HS3 - QuadConfig --> plattegrond?

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
gefliptegast
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 11:25
Locatie: Utrecht

HS3 - QuadConfig --> plattegrond?

Bericht door gefliptegast »

Beste Forumleden,

Ik ben sinds een week bezig met het uitvogelen van een Gira HS3 om te kijken wat de mogelijkheden hier mee zijn.
Na twee á drie dagen had ik uiteindelijk een lampje branden gekregen via de visualisering.
Nu ben ik inmiddels wel wat verder met allerlei functies en dergelijke en liep tegen het volgende aan:

Met behulp van de QuadClient is het mogelijk een erg strakke visualisering te realiseren die snel geconfigureert kan worden.
Het enige wat ik eigelijk nog mis is om een plattegrond te visualiseren zoals het in de normale visualisering mogelijk is.
De QuadClient is namelijk al erg handig opgebouwd, en om dit nou bij elk project handmatig opnieuw op te gaan bouwen zou erg zonde zijn.
Mijn vraag is dus of het misschien via een omweg mogelijk is om een visualisering van een plattegrond in de QuadClient te maken?
Dan is het hele plaatje compleet naar mijn idee.

Ik hoor graag van jullie.
Luuk
Tom
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 03 apr 2009, 14:06

Re: HS3 - QuadConfig --> plattegrond?

Bericht door Tom »

Ik gebruik Photoshop / Visio hangt beetje af van vereiste om plattegrond te maken. Deze kan je dan importeren in
uw programmatie. Ik maak wel enkel gebruik van de gewone experte om programmaties te maken niet de Quadclient.
Maar dit zal wel hetzelfde zijn.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: HS3 - QuadConfig --> plattegrond?

Bericht door 747driver »

De QuadClient is namelijk al erg handig opgebouwd, en om dit nou bij elk project handmatig opnieuw op te gaan bouwen zou erg zonde zijn.
Luuk, ben je van plan meerdere projecten te maken dan?
Die zullen dan waarschijnlijk toch allemaal anders worden opgebouwd.
Tenzij de huizen allemaal gelijk zijn en dezelfde KNX spullen gebruiken.

QC is niet echt flexibel.
Je kunt in Building structure de kamers een background image meegeven en daar houd de visualisering wel een beetje mee op.
Onder Interface - Visualisation kun je zelf aan de slag met het maken van een visualisering.
Heb hier een beetje mee geexperimenteerd en je kunt daarmee zelf een soort QC layout maken.

Mbt het bedienen van verlichting, lees DIT draadje maar eens.
Kan me goed voorstellen dat jij dezelfde fout hebt gemaakt als ik en anderen...
gefliptegast
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 11:25
Locatie: Utrecht

Re: HS3 - QuadConfig --> plattegrond?

Bericht door gefliptegast »

747driver,
Voor mijn stage ben ik een beetje een standaard voor het bedrijf waar ik werk aan het ontwikkelen. Dan kunnen ze het template bestand van een woning openen en dan zijn er al een aantal basis instellingen gedaan.
Daarnaast moet de menu opbouw/volgorde iedere keer volgens een standaard volgorde worden opgebouwd. Deze moet ik ook nog vastleggen.
Maar voordat de GIRA HS3 als standaard gebruikt gaat worden moet ik natuurlijk wel kunnen bewijzen dat dit doosje werkelijk kan wat wij er van verwachten.
Nu was onder andere de vraag om een plattegrond van een woning als "extra" aan te kunnen bieden, echter ik zag niet direct een oplossing binnen de QuadClient. In de normale programmering is dit gewoon een optie.
Na wat zoeken en uitproberen ben ik er achter gekomen dat er toch een eenvoudige oplossing bestaat om zo'n plattegrond toch in de QuadClient toe te voegen.
Het is mogelijk een navigatie knop toe te voegen waarmee je een webpagina oproept. Achter deze knop kun je dan een pagina van de HS openen waar de visualisering van de plattegrond in draait. Voor de gebruiker oogt het dan dat de visualisering via het zelfde systeem loopt (de QuadClient), echter in werkelijkheid draait je een webpagina van de HS.

QC is inderdaad niet helemaal flexibel, maar de vraag is of je dat wel wilt als je veel projecten moet ontwikkelen met de HS. Het elke keer compleet nieuw ontwerpen van een GUI kost erg veel tijd en is in veel gevallen niet nodig. De QC is al op een logische manier opgebouwd en bied veel functionaliteiten. De programmeertijd van de QC ligt naar mijn idee wel veel lager, vooral met functies aanmaken.
Als ik voor mij zelf een GUI zou opbouwen zou ik waarschijnlijk wel de normale visualisatie aan de slag gaan, puur omdat je het kan helemaal naar je eigen wensen kunt inrichten.

De fout met de dimmer heb ik inderdaad ook al gemaakt, dat topic heeft mij veel geholpen om de dimwaarde toch correct te kunnen gebruiken!
Zonder dat topic had het denk ik nog veel langer geduurt voordat ik dat voor elkaar had gekregen.
Tom
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 03 apr 2009, 14:06

Re: HS3 - QuadConfig --> plattegrond?

Bericht door Tom »

Ben ik het niet helemaal mee eens. Heb enkele templates gemaakt over tijd, die we nu aanbieden aan klant. Wilt hij hiervan
afwijken dan wordt er nieuwe programmatie gemaakt, maar als je keuze hebt tussen 4 - 5 templates vinden ze meestal hun
zin wel.

Dan is het niet zoveel werk om alles aan te passen aan nieuwe woning. Ok woningen verschillen altijd, maar in de Expert - Visualisatie
is het al bij al allemaal redelijk snel aangepast.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: HS3 - QuadConfig --> plattegrond?

Bericht door 747driver »

Dus je draait de Visu dan binnen de QC, dat is een grappige oplossing zeg!
Helaas is het slechts een beperkt deel van het scherm wat daarvoor kan worden gebruikt.
Is het dan ook mogelijk om knoppen in die Visu te gebruiken of kun je alleen maar de plaatjes van de plattegrond tonen?
Ben benieuwd hoe dit in praktijk werkt.

Mbt een template, ik zie niet hoe je dat zou kunnen doen.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je bij ieder project eenzelfde volgorde aanhoud voor de opbouw van het project.
Bv. eerst het hele project in ETS opzetten en exporteren als OPC file.
Dan in HS Expert de project settings invullen.
Vervolgens de communication objects importeren van de OPC file.
Enz.
Of bedoel je een template voor de Visu?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: HS3 - QuadConfig --> plattegrond?

Bericht door 747driver »

Tom, maak je de Visu dan voor meerdere scherafmetingen?
Tom
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 03 apr 2009, 14:06

Re: HS3 - QuadConfig --> plattegrond?

Bericht door Tom »

Jaja enkel voor visualisatie natuurlijk. Geen 1 project is zo identiek dat ik zelfs men groepsadressenstructuur kan aanhouden.

Meerdere schermafmetingen heb ik voorlopig nog niet gehad nee. Heb tot hiertoe nog enkel maar voor 1024V Full Screen
visualisaties gemaakt.

Maar inderdaad had ik nog niet bij stil gestaan ;), ander schermafmeting is voor mij wel wat aanpaswerk ... :(
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: HS3 - QuadConfig --> plattegrond?

Bericht door 747driver »

Voor het overzetten naar een andere schermafmeting zie hier.
gefliptegast
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 11:25
Locatie: Utrecht

Re: HS3 - QuadConfig --> plattegrond?

Bericht door gefliptegast »

Dus je draait de Visu dan binnen de QC, dat is een grappige oplossing zeg!
Helaas is het slechts een beperkt deel van het scherm wat daarvoor kan worden gebruikt.
Is het dan ook mogelijk om knoppen in die Visu te gebruiken of kun je alleen maar de plaatjes van de plattegrond tonen?
Ben benieuwd hoe dit in praktijk werkt.
Het is allebei mogelijk, dus de hele visu binnen je QC draaien of alleen de plattegrond met bijbehorende functies en pagina's. Dit komt omdat je de webpagina van de visualisatie op roept. Het is dus aan de programmeur welke webpagina hij hier in voert. Persoonlijk lijkt het mij het handigst om alleen de plattegrond pagina's er in te zetten omdat je de "knoppen bediening" ook al in je QC hebt zitten. De kaart werkt wel full-screen, alleen de bovenste balk met de datum en tijd en de onderste balk met de basis navigatie knoppen staan er nog. In principe wordt de kaart dus niet verkleint. Wel is het belangrijk dat de optie "fullscreen" bij het design wordt ingesteld anders verspringen de knoppen en dergelijke vergeleken met de achtergrond.

Op het moment heb ik een ander project in de HS3 die ik hier heb staan draaien. Binnenkort ga ik er wel weer een 2D en 3D plattegrond in gooien om te testen en een korte handleiding te schrijven. Als ik hier wat beelden van heb kan ik het wel even posten als daar animo voor is?

Wat ik wel als nadeel opmerkte is dat de bediening met behulp van een plattegrond lichtelijk trager is vergeleken met de bediening via de QC zelf. Dit merk je overigens alleen als je het beiden in één applicatie hebt draaien omdat de verschillen gering zijn. De meeste vertraging zit hem nog in de feedback op je scherm omdat je een refreshrate hebt, de QC update direct de status als hij een waarde ontvangt.
Plaats reactie