Welke visualisatie kiezen?

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
Jannick
Berichten: 1
Lid geworden op: di 19 sep 2017, 18:32

Welke visualisatie kiezen?

Bericht door Jannick »

Hallo,


Ik ben aan het bouwen en nu ga ik binnenkort een keuze moet maken welke visualisatie ik ga nemen.
Hieronder staan ongeveer alle eisen die ik zou willen integreren.
Momenteel probeer ik me wat te verdiepen in de "Thinknx micro visualisatie" en de "Gira X1".
Over Thinknx heb ik hier nog niet veel info gevonden. Mss dat jullie hier wat ervaringen mee hebben?

Mijn eisen voor de visualisatie software (buiten de gewone zoals screens enz..) zijn de volgende:

Connectie met videofoon
Camerabeelden opvragen
Alarm
home cinema
Eventueel gashaard kunnen aansturen

Met de Gira homeserver zal dit allemaal wel geen probleem zijn, maar voor mij een te dure oplossing.
Daarom wijk ik uit naar een (goedkopere) andere visualisatie die zo dicht mogelijk aan mijn eisen kan voldoen.
Graag dus meer info over beide visualisaties of andere / betere mogelijkheden.


Alvast bedankt!

Jannick
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Welke visualisatie kiezen?

Bericht door egfdevos »

Alarm, als integratie met het alarm systeem?
Edwin
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Welke visualisatie kiezen?

Bericht door Sceppi »

Als je iets of wat onderlegt bent met IT raad ik je absoluut OpenHAB2 aan.
Laat je niet afschrikken: je hoeft echt geen programmeur te zijn, maar gewoon wat handig zijn met IT en tijd hebben om erover te lezen.
Enige wat je nodig hebt is een raspberry PI of een NAS (in mijn geval synology). Sturen van lichten heb ik zeer snel aan de praat gekregen.
Er bestaat een app waarmee je alles kan bedienen via smartphone en met behulp van "Habpanel" kan je prachtige touch screens maken.

Ikzelf heb volgende gedaan:
- Lichten en shutters via knx (wat te integreren is in openhab)
- Alarm contacten uitlezen in knx via binaire ingangen (staat nog op mijn todo lijst, maar is relatief eenvoudig). Op die manier kan je berichten krijgen wanneer je alarm af gaat, aan of af staat
- IP camera's kan je eenvoudig integreren in Openhab (habpanel)
- Voor videofoon heb ik bewust gekozen voor doorbird. Hiervoor bestaat ook een binding in Openhab.
- Voor home cinema heb ik volgende:
- Beamer in beamerlift en elektronisch projector scherm -> Beiden te bedienen via rolluik actor in knx
- RS232 connectie voorzien tussen beamer en knx en versterker en knx
- Sonos als multiroom systeem voor muziek (behalve in living waar 5.1 surround staat op de versterker)
- Met behulp van 1 drukknop kan ik dan volgende doen: projector en beamerlift naar beneden, beamer en versterker aan en meteen op het juiste kanaal voor home cinema.
- Met Openhab kan ik dit alles bovendien nog eens aansturen via smartphone en ipad
- Verder gekozen om I-pad mini's aan de muur te hangen. Functie enerzijds als videofoon ontvanger (doorbird) en anderzijds als touchscreen. Je zal zien dat je goedkoper af bent dan die relatief dure knx videofoon posten, en bovendien heb je er een ipad bij die je gewoon van de muur kan halen. Basalte heeft heel knappe ipad wall mounts. Enkel voeding voorzien (basalte puck) en je bent vertrokken.

Het fantastische aan Openhab is: Ik heb 1 systeem waarin ik werkelijk alles kan bedienen en uitlezen: licht, screens, alarm, muziek, video, videofoon, internet radio, etc...
Bovendien aan een zeer lage aanschafprijs: Openhab zelf is gratis en de NAS had ik reeds. Je moet er enkel wat tijd in steken, maar de learning curve is zeer stijl.
Laatst gewijzigd door Sceppi op do 21 sep 2017, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: Welke visualisatie kiezen?

Bericht door carlw »

Ik heb hierover ook zeer lang liggen twijfelen en uiteindelijk om 2 ways te gaan:

1) Gira X1 om de basis functionaliteiten zeer snel en mooi te implementeren. Met de directe KNX integratie en afgelikte screens.
2) OpenHab op mijn server als speelgoed en voor stap voor stap wat zaken te integreren (sonos, tv's, etc..)

Let wel dat ik het nog niet draaien heb, ik ben momenteel bezig aan de elektriciteitskast aan te sluiten.
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

Re: Welke visualisatie kiezen?

Bericht door jnyzie »

beste hoe koppel ik KNX bus aan OPENHAB server aub.
ik heb ABBgateway en QNAP nas.

thanks
jorgen@nyzion.com
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Welke visualisatie kiezen?

Bericht door 747driver »

OH2 heeft in de paperui bij "Add-ons - Bindings" de KNX Binding.
Ik gebruik de EIBMARKT N000402 KNX IP Router.
Heb in KNX.cfg slechts de volgende 2 regels actief:
ignorelocalevents=true
type=ROUTER
Plaats reactie