Probleem met logische module ID 16917

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Probleem met logische module ID 16917

Bericht door pvhuf »

Ik heb onlangs een gira keyless in keypad geïnstalleerd. Nu wens ik dat te connecteren met de homeserver. So far, so good.

In de logic editor ben ik nu bezig met de nodige logica samen te stellen om een deur te openen via een code op het keypad.

Ik wens hiervoor module 16917 (Receive door communication door opener command from Keyless In device) te gebruiken, naast een aantal andere modules. Hierbij treedt een probleem op. In de logic editor visualiseert de module zich als hieronder.
Clipboard16.gif
Clipboard16.gif (9.52 KiB) 8934 keer bekeken
Zoals je kan zien staan er vraagtekens in plaats van "Trigger - module active (Send)" (zoals in de module daarnet boven). De module doet ook niets bij ingeven van een code.

Ik vind niets omtrent één of andere bugfix hiervan. Heeft iemand van jullie een idee wat te doen?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Probleem met logische module ID 16917

Bericht door pvhuf »

Opgelost. In de HSL file van de module ontbrak een dubbel quote voor "Trigger - module active"
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Probleem met logische module ID 16917

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hey,

Ik heb ook een Gira Keyless In (codeklavier) en Gira HS.
Het openen van de deur (dmw elektrisch slot) handel ik helemaal af dmv programmatie van de Gira DCS. Hier komt geen Gira HS aan te pas. Waarom wens je dit via de Gira HS te doen?

Wat ik wel al heb geprobeerd (niet in geslaagd) is dmv een trigger in de Gira HS (knopje op de visu) het elektrisch slot aan te spreken, maar dit is niet gelukt. Als het je gelukt is, wil ik je programmatie in de Graphic Logic Editor wel eens zien...
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Probleem met logische module ID 16917

Bericht door pvhuf »

Er zijn verscheidene voordelen aan het openen van deuren of poorten via de HS ipv DCS.
1) je kan gemakkelijk bijhouden wie wanneer binnengekomen is.
2) je bent in staat om dynamisch codes toe te wijzen. Bvb: er komt een aannemer werken: je zegt hem dat hij van uur A tot uur B met code C binnen kan.

Als ik het goed begrijp wil jij het omgekeerde doen. Je hebt wellicht een schakelactor zitten op de DCS bus die aangestuurd wordt door het codeklavier? Ik ken niet onmiddellijk een manier om een dergelijke schakelactor te sturen vanuit de HS. Nu ik erover nadenk lijkt het mij dat je dan een DCS-telegram moet op de DCS bus moet krijgen via de IP-gateway. Er bestaan in ieder geval modules om telegrammen te verzenden naar de DCS bus in HS.
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Probleem met logische module ID 16917

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hmm... die voordelen zijn wel interessant, ja!

Het elektrisch slot wordt nu rechtstreeks aangestuurd van de DCS (ik had de DCS ook eerder dan de Gira HS, dus ik moest het wel onafhankelijk opzetten). Maar ik ben toch nog niet helemaal mee. Via welke functiemodules kan je bijvoorbeeld het elektrisch slot openen vanaf de Gira HS?

P.S. Er is vandaag nieuwe firmware beschikbaar gesteld voor de DCS-IP Gateway, de Skype integratie is er eindelijk!
http://www.gira.com/en/download/index.html?id=2387
=> Zelf nog niet getest.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Probleem met logische module ID 16917

Bericht door pvhuf »

Bedankt voor de info ivm de nieuwe firmware. Ik wist dat het er zat aan te komen, maar niet wanneer.

Ivm je vraag omtrent de logische modules. Ik ben het niet zeker, omdat ik dus niet via een dcs-schakelactor iets doe, maar gira heeft een aantal bijkomende logische modules op hun website staan bij de DCS IPgateway en die niet bij de homeserver zitten.

http://www.gira.com/nl_BE/download/down ... ml?id=2551

Ze zijn genaamd
Logikmodul Türöffnerautomatik / HomeServer Logikmodul "Türöffnerautomatik einschalten / ausschalten / abfragen"
en nog een aantal andere.

Wellicht kan het hiermee.

Deze bibliotheken inladen in Expert en uitproberen zou ik zo zeggen.
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Probleem met logische module ID 16917

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Die heb ik reeds geprobeerd, maar helaas. "Türöffnerautomatik" in/uitschakelen gaat over de functionaliteit dat -als iemand op de bel drukt-, het elektrisch slot automatisch de deur vrijgeeft. Die oplossing komt in de buurt, maar ik zou dus liever het elektrisch slot rechtstreeks aanspreken. Voorlopig lijkt me geen andere oplossing dan het elektrisch slot op een aparte KNX schakelactor aansluiten... Gek dat zo'n basisfunctionaliteit er niet in zit. Als ik de (Duitse) changelog goed begrijp, zit het ook niet in de nieuwe firmware.

Heb je je codeklavier dan ook rechtstreeks op de KNX bus aangesloten ipv op de DCS bus?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Probleem met logische module ID 16917

Bericht door pvhuf »

Nee, dat gaat niet. De KeyLess In is geen KNX device. Het is een DCS-bus device werkend enkel met devices van Gira uit de deurcommunicatiesysteem-catalogus. Je kan die twee niet mixen, dat zou vrij catastrofale gevolgen hebben (alhoewel als je de aansluitingen bekijkt ik vermoed dat je ze fysiek wel zou kunnen verkeerd steken :shock: ). Het eerste is een 9600bps bus, over de andere kan video en audio verstuurd worden. De DCS-IP gateway zorgt voor de verbinding over IP tussen de homeserver en het Keyless In codeklavier.
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Probleem met logische module ID 16917

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Ok, dan werk je voor het codeklavier net zoals mij op de DCS-bus, en speel je de volgende functionaliteit klaar via de Gira HS: "dynamisch codes toe te wijzen. Bvb: er komt een aannemer werken: je zegt hem dat hij van uur A tot uur B met code C binnen kan.".

Via welke functiemodules kan je dit realiseren? Bedoel je effectief dat je via de Gira Visu een code kan toekennen?

P.S. Net de upgrade gedaan... blijkbaar is een SD-kaartje nu "verplicht" als je je DCS-IP Gateway wil integreren met je Homeserver. Vraag me niet waarom... Gek dat dit niet in de (summiere) documentatie staat. Ik dacht dat dit enkel voor Skype nodig is.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Probleem met logische module ID 16917

Bericht door pvhuf »

Dries_De_Bouwer schreef:Ok, dan werk je voor het codeklavier net zoals mij op de DCS-bus, en speel je de volgende functionaliteit klaar via de Gira HS: "dynamisch codes toe te wijzen. Bvb: er komt een aannemer werken: je zegt hem dat hij van uur A tot uur B met code C binnen kan.".
Via welke functiemodules kan je dit realiseren? Bedoel je effectief dat je via de Gira Visu een code kan toekennen?
Je kan daarvoor module 16918 gebruiken. Met die module kan je een code van het keypad evalueren. Je kan voor zover ik weet niet het keypad programmeren met codes, maar de codes die het keypad doorgeeft kan je wel testen.
Clipboard17.gif
Clipboard17.gif (9.76 KiB) 8905 keer bekeken
Zoals je in onderstaand beeldje kan zien, kan je de code aan de linkerkant vastzetten of dynamisch instellen door inputobjecten. In mijn voorbeeld staan die vast ingesteld. Via de Release optie kan je bepalen wanneer je code geldig is, door het input object 0 of 1 te laten worden.

De codes hiermede getest zijn echter enkel de F-codes. En deze zijn viercijferig. Het is daarom dat ik in een ander bericht hier gisteren vroeg of er iemand weet hoe ik de langere keycodes (tot 32 cijfers) kan op deze manier doorsturen en testen.
Dries_De_Bouwer schreef: P.S. Net de upgrade gedaan... blijkbaar is een SD-kaartje nu "verplicht" als je je DCS-IP Gateway wil integreren met je Homeserver. Vraag me niet waarom... Gek dat dit niet in de (summiere) documentatie staat. Ik dacht dat dit enkel voor Skype nodig is.
Een SD kaartje nodig voor integratie van de gateway met homeserver?????? Dan zal ik die update maar niet doen, zeker?
Plaats reactie