Basalte Sentido en Gira Home Server

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Ronny Cochet
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 11:21

Re: Basalte Sentido en Gira Home Server

Bericht door Ronny Cochet »

Hallo,

Kan je eens kijken hoe jouw settings reageren in de Gira App op je iPhone of iPad. Ik kan dus niet zien in welke mode de RTC staat, ik kan dus ook niet zien welke temp de setpoint is, kan die enkel wijzigen, dat werkt wel maar ach, ik had het liever volledig in orde gezien. Ik zat mezelf te bedenken, hoe zet de RTC deze waarden eigenlijk op de bus? Je programeert weliswaar een groupadres maar de RTC verstuurt die niet, is dat evt. het probleem dat je de setpoint en de mode niet ziet? De actual temperature die zie je wel aangezien deze bij mij cyclic wordt verstuurd, ...
Ronny Cochet
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 11:21

Re: Basalte Sentido en Gira Home Server

Bericht door Ronny Cochet »

Hallo HouseOfDreams,

Ik geraak wel heel wat korter bij de oplossing, blijkbaar is het datatype van de RTC mode niet correct.

Aangezien debugging soms de enige uitweg is, ... ben ik die straat eens ingeslagen.

Ik had de Basalte Sentido documentatie al eens opgezocht MAAR wat blijkt nu; de documentatie vermeldt voor de RTC mode (set en status) een 1 byte unsigned MAAR als ik die probeer in te stellen via de bus-monitoring dan kan ik eigenlijk GEEN set doen.
Als ik daarentegen een datatype 5.005 (ratio 0..255, wel unsigned) OF datatype 6.020 (status with mode, SIGNED, zie ook later het datatype in de HS) kies dan kan ik wel een set doen, ik zie dan direct dat de RTC zijn status zelf terug op de bus zet, wat uiteindelijk aangeeft dat dit het juiste datatype is en ingelezen heeft.

Normaal zou het datatype dus de 5.005 moeten zijn (unsigned) maar 6.020 is betekenisvoller!

Op die manier kon ik dus de mode instellen en ondervragen op de bus zelf.

Maar als ik vanuit de Gira App een mode wijzig dan zag ik verkeerde waarden op de bus komen (ik verwacht 4 voor vorst en kreeg 10), ik ben dan het datatype gaan aanpassen onder Master Project\Communication Objects, ik heb daar de instelling gewijzigd naar 8 bit (-127 .. 128, SIGNED) en RARA, de waarden komen nu correct binnen EN de symbolen in de Gira App volgen netjes.

Blijkbaar bestaat dit nog niet in ETS5?

Dan toonden zowel het setpoint en de mode na het herstarten van de HS server niet, dit kan je ook instellen bij de Master Project\Communication Objects, query during startup aanzetten en alles toont nu netjes.

Ter info:
Ik heb ook de 'bron' gevonden van de al die function templates, i.e. C:\Users\Public\Documents\Gira\HS+FS Experte 4.5\quad\templates\data; daaronder vind je al de templates dus terug, en er staat zelfs een subdir met help files, en daar staat dus 8 bit 0..255 MAAR heb toch moeten wijzigen naar -127 .. 128.

Deze topic is nu voor mij afgerond.

Hopelijk was dit ook leerrijk voor anderen, ik blijf het wel een klein beetje raar vinden m.b.t. die datatypes.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Basalte Sentido en Gira Home Server

Bericht door houseofdreams »

Voor de operating mode switchover heb ik hier het object type 20.102 (HVAC Mode)

Blij dat het toch werkt nu en dat je het zelf gevonden hebt, dat vergeet je niet meer :D
Ronny Cochet
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 11:21

Re: Basalte Sentido en Gira Home Server

Bericht door Ronny Cochet »

Hallo HouseOfDreams,

Bedankt voor dat datatype, staat beter aangezien je in de bus monitoring dan ook de tekst erbij ziet. Heb in ETS dan ook al die datatypes aangepast.

Om zeker en duidelijk te zijn heb ik dan nog eens een export gedaan van de communication objects en geïmporteerd in de HS.

Maar dan staat die blijkbaar terug op een fout datatype en lukt de mode set/mode status niet meer, dus die dien ik echt op 8 bit (-127 .. 128) terug te zetten. Ik merk wel dat er een 8 bit (RTC Status type is) maar dat lukt ook niet.

Dus datatype in de HS aanpassen is de boodschap en dan werkt alles netjes.

Bedankt.

Ronny
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Basalte Sentido en Gira Home Server

Bericht door 747driver »

Ronny Cochet schreef:
za 24 mar 2018, 10:10
Om zeker en duidelijk te zijn heb ik dan nog eens een export gedaan van de communication objects en geïmporteerd in de HS.
Maar dan staat die blijkbaar terug op een fout datatype en lukt de mode set/mode status niet meer
Dit gebeurt met HS Expert wel vaker.
Ik ben daarom gestopt met het importeren van de OPC file in HS Expert.
Wanneer ik nu (zeer af en toe) wat nieuwe objecten toevoeg dan doe ik dit handmatig.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Basalte Sentido en Gira Home Server

Bericht door Dré »

Ik importeer wel nog steeds de OPC bestand uit ETS, maar ik zet wel het vinkje uit, dat hij het datatype overneemt uit de OPC.
Plaats reactie