Gira Homeserver Query and evaluate webpages

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Gira Homeserver Query and evaluate webpages

Bericht door 747driver »

Heb een bouwsteen geprobeerd die de stand van de maand weergeeft (19850_Mondphase .hsl).
Wanneer ik de waarde waar deze mee komt vergelijk met de waarde op DEZE website dan zit er een groot verschil tussen.
Heb besloten de waarden van die website te nemen en deze ieder uur te updaten.
Met een "Query and evaluate webpages/IP devices" is dat uiteindelijk gelukt met gebruikmaking van de page source (Opera voor de Mac) van de site.

Nu wil ik ook weergegevens op dezelfde manier binnenhalen.
weerplaza.nl zou een goede optie zijn.
Gebruiken jullie wellicht een betere site?
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Gira Homeserver Query and evaluate webpages

Bericht door brammetje »

Kijk ook eens naar http://xml.buienradar.nl. Zelf gebruik ik een Python script op een Raspberry Pi om van zowel buienradar als weerplaza gegevens op te halen. Het gebeurt best wel regelmatig dat de ene site niet geupdate is, en de andere wel - ik gebruik dan alleen de meest recente gegevens. Ook is het in de laatste paar jaar minstens 4 keer voorgekomen dat de websites aangepast zijn, waardoor de gegevens op een andere manier opgehaald moesten worden. Het script kijkt hiernaar, en laat me weten als zo een wijziging gebeurd is zodat ik actie kan ondernemen.
De opgehaalde gegevens verstuur ik vervolgens als een IP telegram naar de Gira HomeServer.
Deze route heeft mijn voorkeur, omdat de HomeServer stabiel draait en niet bij elke aanpassing van een weergegevens-website opnieuw hoeft op te starten. Python op de Raspberry geeft ook heel veel flexibiliteit om 'slimmigheid' in te bouwen.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira Homeserver Query and evaluate webpages

Bericht door 747driver »

Das een goeie!
Een Pi heb ik nog wel (van een openHAB experiment).
Ik moet toegeven dat m'n Homeserver regelmatig na een kleine of grote wijziging opnieuw wordt opgestart maar de RPi zou naast het ophalen van weer en andere data ook kunnen worden ingezet om m'n 1wire temp sensors in te lezen.
Gebeurt nu met een Arduino boardje.
Moet ik alleen nog "even" Python leren 😁
Heb je 1 van de bestanden HIER als voorbeeld genomen?
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Gira Homeserver Query and evaluate webpages

Bericht door brammetje »

Ik denk dat het met een Arduino ook gaat. Overigens gebruik ik mijn Pi ook om 1-wire temperaturen in te lezen en door te geven aan de Gira HomeServer.
Het script heb ik zelf gebakken, met Python3.
Plaats reactie