Loxone - KNX - Visualisatie - Eerst Programmatie

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Loxone - KNX - Visualisatie - Eerst Programmatie

Bericht door grindal »

Beste Forumleden

Zonet van start gegaan met mijn nieuwe loxone miniserver. Aansluiting en eerste config ging vlotjes.
Om alvast niet verkeerd van start te gaang en alles binnen een paar maand opnieuw te programmeren had ik graag jullie mening / ervaring om van de eerst keer goed van start te gaan met de programmatie.

Hoe hebben jullie de configuratie opgezet ?
- Behoud van je knx programmatie en loxone enkel als visualisatie?
- of alle knx actoren en eib sensoren volledig in de loxone programmeren?

De eerste licht-sturing werkt al, incl feedback object van de schakel-actor. ( Hier had ik wat schrik voor dat de feedback wat raar zou kunnen doen...)

Onderstaand een voorbeeld van één licht punt.
=> ik zie wel in de loxone visualisatie nu zowel de "virtuele drukknop" (rondje) als de output (vierkant blokje) ik kan met beide schakelen.. dan krijg je natuurlijk veel knopjes in de visualisatie.. hoe zouden jullie dit aanpakken ?
Bijlagen
image_57.jpg
image_57.jpg (29.55 KiB) 13096 keer bekeken
image_56.jpg
image_56.jpg (111.11 KiB) 13096 keer bekeken
image_58.jpg
image_58.jpg (17.43 KiB) 13096 keer bekeken
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Loxone - KNX - Visualisatie - Eerst Programmatie

Bericht door Dré »

hey Grindal,

Ik moet eerst bekken het is voor mij al een jaar of 4 geleden dat ik iets met de Loxone heb gedaan, en kan me niet herinneren dat ik in de visualisatie problemen had dat ik dubbele weergave had, dus en de drukker en de uitgang. Kun je die, die je niet wil laten weergeven niet gewoon onderdrukken, dus weergave uitschakelen?
Als het kan zal ik de Loxone alleen gebruiken wanneer je niet afkan met de programmatie van de actoren en schakelaars, dus voor visualisatie en logische verkopingen en zo, laat de rest aan KNX over, anders is ook meteen het principe van KNX van tafel dat ieder zn eigen intelligentie heeft en kan communiceren zonder server.

Ik heb wel het idee dat je niet consequent bent met de benamingen, ik zou proberen om dat meer aan te houden, dus bij dezelfde schakeling overal de zelfde benaming in te houden. Maar dit kan natuurlijk ook nog zijn door de testfase.

Ik zal zelf weer eens gaan kijken of ik weer een Loxone ter beschikking kan krijgen, leuk speelgoed.
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: Loxone - KNX - Visualisatie - Eerst Programmatie

Bericht door carlw »

Hey Grindal,

Wij gaan binnen enkele maanden beginnen aan onze nieuwbouw en gaan ook voor een KNX / Loxone systeem.
Momenteel heb ik al heel veel opgezocht en gelezen en met ETS gespeeld (zonder hardware).

Hoe ik het zal aanpakken is zoals beschreven door Dre om de volledige programmatie in KNX te doen met ETS software.
De grote kracht van KNX is nu juist dat het een decentraal systeem is. Als je natuurlijk de volledige programmatie overlaat aan de Loxone miniserver, waarom heb je dan niet gewoon 100% voor Loxone gegaan?

Voor mij moet het KNX systeem in mijn huis volledig kunnen draaien zonder de Loxone. Ik zal de loxone vervolgens enkel gebruiken voor visualisatie en speciallekes (ze hebben enkele toffe algoritmes, uitbreidingen,...).
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Loxone - KNX - Visualisatie - Eerst Programmatie

Bericht door grindal »

Ik moet jullie mening volgen.

Destijds heb ik ook nog getwijfeld tussen loxone en knx, maar voornamelijk voor knx gekozen voor de grote productkeuze en ook het voordeel dat de logica decentraal zit in alle componenten.

Algemeen zou ik ook alles in knx willen houden, behalve de "speciallekes" van tijdsturingen, logische functies en dergelijke ....
Bedoeling is om eerst de verlichting in orde te krijgen.. volgend de zonwering, en als laatste de verwarming-sturing.
Via knx had ik al wat basis logica geprogrammeerd, maar ik denk wel dat dit via de loxone config veel eenvoudiger en sneller moet kunnen.

Misschien zijn er mensen op het forum die na enige tijd van programmeren toch op zaken zijn uitgekomen waardoor ze de knx programmatie deels in de loxone sever hebben geprogrammeerd ? ...

Ik weet dus weer wat doen de komende maanden ... :lol:
freshprince
Berichten: 25
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:22

Re: Loxone - KNX - Visualisatie - Eerst Programmatie

Bericht door freshprince »

Bij mij is het ook zo. Alles met KNX in hoeverre mogelijk en de visualisatie + speciallekes zoals tijd met loxone.
Ik gebruikt het KNX EIB drukknop element om weer te geven in de interface. Zo is de feedback ook altijd in orde na een stroompanne enz...
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Loxone - KNX - Visualisatie - Eerst Programmatie

Bericht door grindal »

Eerste Vraag:

De windsnelheid geeft 3.000m/s weer, kan je dit aanpassen zodat dit op 3 m/s weergeeft?

2e vraag, hoe hebben jullie je loxone ingesteld voor remote acces ?
ik heb wat testen gedaan met poort 5555 maar dit gaf niet echt een goed resultaat.
Mijn nas met portforwarding rules werkt wel correct.

Telenenet modem => port forwarding van poort 5555 staat ingesteld
interne router => idem forwarding van port 5555 naar het vast ip adres van de miniserver.
Bijlagen
image_59.jpg
image_59.jpg (25.59 KiB) 13058 keer bekeken
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Loxone - KNX - Visualisatie - Eerst Programmatie

Bericht door grindal »

Ondertussen al 2 probleempjes verholpen...

Weergave van Analoge waarde: je kan volgende parameter aanpassen <V,1> staat voor één cijfer na de comma, <V,2> voor twéé cijfers ...
Achter deze waarde kan je zelf het symbool / tekst nog ingeven bv °C of Lux of %Rh wat je maar wil
image_60.jpg
image_60.jpg (7.24 KiB) 12986 keer bekeken
De remote acces is ook werkende, na een duits youtube filmpje te zien... port forwarding van mijn router gezet van poort 7777 naar intern poort 80 en het werkte.. enkel merk ik wel dat het op een externe pc sneller werkt dan mijn mobiele telefoon welke soms geen verbinding wil maken via 3G.
nederbos
Berichten: 24
Lid geworden op: di 01 feb 2011, 16:11

Re: Loxone - KNX - Visualisatie - Eerst Programmatie

Bericht door nederbos »

Hier ook alle kritische zaken in KNX geprogrammeerd. Loxone zie ik enkel als een visualisatiemodule/KNX gateway. Miin ervaring is dat Loxone niet dezelfde stabiliteit biedt als een KNX systeem. Loxone 5 jaar in gebruik.
Etienne
Berichten: 56
Lid geworden op: za 21 jan 2017, 12:27
Locatie: Ninove

Re: Loxone - KNX - Visualisatie - Eerst Programmatie

Bericht door Etienne »

Is er een Loxone gebruikersclub die op regelmatige tijdstippen samenkomt om gedachten uit te wisselen.
Plaats reactie