Gira homeserver versus Loxone

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

Gira homeserver versus Loxone

Bericht door Coppensw »

Hallo,

Ik heb hier al veel gelezen over homeserver en ook over Loxone, maar voor mij blijft het verschil heel onduidelijk.
Waarom zou ik veel meer uitgeven aan Gira homeserver dan aan Loxone ?
Wat kan Gira dat Loxone niet kan ?

Een heel open vraag, maar voorlopig is een keuze maken voor mij onmogelijk.
Ter info: Is voor particulier gebruik van huis, tuinhuis en schapenstal/shuur.
Ik wil alles ook kunnen bedienen via computer / tablet

Alvast bedankt om een lichtje te laten branden.
Werner
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Gira homeserver versus Loxone

Bericht door cevers »

Kort antwoord: HS is iets uitgebreider en meer te personaliseren. Is meer gericht op KNX dan de Loxone.
Alleen een HS zelf installeren zonder voorkennis is niet aan te bevelen. Niet echt een DIY apparaat :mrgreen:
Loxone meer een gebruikersvriendelijke interface kwa programmeren en instellen.

Simpel gezegd in jouw geval: Loxone

Even een vraag: Hoe wordt/is jouw installatie opgebouwd? al bestaand KNX of nog niks aanwezig?
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Gira homeserver versus Loxone

Bericht door cevers »

Nog even een opmerking. Als je alleen wil visualiseren (via ipad enzo bedienen) en niet heel speciale schakelingen wil hebben (alleen wat logica)
Dan is er nog een ander alternatief: BJ Freehome
Heel makkelijk te programmeren en te bedienen (ga ik binnenkort 3 huizen mee doen)
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

Re: Gira homeserver versus Loxone

Bericht door Coppensw »

Hierbij een beetje achtergrond:
In onze woning is nu een domotech systeem sinds 15 jaar. Dat wil ik vervangen door KNX.
Het systeem heeft 4 schakelkasten: gelijkvloer huis, zolder huis (voor bovenverdieping), tuinhuis/serre, schuur/stal.
Speciale dingen heb ik niet, denk ik. Sturing in tijd, op lichtsterkte, wind, regen, met scenario's.

Ik heb programmeur achtergrond, heb elektriciteit en domotica in woning zelf geïnstalleerd en ga ook KNX zelf doen.
Als voorbereiding/leerfase heb ik nu een testpaneel opgezet om op die manier de nodige kennis op te doen.
Daarna zou ik de schakelkast in tuinhuis en schuur willen omvormen. Dat lijkt me mogelijk omdat de kabel van in de kast huis-gelijkvloer naar buiten gaat. Dat is dan een aparte lijn. Daarna zal ik de kast op zolder ombouwen om als laatste het gelijkvloer aan te passen.
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Gira homeserver versus Loxone

Bericht door cevers »

Okay, aangezien je het systeem gaat opbouwen met KNX zou ik zoiezo aanbevelen om zoveel mogelijk dan wel niet alles te doen binnen KNX.
Aangezien daar de kracht ligt van het systeem.

Voor visualisatie is inderdaad denk ik de Loxone miniserver de beste optie. Zoiezo zijn hier een hoop extra dingen mee mogelijk.
Tot nu toe waren ze heel open. Maar lijkt dat ze meer richting de Gira kant gaan (forums worden op hun site gesloten).
Iets om mee te nemen in je beslissing. Lijkt er wel op dat hoop alternatieve forums worden gestart :mrgreen:

Kwa ondersteuning voor Homeserver ben je hier en op de Duitse KNX forum aangewezen. Gira is heel gesloten daarin als je geen installateur bent.

Domovea zou ik nooit aanbevelen. Paar keer mee gewerkt en voor die prijs is het erg beperkt en lelijk :(
Plaats reactie