HS4 herstarten logica waardes onthouden

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

HS4 herstarten logica waardes onthouden

Bericht door Dré »

Ik zit met iets onhandigs.

Ik heb een paar logica's en sommiga daar van zijn afhankelijk of het donker (sunrise/sunset) is of niet.
Dit werkt op zich wel, echter als ik nu in de avond (wanneer er dus al een 1 is verstuurd omdat het donker is geworden) de homeserver opnieuw opstart weten mijn (AND) logica's niet meer dat het donker is, waardoor de verlichting niet automatisch aan gaat als ik door een bewegingsmelder loop.

Iemand enig idee hoe ik dit interne adres na het opstarten weer opnieuw kan inlezen en verstuurd wordt naar al deze logica's?
Het gaat dus niet om het behouden van de status van dit interne adres maar dat hij deze status verstuurd naar de logica's.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: HS4 herstarten logica waardes onthouden

Bericht door 747driver »

Wanneer je de status van het sunrise/sunset object retentive maakt zou dit moeten werken lijkt mij.
Een AND gate wordt tijdens restart automatisch herberekend.
Voor dag/nacht gebruik ik de "Position of sun (time)" module welke bij herstart opnieuw wordt berekend.
De output gaat naar een DIY module welke het Dagbit, Nachtbit en de tekst Dag of nacht als ouput heeft.
Het Nachtbit gebruik ik als input van een AND voor diverse functies waar dag/nacht van belang is.
Hij staat in je Dropbox, 10005_Day_or_night.hsl
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: HS4 herstarten logica waardes onthouden

Bericht door Dré »

Thanks 747, inmiddels werkt het tenminste de aan/uit status klopt bij opstarten en zo.
Mijn fout was dat ik "Position of sun (time)" verkeerd gebruikte door er meteen het schakelobject aan te hangen, wat niet werkt omdat hij een decimale uitgang heeft en geen bit uitgang. (ik dacht alleen dat Expert daar ook op controleerde of de in/uit gangen en type er van wel klopte).
En waarom het voorheen niet werkte, maar daar was ik me dan ook bewust van, was dat ik de tijdklok in QC gebruikte.
Plaats reactie