Basalte Sentido en Gira Home Server

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Ronny Cochet
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 11:21

Basalte Sentido en Gira Home Server

Bericht door Ronny Cochet »

Ik slaag er niet niet om de functionaliteit van de RTC in een Sentido op een correcte en volledige manier in de Quadclient te integreren, ik vind geen corresponderende function template (ook niet bij de oude), kan ik dit zelf maken?

Alvast bedankt.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Basalte Sentido en Gira Home Server

Bericht door 747driver »

Type nummer?
RTC = Real Time Clock?

Edit, vermoed Room Temperature Control...
Ronny Cochet
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 11:21

Re: Basalte Sentido en Gira Home Server

Bericht door Ronny Cochet »

Beste,

Een RTC staat voor Room Temperature Controller, deze zitten in een aanraakschakelaar van Basalte, model Sentido.

Daar zitten heel wat (knx-) objecten in welke in de QuadClient GEEN ALLESOMVATTENDE function template heeft. Dus heeft er iemand een function template die AL DEZE objecten wel heeft?

Alvast bedankt.

Ronny
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Basalte Sentido en Gira Home Server

Bericht door houseofdreams »

Ronny Cochet schreef:
zo 18 mar 2018, 21:38
Beste,

Een RTC staat voor Room Temperature Controller, deze zitten in een aanraakschakelaar van Basalte, model Sentido.

Daar zitten heel wat (knx-) objecten in welke in de QuadClient GEEN ALLESOMVATTENDE function template heeft. Dus heeft er iemand een function template die AL DEZE objecten wel heeft?

Alvast bedankt.

Ronny
Op zich is dat heel normaal. Gira gaat alleen templates maken voor zijn eigen producten, niet voor de concurrentie. Ik ken de werking van de Basalte knoppen niet, maar ik heb even de sentido toegevoegd in ETS5, de basis schakeling is aanwezig, welke je aan een gewone schakeltemplate kan koppelen. De rest is vooral RGB sturing lijkt me?

Misschien kan je voor deze functionaliteiten de homeserver logic editor gebruiken?
Ronny Cochet
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 11:21

Re: Basalte Sentido en Gira Home Server

Bericht door Ronny Cochet »

Hallo,

Wat betreft de Sentido als schakelaar is me wel alles duidelijk en alles lukt me daarmee.

De vraag is zeer specifiek naar de RTC functie van de Sentido toe, dus daarvoor heb ik een function template nodig of een werkwijze zodat ik die zelf kan maken, ... .

Alle hulp welkom (en een echte function template zou de max zijn).

Ronny
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Basalte Sentido en Gira Home Server

Bericht door houseofdreams »

Ronny Cochet schreef:
di 20 mar 2018, 22:12
Hallo,

Wat betreft de Sentido als schakelaar is me wel alles duidelijk en alles lukt me daarmee.

De vraag is zeer specifiek naar de RTC functie van de Sentido toe, dus daarvoor heb ik een function template nodig of een werkwijze zodat ik die zelf kan maken, ... .

Alle hulp welkom (en een echte function template zou de max zijn).

Ronny
De Sentido is toch de gewone schakelaar met 1 tot 4 knoppen zoals ik kan vinden op de website?

In ETS zie ik de volgende objecten:
sentido1.png
sentido1.png (12.4 KiB) 9899 keer bekeken
Als ik dan in de parameters de "thermostat logic" aanzet, zie ik de volgende objecten:
sentido3.png
sentido3.png (25.69 KiB) 9899 keer bekeken
Deze moeten toch te koppelen zijn aan een bestaande template in de Expert software? Alleen is het niet helemaal duidelijk wat je nu wil bereiken, je hebt een gewone schakelaar met knoppen, geen echte RTC zoals de Basalte Deseo?

Hoe ga je dingen willen regelen?
Ronny Cochet
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 11:21

Re: Basalte Sentido en Gira Home Server

Bericht door Ronny Cochet »

Hallo,

Alvast bedankt dat je hier mee naar wil kijken!

Idd. de Sentido is wel een RTC maar dan zonder instelscherm, vandaar dat ik die wil ‘bedienen’ via de HS.

Ik gebruik in HS expert de function template heating plus, ik koppel:
Mode van sentido (output) naar HS, ik verwacht dat dan mode getoond wordt welke je ingesteldhebt of had MAAR helaas, mode toont niet in de HS
Mode naar sentido (input) van HS, ik verwacht dat de RTC dan wijzigt van mode en dus ook de setpoint wijzigt op HS, helaas maar mode wordt wel op de bus gezet
Setpoint lezen van RTC en tonen op HS, helaas, toont bij het openen niet in HS?
Setpoint schrijven naar RTC,lukt denk ik wel aangezien de valve value wel aangepast wordt en die displayed wel goed (ttz logisch, dus bij hogere temp vragen dan actual temp stijgt de valve variable, als ik setpoint temp lager dan actual temp zet is valve variabel 0)
De actual temp toont wel goed in HS

Ander raar fenomeen is dat er geen echte mogelijkheid is om de temp. aan te passen MAAR enkel via een optie welke blijkbaar bedoeld is vooreen Gira TS-3.

Een kleine boterham maar alvast bedankt.

Ronny
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Basalte Sentido en Gira Home Server

Bericht door houseofdreams »

Ronny Cochet schreef:
vr 23 mar 2018, 00:26
Hallo,

Alvast bedankt dat je hier mee naar wil kijken!

Idd. de Sentido is wel een RTC maar dan zonder instelscherm, vandaar dat ik die wil ‘bedienen’ via de HS.

Ik gebruik in HS expert de function template heating plus, ik koppel:
Mode van sentido (output) naar HS, ik verwacht dat dan mode getoond wordt welke je ingesteldhebt of had MAAR helaas, mode toont niet in de HS
Mode naar sentido (input) van HS, ik verwacht dat de RTC dan wijzigt van mode en dus ook de setpoint wijzigt op HS, helaas maar mode wordt wel op de bus gezet
Setpoint lezen van RTC en tonen op HS, helaas, toont bij het openen niet in HS?
Setpoint schrijven naar RTC,lukt denk ik wel aangezien de valve value wel aangepast wordt en die displayed wel goed (ttz logisch, dus bij hogere temp vragen dan actual temp stijgt de valve variable, als ik setpoint temp lager dan actual temp zet is valve variabel 0)
De actual temp toont wel goed in HS

Ander raar fenomeen is dat er geen echte mogelijkheid is om de temp. aan te passen MAAR enkel via een optie welke blijkbaar bedoeld is vooreen Gira TS-3.

Een kleine boterham maar alvast bedankt.

Ronny
Ik denk dat een deel van het probleem bij jou zit, door de manier dat de schakelaar de operating mode doorzend. Bij de Gira TS3 heb je de keuze tussen 1 x 1byte, of 4 x 1bit

Bij de Sentido heb je precies standaard 4 x 1bit. Als ik dan in expert ga kijken, zie ik een function template 1-20 (Operating mode changeover 4x 1bit) Ik denk dat je met deze template even moet experimenteren. Ik ga moeilijk de exacte oplossing kunnen doorgeven, omdat ik zelf geen Sentido heb, om live te kunnen testen in ETS5 bvb, wat er nu juist doorgestuurd wordt.

Ik heb de 2 schakelaars + de template even naast elkaar gezet en een denkbeeldige koppeling proberen maken, of dit lukt (of werkt) zal je sowieso moeten testen.
23-03-2018 8-56-00.png
23-03-2018 8-56-00.png (183.57 KiB) 9868 keer bekeken
Ik heb met mijn verwarming ook enorm lang bezig geweest, voor alles perfect werktte (vooral de mode omschakelingen) Dit werkt eerlijk gezegd nu pas enkele maanden perfect, 7 jaar lang heb ik dit gewoon wat laten aanmodderen (manueel temp instellen enz)

Je zal wss ook wel de ETS5 bus monitor moeten openzetten, zodat je bij elke wijziging kan zien wat er nu juist wordt doorgestuurd op de bus.

Mss nog een andere tip: heb je op het duitse KNX forum ook al een topic lopen? Daar heb je misschien ook kans dat er iemand zo'n schakelaars heeft
Ronny Cochet
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 11:21

Re: Basalte Sentido en Gira Home Server

Bericht door Ronny Cochet »

Hallo,

Eerst en vooral bedankt dat je hier tijd insteekt!

Ik heb ook heel even de Gira TS3+ er bijgenomen en eigenlijk ziet die er vrij identiek uit (broertje leen) aan de Basalte Sentido.

Ik heb jouw mail grondig doorgenomen MAAR helaas volg ik je niet zo goed, je mixt nl. 1-byte met 1-bit objecten.

Ik heb dan maar eens wat tijd genomen om e.e.a. aan te geven hoe ik het doe MAAR helaas resulteert dit niet in iets dat volledig logisch is of werkt.

Sentido RTC settings:
http://www.knx-forum.be/download/file.p ... 2b410a4f25
Gira HS QC settings:
http://www.knx-forum.be/download/file.p ... iew&id=704

Als ik de HS QC configuratie oplaad DAN merk je dat de SV temperatuur op 0 staat in de client, ok je kan die dan zelf naar bijv. 21°C brengen maar dat is toch niet de bedoeling, je vult die toch in de ETS in (staat op 21°C).
Daarnaast merk je ook op dat de mode niet gehighlight wordt!? En dit terwijl je die uitleest, als je de mode wijzigt dan zie je dat niet in de client (iPhone, iPad, ...).

Het lukt me wel om de kleppen juist te sturen maar ik vind dit niet af!?

Dus alle hulp is welkom.
Bijlagen
Gira HS QC Heating Plus operating mode switching settings.png
Gira HS QC Heating Plus operating mode switching settings.png (36.05 KiB) 9847 keer bekeken
Sentido RTC settings.png
Sentido RTC settings.png (37.71 KiB) 9847 keer bekeken
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Basalte Sentido en Gira Home Server

Bericht door houseofdreams »

Ja, ik heb misschien iets te snel de koppelingen gelegd.

Ik zal morgen een screenshot maken van mijn huidige settings (ETS5 groupadressen & Expert koppelingen). Misschien wordt het dan iets duidelijker. Als je zowiezo kan kiezen tussen 1 x 1 byte of 4 x 1 bit, zou ik voor dat eerste kiezen, spaart toch al wat werk.
Plaats reactie