de gewenste zie je een gifje die beweegt van aan naar uit.

ik probeer dit met een logic sheet te doen, vandaar dat ik graag eerst de Status will uitlezen.
logic sheet
logic sheet
Logic.png (26.88 KiB) 5248 keer bekeken
gr,

Ger
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Object lezen voor gebruik

Bericht door 747driver »

Wil je de status uitlezen terwijl ie bv van 0% naar 100% gaat zodat je een min of meer actuele waarde van de lichtsterkte binnenkrijgt?
Vrees dat dat niet zomaar gaat lukken.
De feedback van de lichtsterkte wordt bij mijn Gira dimmers pas ge-update/verstuurd aan het einde van de dim operatie.
Probeer anders eens met de ETS groupmonitor de brightness value feedback van een langzaam opdimmende lamp op te vragen.

Wellicht mogelijk om het als volgt te doen:
Licht moet van <33% naar >66%
Eerst de brightness value op 33% zetten.
Wanneer de dimmer een brightness value feedback geeft van 33% de brightness value op 66% zetten.
Wanneer de dimmer een brightness value feedback geeft van 66% de brightness value op de gewenste waarde zetten.

Ben bang dat het dimmen dan wat minder vloeiend gaat verlopen doordat er tijd gaat zitten tussen de feedback en de nieuwe brightness value.
Het zou wellicht minder zichtbaar zijn wanneer het dimmen langzaam gaat.
Plaats reactie