Loxone? Juiste Keuze voor visualisatie & logica op knx installatie

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
freshprince
Berichten: 25
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:22

Re: Loxone? Juiste Keuze voor visualisatie & logica op knx installatie

Bericht door freshprince »

Heb nu loxone en tevreden van. Sinds vorig jaar al redelijk wat updates gehad. Persoonlijk nog geen last gehad van gemiste telegrammen en voordeel vind ik wel dat je geen aparte module moet hebben voor te de bus te configureren en daylight functie (weet niet of anderen dat ook hebben?)
Ik begrijp de twijfel van anderen omdat ze inderdaad de andere richting aan het uitgaan zijn...
Als dat ooit zou gebeuren stap ik over op openhab draaiende op een raspberry pi.

Gr,
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: Loxone? Juiste Keuze voor visualisatie & logica op knx installatie

Bericht door carlw »

freshprince schreef:
ma 13 feb 2017, 23:17
Heb nu loxone en tevreden van. Sinds vorig jaar al redelijk wat updates gehad. Persoonlijk nog geen last gehad van gemiste telegrammen en voordeel vind ik wel dat je geen aparte module moet hebben voor te de bus te configureren en daylight functie (weet niet of anderen dat ook hebben?)
Ik begrijp de twijfel van anderen omdat ze inderdaad de andere richting aan het uitgaan zijn...
Als dat ooit zou gebeuren stap ik over op openhab draaiende op een raspberry pi.

Gr,
Thanks voor de info, waar doe je je logica?
Implementeer je alles in KNX of in Loxone?
freshprince
Berichten: 25
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:22

Re: Loxone? Juiste Keuze voor visualisatie & logica op knx installatie

Bericht door freshprince »

Basiszaken in KNX zelf. Voor complexere zaken in de loxone.

Een voorbeeldje, de automatische verlichting van de gang werkt met knx bew. sensoren en met 2 lichtkringen: plafond + orientatieverlichting
Vanaf dat "daylight" voorbij is werken de lichten.
Dan nog later (zit nog wel wat logica in met onder andere het uitlezen van de lux waardes van de sensoren) schakelt ie over op de orientatieverlichting

Waarschijnlijk dat zoiets ook lukt in KNX maar vond dit wat makkelijker in loxone. Ik steek dan wel altijd een failover met "domme" logica op de KNX. In dit geval zitten er 2 schakelaars in de gang (zolder + wc) en als je daar +2sec op drukt kan je de lichten van de gang manueel schakelen. Moest de loxone uitvallen ben je er niet te afhankelijk van... Dat is dan het grote voordeel van het decentrale knx :)

Gr,
postit
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 08 aug 2012, 12:51

Re: Loxone? Juiste Keuze voor visualisatie & logica op knx installatie

Bericht door postit »

Je zou ook eens kunnen kijken naar iRidium. Als je alle logica binnen KNX oplost hoef je alleen licenties te kopen voor visualisatie. Ze zijn nu ook op de markt gekomen met een lite versie puur voor de visualisatie. Makkelijk vanaf de iPad oid te configureren. Best een leuk en betaalbaar visualisatie platform.

Op ISE hebben ze een hardware server aangekondigd waar ook een KNX module in zit. Dan kan je logica e.d. binnen iRidium brengen. Ik ben nu aan het testen met iRidium server op de RaspberryPi met een KNX IP gateway. Dat werkt ook prima.

www.iridiummobile.net (of .nl)
Plaats reactie