Integratie webcam & homeserver

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Integratie webcam & homeserver

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hoi,

Ik heb gisteren geprobeerd om mijn webcam (een D-Link DCS-5222L) te integreren met mijn domotica systeem (Gira HS). Als de camera beweging detecteert, zou er een bepaald licht moeten aangaan.

Deze webcam (zoals de meesten) heeft geen KNX integratie. Maar wat wel mogelijk is, is om bij beweging een snapshot te e-mailen of op te laden op een FTP server:
Afbeelding.

Ik dacht het volgende te proberen: ik geef het IP-adres van de Gira HS op als FTP server (met poort 21). De rest van de gegevens hierboven (user, ww, filepath,...) zijn dummy-gegevens, gezien de Gira HS natuurlijk geen FTP server functionaliteiten heeft.

Vervolgens heb ik het volgende geconfigureerd in de Gira HS:

Afbeelding
Het IP-adres dat hier is opgegeven, is het IP-adres van de webcam.

In de tab "Receive" heb ik "any type of data" geconfigureerd, en in het tabblad "Commands" uiteraard het "togglen" van dat specifieke licht.

Ik ging er vanuit dat -zodra de webcam verbinding probeert te maken met het IP-adres van de HS- de HS dit zal aanzien als "any type of data" en vervolgens de gerelateerde acties ging uitvoeren.

Driewerf helaas: mijn licht gaat niet aan (letterlijk en figuurlijk).

Ziet iemand toevallig wat ik over het hoofd zie? Of hebben jullie op een andere manier een webcam geïntegreerd?

Bedankt!

Dries
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Integratie webcam & homeserver

Bericht door pvhuf »

Volgens mij zijn er twee zaken. De HS kan via FTP iets versturen naar een FTP server, maar zoals je zelf zegt is hij zelf geen FTP server. Hij kan dus niets ontvangen via FTP.

Je tweede screenshot is er eentje uit de functionaliteit receive IP/EIB telegrammen. Dat dient om KNX/EIB telegrammen te versturen over IP. Bvb tussen twee homeservers die over IP met elkaar praten. Als je device niet in staat is om een EIB telegram in IP te verpakken zal dat niet werken.
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Integratie webcam & homeserver

Bericht door Dries_De_Bouwer »

pvhuf schreef:Je tweede screenshot is er eentje uit de functionaliteit receive IP/EIB telegrammen. Dat dient om KNX/EIB telegrammen te versturen over IP. Bvb tussen twee homeservers die over IP met elkaar praten. Als je device niet in staat is om een EIB telegram in IP te verpakken zal dat niet werken.
Jammer. Ik ging er vanuit dat "receive any type of data" sloeg op "eender wel TCP verkeer over die poort". Misschien moet ik de "Web pages/IP Devices" gebruiken voor dit doeleinde?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Integratie webcam & homeserver

Bericht door pvhuf »

Hmm. Nu ik weer thuis ben en de help van de expert kan consulteren, denk ik dat ik toch moet terugkomen op mijn woorden. Uit de help voor "Receive IP/EIB telegrams"

First, this function enables the reception of any desired structured data via an IP connection. The reception is not limited to a purely text data, but instead also enables working with binary data.
Second, 14-byte EiB data can be evaluated.


En bij de applicatiedomeinen:

- Exchange of values between two HS/FS.
- Reception of data and values of other IP devices (e.g. IP cameras).


Volgens dit kan je dus inderdaad ook van andere ip devices om het even welke data ontvangen. Dus moet het inderdaad mogelijk zijn om te doen wat je wilt, maar niet via FTP, maar rechtstreeks op lager TCP/UDP niveau.
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Integratie webcam & homeserver

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Ik zal nog een beetje zoeken ivm integratie webcam... Moet doenbaar zijn volgens mij.

Eens proberen met een e-mail te sturen (met IP adres van Gira HS als SMTP server)...
duren
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 13:34

Re: Integratie webcam & homeserver

Bericht door duren »

Hallo,
ik ben ook op zoek om een Gira HS te laten reageren op bewegingen van een camera.
hebben jullie ondertussen een oplossing hiervoor gevonden?
alvast bedankt
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Integratie webcam & homeserver

Bericht door 747driver »

Met een Mobotix camera is dat makkelijk te bewerkstelligen.
Die kan nav beweging een bericht sturen (IP Notify Profile).
Gebruik ik voor het schakelen van verlichting en voor het opslaan van een foto.
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Integratie webcam & homeserver

Bericht door charlez »

Ik heb dit ooit werkende gekregen met een axis camera.
Maar camera ooit gereset en sinds dien ook niet meer direct werkende gekregen.
Als ik nog eens tijd heb, zal ik het nog eens bekijken.
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: Integratie webcam & homeserver

Bericht door ferry »

Ik probeer om een intercom middels een DCS ip gateway de beelden weg te laten schrijven naar de homeserver.
Ik denk dat ik moet zoeken in het camera archief.
Ik moet bij camera's een image path opzoeken echter kan ik deze nergens vinden voor de IP gateway.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Plaats reactie