Add to Message Archive - maar niet alles...

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Add to Message Archive - maar niet alles...

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hoi,

Ik heb weer een (voor mij complexe) vraag, als vervolg op het topic Gira HS - Waarde van intern element berekenen.

Ik heb een intern element "C". Iedere keer als de waarde verandert, moet er een entry in een message archive worden weggeschreven. Tot hier toe is het eenvoudig.

Maar... de waarde van element "C" wordt samengesteld door een combinatie van twee raamcontacten (zie dat ander topic). Als het raam dicht is, heeft C waarde "00", als het volledig open is heeft het "11", als het op kip staat "01", en in de (onwaarschijnlijke) omstandigheid dat het onderste raamcontact open is en vanboven dicht (maar dan is mijn raam naar de haaien :-)), dan heeft hij waarde "10". Er zijn nog andere combinaties mogelijk (sabotage-waarden), maar die laat ik hier even achterwege.

Als ik het raam, dat eerst dicht is, open doe, wil ik één entry in mijn archief (vb. "Raam keuken geopend"). Maar ik zie dat er eigenlijk twee entries komen in mijn archief: "Raam keuken op kip" en vlak erachter "Raam keuken geopend". Dit is ergens wel logisch: de twee raamcontacten gaan nooit op exact hetzelfde tijdstip (milliseconden) het contact verbreken, hoe snel je dat raam ook open doet. Dus ik krijg altijd meerdere entries in mijn archief.

Ik zou dus eigenlijk een soort controle willen inbouwen: als de waarde van C wijzigt - wacht één seconde - kijk of de waarde van C nog steeds hetzelfde is - en enkel indien ja: voeg toe aan archief

Lijkt dit een goede aanpak om bovenstaand probleem op te lossen? Of is er een betere manier? Want dan ga ik eens aan de slag met bouwsteen "delay telegram" en "compare"...
Plaats reactie