logica verbruiksmeting Homeserver

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

logica verbruiksmeting Homeserver

Bericht door charlez »

Allen,

Zou het verbruik van warmtepomp willen registreren. Momenteel gebeurt dit met pulstellers. Maar wil dit aanpassen naar actor met stroommeting.
Probleem is dat ik per mode (3) het verbruik wil weten (verwarmen, koelen, warm water).
BIjkomend moet het verbruik up to date zijn, maw niet dat het verbruik geupdate wordt wanneer er naar andere mode geswitched wordt.
Aangezien er maar 1 meting is, zal er wat logica gebruikt moeten worden. Zelf al wat liggen proberen maar geraak er niet direct uit.

Iemand toevallig al zoiets in gebruik?
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: logica verbruiksmeting Homeserver

Bericht door brammetje »

Moet je nog een actor met stroommeting kopen? Een beetje vreemde manier om te krijgen wat je wilt is een MDT AZI-0316 te gebruiken, en alle drie de uitgangen met elkaar te verbinden. Verwarmen? Uitgang 1. Koelen? Uitgang 2. WW? Uitgang 3. Zorg er met je logica wel voor dat de 'nieuwe' modus de betreffende uitgang inschakelt en dan pas (met een korte vertraging) de eerdere modus uitschakelt. Zo krijgt je warmtepomp automatisch altijd stroom, en meet je actor per modus wat je verbruikt. Kost wel ~ 175 euro, maar als je er toch een moet kopen (en geen ander echt nut hebt voor de overige kanalen) is deze 3-voudige misschien te rechtvaardigen.
Een andere manier is om één kanaal van zo een actor te gebruiken, en de HS regelmatig de stand uit te laten lezen, en in elk geval bij het moment van omschakelen naar een andere modus. Wat de HS uitleest dan in een tellertje stoppen dat bij de betreffende modus hoort.
Maar ik neem aan dat je warmtepomp altijd stroom moet hebben voor zijn eigen intelligentie. Dan zou een 'simpele' stroomspoel goed genoeg moeten zijn. (Maar die moet je dan weer in de HS zien te knopen. Zelf zou ik er dan voor kiezen die meting te doen met een Raspberry Pi, maar dat is dan voor een ander forum.)
Zelf heb ik deze functionaliteit niet in gebruik, maar als het binnen KNX / Gira HS opgelost moet worden dan zou ik het met bovengenoemde AZI-module doen.
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: logica verbruiksmeting Homeserver

Bericht door charlez »

Actor heb ik al, 3 uitgangen gebruiken lijkt me geen goed idee. Dan zou ik er al 6 moeten hebben, aangezien binnenunit en buitenunit. Ook het schakelen is een no go voor warmtepomp. Die moet altijd spanning hebben. De verschillende modi kan ik uitlezen. Het is enkel de logica in hs waar ik niet helemaal uit geraak. Doet nog wat rare dingen bij schakelen tussen modi.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: logica verbruiksmeting Homeserver

Bericht door brammetje »

Wat krijg je dan nu al binnen qua verbruik? Tellerstand, momentaan vermogen? Hopelijk een tellerstand in voldoende nauwkeurigheid. Helpt ook met helpen als je een screenshot van je huidige logica van dit onderdeel laat zien.
Plaats reactie