Gira Homeserver - geen verbinding met bus

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
seniorsam
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 15:43

Gira Homeserver - geen verbinding met bus

Bericht door seniorsam »

Collega's,

zit met een probleem, en ik krijg het niet opgelost. Ben al een paar dagen bezig aan het prutsen en ik word er stilaan moedeloos van. Het is mijn eerste installatie, heb voorlopig geen hulp van experts.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Mijn installatie bestaat ruwweg uit een Homeserver, een ABB ip router en enkele componenten. Deze zijn via ETS ingesteld, zie topology:
Afbeelding

Om mijn installatie te testen heb ik snel snel een groepsadres aangemaakt met daarin heel wat actoren:
Afbeelding

Wanneer ik via ETS lees en schrijf op dit groepsadres, 1 en 0, dan gaan de lichten aan en uit.
Wanneer ik de drukknop (1.1.12) indruk, dan gaan de lichten aan en uit.

Daaruit concludeer ik dat alles correct is ingesteld in ETS. Dus gaan we verder met de Gira Homeserver.
Ik ben tot deze instellingen gekomen:
Netwerk:
Afbeelding
Eib:
Afbeelding

Ter vergelijking hier de verbindingen in ETS
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb een test project aangemaakt, en in QC config enkele knoppen aangemaakt, waarvan ik denk dat zij de waarde van het groepsadress 3/0/0 veranderen.
Afbeelding

Ik kan mijn project uploaden naar de HS. Er lijken geen problemen te zijn
Afbeelding

Maar als ik de quadclient open en op de knop druk, gebeurt er niets. Via debug zie ik dat er een telegram verstuurd wordt, maar er komt geen antwoord op. Ik denk dus dat mijn Homeserver geen verbinding heeft met de bus.

Ik heb de instellingen al meermaals veranderd, maar ik krijg er niets uit. Ik ben niet zeker van het physical adress onder EIB/iETS instellingen. Heb nu deze genomen van de iprouter in de lijn, 1.1.0, maar heb ook al 1.1.255 (local) en 15.15.100 (mulitcast) geprobeerd, maar zonder resultaat. Bestaat er een mogelijkheid om te controleren of de homeserver effectief contact heeft met de bus.

Ik ben ook niet zeker of hetgeen ik doe in quadclient wel goed is. Het is nogal veel trial and error, maar zolang ik niet zeker ben dat ik verbinding heb, kan ik daar ook niet verder met spelen. Eénmaal

Maw ik kan niet meer verder. Hier stopt het. Kunnen jullie mij helpen, of op de goeie weg zetten? Als deze post ietwat chaotisch overkomt... stel u dan eens de binnenkant van mijn hoofd voor opt moment ;-)

Alvast bedankt.
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Gira Homeserver - geen verbinding met bus

Bericht door charlez »

De switch die je gebruikt, blokkeert standaard toch toevallig multicast verkeer?
seniorsam
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 15:43

Re: Gira Homeserver - geen verbinding met bus

Bericht door seniorsam »

Wat bedoel je met switch?
Bedoel je de router, er staat hier een router met dd-wrt, daar stond inderdaad 'filter multicast' aangevinkt. Het het uitgevinkt, maar nog steeds geen verbinding...
Of bedoel je effectief een switch, alle netwerkkabels zitten hier inderdaad in een switch, maar ik dacht dat er daar geen "intelligentie" in zit, dat alles eigenlijk geregeld werd door de router. Ik zou ook niet weten hoe ik daar instellingen van kan veranderen.
Of bedoel je nog iets anders...

Kan iemand mij vertellen welk physical address ik moet gebruiken bij de Homeserver instellingen? Want als ik nu iets wil testen moet ik dat steeds drie maal veranderen, omdat ik het niet weet.

Ik twijfel tussen:
1.1.0 ; het adres van de iprouter in de lijn
1.1.255 ; het tweede adres van de iprouter (local - om te programmeren?)
15.15.255 ; het adres dat bij de mulicast verbinding staat in ETS4
seniorsam
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 15:43

Re: Gira Homeserver - geen verbinding met bus

Bericht door seniorsam »

Ik ga even op mijn eigen vraag antwoorden, want het is me eindelijk gelukt!

Physical address is het adres dat je geeft aan de router in ETS. In mijn geval 1.1.255.

Ik denk dat mijn probleem zat bij de instellingen van de ABB IPRouter. Heb deze nu een vast IP adres gegeven en alles zoveel mogelijk open gezet. Zowel KNX => IP en omgekeerd.

Niet te geloven dat een mens zo gelukkig kan zijn om een lichtje aan en uit te doen met de Iphone... haha! Nu begint het echte werk;
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Gira Homeserver - geen verbinding met bus

Bericht door egfdevos »

filter-tabel van de router niet geconfigureerd?
Edwin
seniorsam
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 15:43

Re: Gira Homeserver - geen verbinding met bus

Bericht door seniorsam »

Weet ondertussen ook alweer wat de filter tabel is, en dat lijkt in orde. Maar zit nu weer met een ander probleem.
Als ik met ETS aan het testen ben, en een waarde wil schrijven op een switch groepsadres 1/0/8, lukt dat alleen om de switch aan te zetten. Uitzetten lukt niet. In de groepsmonitor zie ik dit:
Afbeelding

Ik krijg het licht alleen maar uit met een fysieke knop, of door de toestel te resetten.

Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn? Dit had ik vroeger niet. En om de HS online te krijgen heb ik zodanig veel instellingen veranderd, dat ik het op den duur ook niet meer weet.

Heb inzake dit laatste probleem een nieuwe thread aangemaakt in het correcte subforum.
Plaats reactie