Satel + Homeserver

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Satel + Homeserver

Bericht door cevers »

Ben bezig met het open protocol van de Ethernet module om daar een paar dingetjes voor maken voor de Homeserver.
Nou zit ik mij af te vragen wat handiger is voor de zone status:

A. een module met +/- 8 uitgangen en 8 inputs waarbij je bij de inputs het zone nummer kan ingeven en dan zal de gelijke uitgang aan en uit gaan bij activeren van die zone.
B. een module met 8 4Byte uitgangen die je koppelt aan een 4ByteTo32Bit van gira zelf. Waarbij elke 4Byte uitgang een groep van 32 zones behandeld.
Dus 1-32, 33-64 ect
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Satel + Homeserver

Bericht door Dré »

Ik snap je vraag niet helemaal, wil je het nu via ethernet inlezen van uit de sarel inbraak centrale of via hardware matige uitgangen en ingang.

Er is overigens ook een sarel knx module voor de satel Integra
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Satel + Homeserver

Bericht door cevers »

Zit hardop te denken. Soms helpt uittypen en input van anderen.
Ging mij erom wat handiger is voor de homeserver logica.

En ik wil in eerste instantie via TCP de Satel centrale actieve zones uitlezen. Op een later stadium ook ingeschakeld enzovoort.
Nog verder en ik kan inschakelen via de ethernet module van de Satel

En ik weet dat er een Satel KNX module is. Maar ik kijk hiernaar om 3 redenen:
1. Omdat het kan :D en ik altijd dit soort dingen leuk vind uit te zoeken
2. Afhankelijk van de grootte van het systeem en wat ze willen zien kan het redelijk wat bus communicatie opleveren wat ik altijd probeer minimaal te houden
3. Bij die Satel KNX ben ik een virtuele uitgang kwijt voor elke zone/actie/status die ik zou willen laten zien in de visu. Gebeurt niet vaak maar soms bijna vol :o
Zat mee te kijken met een Crestron installatie en toen zag ik dit protocol. Vandaar dat ik zit te klooien.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Satel + Homeserver

Bericht door brammetje »

Op mijn Satel (Integra) gebruik ik de KNX-module. Met het aantal gebruikte zones krijg ik bij lange na de KNX objectlijst niet vol. Als ik daar wel in de buurt zou komen dan geeft een uitbreidingskaart uitkomst.
Over de buslast: in normaal gebruik worden alleen speciale condities op de bus gezet, zoals stroomuitval, inschakelstatus, alarmconditie, enz. Alleen in de onderhoudsmodus wordt ook de status per zone doorgegeven, handig voor bijvoorbeeld de jaarlijkse test. Verkeer op de bus is dus vrijwel altijd minimaal.
Overigens is alles éénrichtingsverkeer - het KNX-systeem wordt niet gebruikt om het alarmsysteem in of uit te schakelen of op een andere manier te beïnvloeden. Jaren geleden was dat een eis van de verzekeraar, de huidige verzekeraar heeft geen interesse in die details. Voor mijn eigen gemoedsrust vind ik het wel beter het alarmsysteem helemaal geïsoleerd te houden.
Maar goed, jij wilt het liefst alles via het LAN laten lopen. Ik ken die module niet die 8 4-byte uitgangen heeft, maar die zou in jouw situatie mijn voorkeur hebben. Dan komt er simpelweg 1 transmissie naar de HomeServer, die binnen één module 'uitgepakt' kan worden en groepsadressen kan zetten voor de 32 zones die 'verpakt' worden in die ene byte. Lijkt me behoorlijk overzichtelijk.
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Satel + Homeserver

Bericht door cevers »

Weer een hoop python moeten leren :mrgreen: nu met bit shifts en hoop lijsten uitlezen.
integra.PNG
integra.PNG (19.21 KiB) 20341 keer bekeken
Voor nu even deze module gemaakt om te testen, vul bij zone nummer het zone nummer in :lol: en de bijbehorende uitgang schakelt dan 1 of 0.
Gelijk ook voor gezorgd dat ik alleen maar stuur bij verandering, jammer genoeg geen standaard manier met de self._set_output_value
Dus nu opgelost met remanent waardes.

Ook bezig met de module die de 4 byte uitgangen heeft voor de ingebouwde 4 byte to 32 bit module.
Die heeft dan ook een 4 byte uitgang om aan te geven welk blok is ingeschakeld
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Satel + Homeserver

Bericht door Dré »

Best interessant, ik heb zelf ook een Satel al loopt mijn communicatie via een gateway.
Ik vroeg me wel af hoe je dit dan voor elkaar hebt gekregen in de Satel.
Plaats reactie