Gira Expert NTP (time) [Solved]

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Gira Expert NTP (time) [Solved]

Bericht door houseofdreams »

Hoi...

Weer een raar probleem. In de Gira Expert (4.5) zou het mogelijk moeten zijn, om NTP in te stellen, zodat je in de Expert altijd over de correcte tijd beschikt.

In de project settings is dit normaal gezien makkelijk in te stellen.
gira17.png
gira17.png (45.74 KiB) 25619 keer bekeken
Stap 1 is de gegevens ingeven van je NTP server (eigen server in netwerk). Zover geen problemen. Stap 2 is, om in Expert communicatie objecten aan te duiden, welke de tijd & datum ontvangen, waarna je deze verder kan gebruiken. Hier loopt het dus mis.

Zoals je in bovenstaande afbeelding kan zien (rode pijl) moet je volgens de Expert hulp bestanden, een "3byte EIB data format" object aanmaken, voor zowel tijd als datum.

Als ik dit datatype zo instel, kan ik gewoon niet opslaan (groene pijl), de enige mogelijkheid,waarna je kan opslaan, is om bij "communication object for date" te kiezen voor "Date EIS4" en bij tijd voor "Time EIS3" (blauwe pijl)

Als ik daarna het project opsla en een check doe, dan krijg ik de fout onderaan zoals je ziet bij de oranje pijl. Ik ben dus weer even niet mee :) Waar ga ik in de fout?
Laatst gewijzigd door houseofdreams op do 28 dec 2017, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira Expert NTP (time)

Bericht door 747driver »

Klopt, Date moet EIS4 zijn en Time EIS3.
Ik gebruik ze als EIB object 13/0/0 en 13/0/1
Zo worden ze bij mij iedere 5 minuten op de bus gezet zodat de Tastsensor met tijdsweergave altijd up to date is.

Screen Shot 2017-12-27 at 01.28.27.jpg
Screen Shot 2017-12-27 at 01.28.27.jpg (129.97 KiB) 25616 keer bekeken
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira Expert NTP (time)

Bericht door houseofdreams »

747driver schreef:
wo 27 dec 2017, 01:28
Klopt, Date moet EIS4 zijn en Time EIS3.
Ik gebruik ze als EIB object 13/0/0 en 13/0/1
Zo worden ze bij mij iedere 5 minuten op de bus gezet zodat de Tastsensor met tijdsweergave altijd up to date is.


Screen Shot 2017-12-27 at 01.28.27.jpg
Maar jij had die GA's al aangemaakt in ETS, misschien dat dit een verschil maakt? Het rare is dat ik het ook zo instel in Expert, maar dan met internal Communication objects, maar dan krijg ik dus in Expert die fouten en kan ik geen transfer doen (wat ik ook nooit zou proberen met fouten)

Nog steeds geen idee waar het dus hier fout loopt...
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira Expert NTP (time)

Bericht door houseofdreams »

Zo werkt het dus blijkbaar wel idd. Ik heb ze nu ook aangemaakt (en al gekoppeld) in ETS, daarna export OPC, import OPC in Expert en de koppelingen opnieuw gelegd.

Nu krijg ik dus geen foutmeldingen meer.. Raar dat dit wel werkt met GA's uit ETS en niet met interne CO's...
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira Expert NTP (time)

Bericht door 747driver »

Je kunt in Expert gewoon Communicatie Objecten aanmaken welke niet in ETS zijn gedefinieerd.
Interne Communicatie Objecten kun je ook voorzien van een GA.
The valid ranges for external (EIB) communication objects are:
2-digit specification: 0-15 / 0-2047
3-digit specification: 0-15 / 0-7 / 0-255

The valid ranges for internal communication objects are:
2-digit specification: 100-199 / 0-2047
3-digit specification: 100-199 / 0-7 / 0-255
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Gira Expert NTP (time) [Solved]

Bericht door TBBW »

Ik probeer dit ook, maak twee interne objecten aan. Een date en een time.
De ene is eis4 en de andere eis3. Ook krijgen ze een GA.
En dan krijg ik toch nog een
Invalid communication object for sending date/time selected.

Groet
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Gira Expert NTP (time) [Solved]

Bericht door TBBW »

..... kan het zijn dat je NIET een interne object mag gebruiken?
een ETS object doet het namelijk wel, althans geen data format error.

dan punt twee, hoe creeer ik een request en hoe handel ik die af?

later
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Gira Expert NTP (time) [Solved]

Bericht door Dré »

Op zich is dit denk ik niet eens zo heel gek.
Ik bedoel, dit stukje is zo ver ik zie ook meer bedoeld om de tijd en datum op de KNX bus te zetten en niet om er intern gebruik van te maken, daar heb je de standaard blokken voor (en blokken die je zelf kan maken of gemaakt zijn door anderen) in 'Graphic Logic Editor'.

Een request hiervoor zit er denk ik niet in, aangezien deze cyclus de tijd en datum op de bus zet, je zou even kunnen kijken bij de vlaggen van het groepsobject goed staan en kijken of het wel of niet werkt.
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Gira Expert NTP (time) [Solved]

Bericht door TBBW »

gevonden!
time en date objecten aanmaken in ETS. deze kun je vervolgens op ieder device gebruiken die het 3 byte time date format gebruikt.
(let wel, even de object dpt op time 10.001 zetten en de date op 11.001 en in expert date op EIS4 en Time op EIS3)
Middels een time request (Gira HS), wordt de time en date op de bus gezet.
inputbox met een time request object (bit type) naar een trigger-module en in de outputbox selecteer je command "Send Time en Date to EIB" klaar

veel plezier, hiermee !!!
Plaats reactie