Geen status melding in HS / QC

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
bitte002
Berichten: 4
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 10:40

Geen status melding in HS / QC

Bericht door bitte002 »

Ik heb onlangs de backup van mijn HS project van enkele weken geleden ingelezen omdat ik ineens geen status van bijvoorbeeld een lamp meer terug krijg in de QC. Ook de buitentemperatuur komt niet meer op het beginscherm. Ik kan wel de verlichting aan doen in de QC. Terugzetten van de backup lost het probleem niet op.

Iemand een idee wat het kan zijn of wat ik moet controleren?

Als ik via iETS diagnose opstart komen er ook geen waardes van de groepsadressen als ik die lees. Ik dacht dat dat vroeger wel gebeurde als ik op "lees" drukte.

Groeten,
Richard
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Geen status melding in HS / QC

Bericht door Dré »

Wat is je interface tussen de KNX bus en je HS?

En misschien, mits mogelijk, even kijken als je je laptop aansluit op die interface kijken of je dan wel terugmeldingen hebt, anders moet je het misschien gaan zoeken in je interface.

Zelf heb ik een keer met een touchpaneel, waar de KNX bus direct op aangesloten kon worden, geen terugmelding gehad,
Ik kan toen contact opgenomen met de leverancier en kreeg toen een bestand toegestuurd, wat ik moest inladen in het paneel, dacht dat er toen iets mis was met de opbouw van de database tabel (maar dat kan ik mis hebben).

Ik weet niet of je al de laatse versie draait, want anders zou je dat kunnen proberen.
bitte002
Berichten: 4
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 10:40

Re: Geen status melding in HS / QC

Bericht door bitte002 »

De KNX EIB bus communiceert via de GIRA USB interface van bus naar de homeserver. Licht aan gaat commando via de app komt bij de actor aan, dus dat werkt. Echter het lijkt net of de andere kant op dus van EIB bus naar homeserver niet werkt, terwijl dit via dezelfde USB interface met de homeserver loopt. OOk de bus monitor lijkt te blijven hangen

Ik ga eens proberen de USB interface opnieuw te laden. Wellicht dat daar iets fout zit, nog niet aan gedacht omdat ik dacht dat die prima werkt. Maar wellicht zit het problem dat deze niet beide kanten op werkt.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Geen status melding in HS / QC

Bericht door Dré »

Je kunt anders ook even proberen als je de USB interface aan je laptop hangt, of de bus monitor dan wel werkt.
bitte002
Berichten: 4
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 10:40

Re: Geen status melding in HS / QC

Bericht door bitte002 »

Ja, mijn laptop met ETS4 kan gewoon de bus lezen, zowel als ik de USB met de USB-interface op de KNX installatie als via IETS als ik via de home server ETS programmeer.

Het blijft gek dat de HS de EIB/KNX bus niet kan lezen. Schrijven gaat wel.
bitte002
Berichten: 4
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 10:40

Re: Geen status melding in HS / QC

Bericht door bitte002 »

De oplossing is eenvoudig. Een nieuwe GIRA USB interface kopen, die werkt wel beide kanten op met de HS 4.7. USB suggereert dat het Universal is, maar icm de Gira Homeserver altijd de GIRA Usb gebruiken
Plaats reactie