Hoe tijden vergelijken in een logische bouwsteen in HS?

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Hoe tijden vergelijken in een logische bouwsteen in HS?

Bericht door pvhuf »

Ik heb twee EIS3 (tijd) objecten in de homeserver gedefinieerd en wil weten welke van de twee de grootste is.
Gek genoeg vind ik niet de juiste logische bouwsteen. Ik probeer een gewone comparator, maar dat werkt blijkbaar niet.

Wie weet welke bouwsteen ik daarvoor moet gebruiken?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Hoe tijden vergelijken in een logische bouwsteen in HS?

Bericht door 747driver »

Tijd eerst in Decimaal omzetten, zo heb ik het.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Hoe tijden vergelijken in een logische bouwsteen in HS?

Bericht door pvhuf »

747driver schreef:Tijd eerst in Decimaal omzetten, zo heb ik het.
Ik ben niet zeker dat ik je begrijp. Ik dacht dat de EIS3 objecten Decimal Time waren. Ik reproduceer hieronder wat ik wil doen.
Clipboard01.gif
Clipboard01.gif (91.98 KiB) 7505 keer bekeken
De hele oefening dient om een object te creëren die aanduidt of het nacht is. Dus ik gebruik de zonsopgang- en -ondergangtijd,
neem de huidige tijd en vergelijk die. Maar de vergelijking geeft altijd hetzelfde resultaat, wat de huidige tijd ook is.
prensel
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 15:21

Re: Hoe tijden vergelijken in een logische bouwsteen in HS?

Bericht door prensel »

Zit er niet een geo tijd functie ergens ?
In de HS timers kun je daarvoor kiezen dus kan me voorstellen dat die functionaliteit ook in de logic bouwstenen beschikbaar is.
Ik zie wel dat je zoiets al gebruikt dus wellicht werkt dat niet goed.

Anders evt de tijden omzetten naar epoch formaat (= aantal seconden sinds 01-01-1970), dan kun je die getallen met elkaar vergelijken.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Hoe tijden vergelijken in een logische bouwsteen in HS?

Bericht door pvhuf »

prensel schreef:Zit er niet een geo tijd functie ergens ?
In de HS timers kun je daarvoor kiezen dus kan me voorstellen dat die functionaliteit ook in de logic bouwstenen beschikbaar is.
Ik zie wel dat je zoiets al gebruikt dus wellicht werkt dat niet goed.

Anders evt de tijden omzetten naar epoch formaat (= aantal seconden sinds 01-01-1970), dan kun je die getallen met elkaar vergelijken.
Ik heb de tijden ondertussen omgezet naar minuten, en zo vergeleken. Dat werkte. Ik zal die versie vanavond misschien eens aan de post hangen. Alleen is het een beetje omslachtig. Blijkbaar ligt het probleem bij de bouwsteen die de zonsopgang en ondergangs tijd genereert. Als ik die omzet met de bouwsteen die decimaal tijd naar text converteert lukt dat goed en geeft dat een goed geformatteerde tijd, dus ik dacht dat daar decimaal tijd uitkomt. Maar als ik dan de waarde uit die zontijdgenererende bouwsteen als decimaal tijd gebruik om te vergelijken dan bleek die waarde plotseling 0 te zijn, terwijl dezelfde bewerking bij de bouwsteen die de huidige tijd genereerde wel een waarde genereerde verschillend van 0. Heel gek. Zou wel willen verder zoeken waarom ie dat deed, maar debuggen is zo'n pain in the ass dat ik nu ik iets heb dat wel werkt het maar zo zal laten.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Hoe tijden vergelijken in een logische bouwsteen in HS?

Bericht door 747driver »

Heb verschillende tijdsberekeningen opgebouwd.
Begonnen met de Date+Time module en de Position of sun (time) module welke sunrise en sunset geeft.
In de eerste module heb ik connectoren gemaakt om zo de uitgang op andere sheets te kunnen gebruiken.
Heb ook een Time2Sunrise en een Time2Sunset gemaakt.
1.jpg
1.jpg (20.44 KiB) 7494 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (36.75 KiB) 7494 keer bekeken
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Hoe tijden vergelijken in een logische bouwsteen in HS?

Bericht door pvhuf »

Zoals in vorige post beloofd, in bijlage mijn versie die ik gisteren in elkaar geflanst heb en die werkt.
Clipboard01.gif
Clipboard01.gif (137.4 KiB) 7484 keer bekeken
@747driver: zal misschien dit weekend eens kijken of ik het meer zoals in jouw voorbeeld kan doen.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Hoe tijden vergelijken in een logische bouwsteen in HS?

Bericht door pvhuf »

747driver schreef:Heb verschillende tijdsberekeningen opgebouwd.
...
In de eerste module heb ik connectoren gemaakt om zo de uitgang op andere sheets te kunnen gebruiken.
Hey! Bedankt dat je me opmerkzaam maakt dat er "connectoren" bestaan. Ik wist dat helemaal niet. En ik maar sommige uitgangen in objecten steken enkel en alleen om te gebruiken op een ander sheet. Weer wat slimmer geworden.
Plaats reactie