Gira Home Server 4 - RS232 null modem kabel

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Michael Devloo
Berichten: 6
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 12:36

Gira Home Server 4 - RS232 null modem kabel

Bericht door Michael Devloo »

Hallo KNX-collega's,

Via 2dehands heb ik een goedkoop lot kunnen kopen waarin een Gira Home Server 4 alsook een Gira Client 9 inzit.
Nu ben ik bezig met het programmeren en updaten van deze Gira Home server.

Omdat deze home server al eerder gebruikt is geweest door de vorige eigenaar (niet registreerd op Gira weliswaar), wil ik deze graag opnieuw flashen zodat hij makkelijk geupgrade kan worden naar de laatste firmware :)

De gira server zelf heeft een hardware versie van 0529 00 (i19) en draait letterlijk nog op versie 2.10.120427
Hierbij gebruik ik dan de Expert versie 2.10 om het toestel al te kunnen upgraden naar 4.0 om zo te komen op de laatste versie 4.8.1

Helaas doordat ik het password niet ken, kan ik deze helaas niet flashen naar de nieuwe versie, dus me enige optie is over te gaan naar de COM1 en via de seriële poort te upgraden.

Door wat forum posts te lezen, merk ik dat hiervoor een null modem kabel nodig is dus heb ik daarnet een eigen nulmodem met volledige handshaking gemaakt.

Maar als ik deze via HS Expert 2.10.120614 wil flashen, dan meldt de software dat deze een timeout geeft. Dus veronderstel ik dat de kabel toch niet correct is. Hierbij het resultaat dat hij geeft bij de "Transfer"
  • Data is being packed
  • Waiting for a connection
  • Restart device.
  • Timeout expired
Als ik manueel de fwupdate.exe gebruik, krijg ik net hetzelfde.

Hierbij heb ik twee korte vragen:
  • Is deze null modem kabel juist? Zo nee, welke handshake moet deze dan hebben? Geen handshake, loopback of gedeeltelijke?
Oplossing: Nee de kabel was niet juist. Zie het schema hieronder.

  • Kan ik deze i19 hardware updaten naar de laatste Gira software (4.8.1?) Volgens de firmware wel, maar dit is ook mij niet helemaal duidelijk.
Oplossing: Ja, deze is ook effectief bevestigd. Alle home server 4 kunnen geupdate worden naar de nieuwste versies!

Alvast bedankt,

Michael
Laatst gewijzigd door Michael Devloo op di 30 jul 2019, 13:04, 2 keer totaal gewijzigd.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Gira Home Server 4 - RS232 null modem kabel

Bericht door egfdevos »

Even de kabel en multimeter erbij gepakt.

1+6-4
2-3
3-2
4-1+6
5-5
7-8
8-7
9-9
Laatst gewijzigd door egfdevos op di 30 jul 2019, 18:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Edwin
Michael Devloo
Berichten: 6
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 12:36

Re: Gira Home Server 4 - RS232 null modem kabel

Bericht door Michael Devloo »

Hey,

Ik heb de kabel nagemaakt zoals je vooropgestelde configuratie.

Hierbij het volledige uitgetekende schema voor het maken van deze kabel:
DB9 pinout Gira 4 Null modem cable RS232.png
DB9 pinout Gira 4 Null modem cable RS232.png (87.03 KiB) 8182 keer bekeken
Maar ondertussen kan ik nog altijd de home server niet programmeren via RS232.
Moet ik de server in een bepaalde configuratie zetten zodat hij een firmware upgrade of een upload aanvaard?

De status dat ik krijg is nog altijd hetzelfde als me vorige post.

Alvast bedankt,

Michael
Laatst gewijzigd door Michael Devloo op di 30 jul 2019, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Gira Home Server 4 - RS232 null modem kabel

Bericht door charlez »

Als ik me niet vergis, is het flashen via nullmodem enkel mogelijk direct na het booten. Daarna wordt het proces dat dit afhandeld afgesloten.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Gira Home Server 4 - RS232 null modem kabel

Bericht door egfdevos »

Is al heel lang geleden dat ik dat zo heb moeten doen.
Weet dat het ergens in de handleiding beschreven (stond) staat.
Edwin
Michael Devloo
Berichten: 6
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 12:36

Re: Gira Home Server 4 - RS232 null modem kabel

Bericht door Michael Devloo »

Hallo,

Ik heb eens verder opgezocht om de Home server 4 te flashen via de null modem kabel.
Zoals jullie meegeven, moet de programmatie als volgende worden gedaan:
  • Leg de home server 4 af
  • Start de transfer via RS232 "Druk op start
  • Leg de home server 4 aan
  • De firmware zou automatisch moeten uploaden
Maar zoals de vorige posts lukt het maar niet op de firmware op de home server te flashen.

Dus ik heb wat beginnen rondneuzen op me hardware:
  • Ik heb het toestel open gedaan en gekeken dat er geen defecten zijn -> OK
  • De BIOS geopened en gekeken dat zowel COM1 als COM2 'Enabled' staan -> OK
  • De kabel dubbel gecheckt en doorgemeten inclusief shortage test (om te zien dat er geen pinnen kort liggen -> OK
Dus hardwarematig zou deze OK moeten zijn.

Software matig:

Hierbij wel het volgen van de correct procedure (Home server afleggen via de stroom, Start transfer, home server aanleggen met stroom)
  • Ik heb namelijk COM1 als COM2 geprobeerd -> Geen succes
  • Verschillende adapters geprobeerd (FTDI chip USB RS232, Prolific USB RS232, zelf rechtstreeks COM1 op me moederbord -> Geen succes
Nu begin ik wel wat te twijfelen of de pinout correct zou zijn van de kabel ofwel dat de procedure anders zou zijn op firmware 2.10.
Want namelijk de procedure dat ik volg staat op hs-help maar geldig voor firmware 4.7

Hopelijk hebben jullie nog wat inspiratie voor mij :-)

Alvast bedankt,

Michael
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Gira Home Server 4 - RS232 null modem kabel

Bericht door egfdevos »

Hang een monitor aan de Home Server en kijk mee wat hij doet.

COM instellingen:
- 115000 Bits/sec
- 8 Data-Bits
- Geen Pariteit
- 1 Stopbit
- Hardware Protocol

Alternatief
Tussen de 2.x databestanden staat ook de map firmware.
Daar vind naast het firmware bestand ook de bestanden nodig voor een firmware update in DOS.
Neem die bestanden en de juiste firmware versie uit de 4.x databestanden.
Boot/emuleer in DOS en vanuit daar proberen.
Edwin
Michael Devloo
Berichten: 6
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 12:36

Re: Gira Home Server 4 - RS232 null modem kabel

Bericht door Michael Devloo »

Hey,

Ik heb inderdaad nog eens me monitor aangekoppeld en wat zitten debuggen op COM1.
Ik merk wel dat de COM1 data uitspuigt naar me terminal, dus deze connectie zit OK.

Ook heb ik al feedback gekregen van Gira en ik kan concluderen dat me schema dat ik hierboven heb gepost klopt.

Ook heb ik al de feedback gekregen van Gira dat deze hardware (i19) kan geupdated worden naar 4.8.1. Weliswaar eerst 4.5 opzetten en dan doorupgraden naar 4.8.1.

Ze suggereren om inderdaad eerst via Expert 2.10 een klein projectje via RS232 over te zetten zodat het passwoord terug gereset is en daarna verder te doen via IP.

Dus het enige wat nog rest is inderdaad de RS232 aan de praat te krijgen.

Ondertussen heb ik inderdaad dubbel gecheckt en dit heeft een hardware protocol nodig (thx egfdevos ;))..

Nutteloze content removed

Michael
Laatst gewijzigd door Michael Devloo op di 30 jul 2019, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael Devloo
Berichten: 6
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 12:36

Re: Gira Home Server 4 - RS232 null modem kabel

Bericht door Michael Devloo »

Beste KNX leden,

Hierbij kan ik jullie wel alvast al meedelen dat ik de Gira Home server 4 (i19 hardware) succesvol heb kunnen updaten naar 4.8.0.

Via de seriële kabel heb ik het niet kunnen doen doordat ofwel me kabel problematisch is ofwel me RS232 poorten stuk zijn van deze server.
Ik heb wel meer het gevoel dat het aan me kabel ligt. Dus originele Gira kabel kan enkel uitsluiting geven.

Hierbij wil ik even meedelen dat ik wel veel geluk heb gehad doordat de vorige eigenaar mij ook een Gira Client 9 heeft verkocht en deze bevatte nog zijn huidige settings van deze server.

Bij het inloggen van de Client software liet hij de username zien en via de config van de Gira software kon ik het paswoord alsook de pin code zien van die gebruiker. Deze stond onder D:\Documents and Settings\Control\Eigene Dateien\Hs+FS Experte 2.6\Tools\client\pwd1.pwd in plain text.

Moesten er nog mensen zijn die hun paswoord zijn vergeten of niet kennen en ze hebben een client 9. Hieronder zou je deze moeten terug kunnen vinden :-)

Bedankt voor alle hulp.

Met vriendelijke groeten,

Michael
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: Gira Home Server 4 - RS232 null modem kabel

Bericht door ferry »

Michael,

Wat je de volgende keer ook nog eens kunt proberen indien je een laptop gebruitk om deze aan de adapter te hangen.
Heel vreemd maar mijn compoort faalt nog wel eens indien deze op de accu draait.
Laats ook een hele tijd aan het klooien geweest met het updaten van een firmware in een alarmsysteem.

Kon met de compoort wel connectie krijgen maar het updaten van de firmware werkte enkel met spanning op mijn laptop.
Plaats reactie