Dimfunctie vanaf quadclient werkt niet

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Dimfunctie vanaf quadclient werkt niet

Bericht door Teejoo »

Ik zit een beetje te spelen met Quadclient. Het is gelukt om een dimfunctie te maken.
Als ik met mijn tastsensor de lamp dim gaat in de Quadclient het dim percentage mee omhoog of omlaag.
Maar als ik vanaf de Quadclient de slider gebruik of een waarde ingeef blijft de lamp op hetzelfde niveau branden.
Het percentage op de Quadclient verandert dan ook.

Als ik de lamp weer met de tastsensor bedien komt de goede waarde wel weer in Quadclient.
De functie aan/uit werkt wel goed.

Het lijkt dus alsof er geen sturing vanaf de Quadclient is..
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Dimfunctie vanaf quadclient werkt niet

Bericht door 747driver »

Heb je misschien de Brighness value van de slider aan de Feedback van de dimmer hangen?
Zo heb ik het:
QC3.jpg
QC3.jpg (5.59 KiB) 9586 keer bekeken
Op deze manier bouw ik groepadressen voor m'n dimbare verlichting op.
De objecten Switch, Dim, Brightness value, Feedback Switch, Feedback Brightness value.

QC2.jpg
QC2.jpg (11.65 KiB) 9586 keer bekeken
.
In HS Expert Master data - Communication objects geef ik de Switch en Brightness value objecten een Central address (luister adres)
De objecten Switch en Brighness value luisteren daar bij naar hun respectievelijke Feedback objecten.
Wellicht dat dit ook kan met een Watch adres?

QC1.jpg
QC1.jpg (23.36 KiB) 9586 keer bekeken
In QC config is dit dan de groep adres toewijzing in de dimmer functie.
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Dimfunctie vanaf quadclient werkt niet

Bericht door Teejoo »

Volgens mij heb ik de groepsadressen wel goed.
Moet je in - HS Expert Master data - Communication objects - nog instellingen toevoegen cq wijzigen?

Bij de EIB objects staan bij mij de geïmporteerde groepsadressen. Als ik dan een groepsadres aanklik heb ik rechts
een aantal waardes en vlaggen. Welke moeten dan aangevinkt zijn of een waarde hebben om de dimfunctie vanaf
de QC te laten werken.

Zou je eventueel een schermafdruk kunnen maken die het complete scherm van de EIB objects laten zien.
Dus waar ook de "data" van de EIB objects in staan.

Bedankt alvast.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Dimfunctie vanaf quadclient werkt niet

Bericht door 747driver »

Teejoo schreef:Moet je in - HS Expert Master data - Communication objects - nog instellingen toevoegen cq wijzigen?
Het enige wat ik daar heb toegevoegd zijn een Central address voor de Switch en de Brighness value objecten.
Dus die heb jij ook?
Welke moeten dan aangevinkt zijn of een waarde hebben om de dimfunctie vanaf
de QC te laten werken.
Default zou goed moeten zijn.
Kan me niet herinneren dat ik daar aan heb geknutseld.
1.jpg
1.jpg (24.48 KiB) 9573 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (22.15 KiB) 9573 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (25.42 KiB) 9573 keer bekeken
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Dimfunctie vanaf quadclient werkt niet

Bericht door 747driver »

4.jpg
4.jpg (23.02 KiB) 9573 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (23.98 KiB) 9573 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (4.08 KiB) 9573 keer bekeken
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Dimfunctie vanaf quadclient werkt niet

Bericht door 747driver »

7.jpg
7.jpg (3.75 KiB) 9573 keer bekeken
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Dimfunctie vanaf quadclient werkt niet

Bericht door 747driver »

Wat zie je met de ETS Group monitor wanneer je de slider in QC gebruikt?
Oftewel welke GA zie je dan veranderen.
Je kunt in de monitor filteren op GA, bv in mijn bibliotheek verlichting zou ik dan filteren op 3/2/
Wat zijn je toegekende GA's voor je Switch, Dim, Brightness value, Feedback Switch, Feedback Brightness value objecten?
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Dimfunctie vanaf quadclient werkt niet

Bericht door Teejoo »

Als ik via de group monitor meekijk met de slider vanaf de QC zie ik wel de retourmelding veranderen, maar de lamp blijft op dezelfde sterkte branden.
Het lijkt dus dat de dimmer zelf niet aangestuurt word.



Wat de GA betreft heb ik voor de dimmer deze GA gemaakt: GA lamp aan/uit; GA lamp aan/uit retourmelding; GA lamp dimmen; GA lamp lichtsterkte; GA lamp lichtsterkte retourmelding.
Deze GA werken goed voor alleen de tastsensor. Bij de EIB objects in HS heb ik geen GA bijgemaakt. In de QC config heb ik een dimmer function template gebruikt.
Met onderstaande instellingen.
Bijlagen
dim.jpg
dim.jpg (49.61 KiB) 9568 keer bekeken
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (172.63 KiB) 9568 keer bekeken
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Dimfunctie vanaf quadclient werkt niet

Bericht door 747driver »

Dat is het, je slider stuurt geen lichtsterkte maar de retourmelding lichtsterkte!
Bij "Dim" heb je het lichtsterkte object terwijl dat het (4-bit) Dim object moet zijn.
Die Central adress heb je meen ik nodig om ervoor te zorgen dat de indicaties op je scherm synchroon lopen met je installatie.
Zodat bv de knop van rood naar groen gaat in QC wanneer je met de tastsensor verlichting aandoet.
Bij mij geeft de groep monitor het volgende aan wanneer ik met tastsensor "Eetgedeelte 1R" de bibliotheek verlichting aanschakel, 2 x naar beneden dim en dan uitschakel.
1.jpg
1.jpg (42.28 KiB) 9563 keer bekeken
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Dimfunctie vanaf quadclient werkt niet

Bericht door Teejoo »

Hmmm. Nou ben ik het ff kwijt.

In ETS heb ik voor de lamp die gedimd kan worden de volgende GA aangemaakt.
GA lamp aan/uit; GA lamp aan/uit retourmelding; GA lamp dimmen; GA lamp lichtsterkte; GA lamp lichtsterkte retourmelding.
(meer opties voor deze lamp kan ik ook niet vinden in de dim aktor Gira dimaktor 104300)

Bij GA lamp aan/uit heb ik de TS en de betreffende uitgang "schakelen" samengevoegd.
Bij GA lamp aan/uit retourmelding heb ik de betreffende uitgang "retourmelding schakelen" en de led van de TS samengevoegd.
Bij GA lamp dimmen heb ik de TS en de betreffende uitgang "dimmen" samengevoegd
Bij GA lamp lichtsterkte heb ik alleen maar de betreffende uitgang "lichtsterkte"
Bij GA lamp lichtsterkte retourmelding heb ik alleen maar de betreffende uitgang "retourmelding lichtsterkte"

Dezelfde GA heb ik in HS bij EIB objects geïmporteerd. Hier verder niets aan gewijzigd.

In QC config heb ik de dimmer function template gebruikt.
Bij de interface opties bij switch heb ik GA lamp aan/uit gezet.
Bij de interface opties brightness value heb ik GA lichtsterkte gezet.
Bij de interface opties dim heb ik GA lamp dimmen gezet.

Alle functies werken wel vanaf de TS. Ik zie ook de dimwaarde veranderen op de QC.
Op de QC kan ik de lamp wel aan en uit zetten. Als dit vanaf de TS gebeurd schakelt de QC ook mee van rood naar groen.
Alleen als ik vanaf de QC de dimwaarde verander (met de slider en een dimpercentage ingeven) verandert de waarde op de QC wel,
maar niet de lichtsterkte van de lamp.
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (58.69 KiB) 9560 keer bekeken
Plaats reactie