HS genereert meerdere malen zelfde groepsadres

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

HS genereert meerdere malen zelfde groepsadres

Bericht door pvhuf »

Ik heb in mijn installatie op een aantal plaatsen nood aan een indicatie of het nacht is. Dus ik genereer om de 10 seconden de tijd in minuten die ik vergelijk met zonsopgangtijd en zonsondergangtijd. Dat werkt perfect. Ik steek dat in een interne variabele voor verder gebruik in de HS en stuur het ook over de bus als een groepsadres. Dit alles kunnen jullie zien in bijgevoegde beeldjes. Dus ik verwacht elke 10 seconden een pakketje op de bus op dat groepsadres. Gek genoeg krijg ik elke 10 seconden VIER pakketjes op dat groepsadres, steeds met zelfde inhoud. Ik concludeer dus dat de logische modules na 10 seconden vier maal doorlopen worden. Waarom? Ik zie echt niet in wat dit zou kunnen veroorzaken.
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg (26.95 KiB) 6947 keer bekeken
Clipboard02.jpg
Clipboard02.jpg (24.37 KiB) 6947 keer bekeken
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: HS genereert meerdere malen zelfde groepsadres

Bericht door egfdevos »

Waarom gebruik je niet de "Send by Change" uitgangen op de >, < en & ?
Edwin
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: HS genereert meerdere malen zelfde groepsadres

Bericht door 747driver »

Zou dat alleen op de & al voldoende zijn?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: HS genereert meerdere malen zelfde groepsadres

Bericht door pvhuf »

747driver schreef:Zou dat alleen op de & al voldoende zijn?
Oh my God. Ik kan duidelijk nog veel bijleren. Nooit de relatie gelegd tussen de sbc uitgangen en m'n probleem. Bedankt.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: HS genereert meerdere malen zelfde groepsadres

Bericht door 747driver »

Wat ik regelmatig doe om erachter te komen waarom dit soort dingen gebeurt is het toevoegen van een Command aan de uitgang welke een vaste boodschap saved in een Message archive.
Hoe heb je het nu opgelost?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: HS genereert meerdere malen zelfde groepsadres

Bericht door pvhuf »

747driver schreef:Wat ik regelmatig doe om erachter te komen waarom dit soort dingen gebeurt is het toevoegen van een Command aan de uitgang welke een vaste boodschap saved in een Message archive.
Hoe heb je het nu opgelost?
Voorlopig de outputbox aan de A4 neg sbc uitgang gehangen. Nu zie ik niet meer elke 10 seconden de 4 boodschappen. Normaal zouden er nu maar twee per dag meer mogen zijn.

UPDATE: werkt perfect.
Kaniekser
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 27 mar 2013, 23:24

Re: HS genereert meerdere malen zelfde groepsadres

Bericht door Kaniekser »

Beste,

Ik zie HEEL veel 'mooie' werkjes in de 'graphic logic editor' met vooral veel AND en OR die heel veel 'Domotica' in huis brengen maar die op de eerste plaats de bouwheer en de integrator enerveren omdat ze soms NIET doen wat je er van verwacht en dingen WEL doen die je niet verwacht :o

De 'Graphic logic editor' vergt een geheel andere denkwijze dan, ik zeg maar iets, een SIEMENS LOGO! of PLC. In voorgaande wordt er cyclisch geprocessed met een stabiel ingangsbeeld en word er op het eind van de cyclus een 'stabiel' uitgangsbeeld aangeboden...
De 'Graphic logic editor' echter bestaat uit een aantal 'modules' die elk hun eigen 'cyclus' en looptijd bezitten en bij elk telegram op eender welke ingang een cyclus doorlopen EN een uitgangstelegram genereren...
Het vergt in het begin een beetje aandacht maar loont zeker de moeite om dit onder de knie te krijgen.
TIP: een 'LOCK-OUT'-module is dikwijls te verkiezen boven een 'AND'-module

Onderstaand de reden het genereren van de vier telegrammen...

Uur EN Minuten komen om de 10 seconden uit de tijd-module, 'minuten' triggeren de addition (1é telegram op uitgang A1), 'uur x 60' komt iets later... (2é telegram op uitgang A1)...
De beide telegrammen komen na elkaar aan op de verglijkers die ELK dus ook 2x 'rekenen' gevolg --> VIER telegrammen !

Oplossing: Stel de 'telegram interval' in, bij in dit geval de AND-poort op laat ons zeggen 2 seconden en het probleem is van de baan!
Of je ontwikkeld zelf bepaalde modules, dit is na wat studiewerk echt geen HocusPocus ;)

GRTZ,
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: HS genereert meerdere malen zelfde groepsadres

Bericht door 747driver »

Of je ontwikkeld zelf bepaalde modules, dit is na wat studiewerk echt geen HocusPocus ;)
Als je daar meer over zou willen zeggen schroom dan niet om er een apart topic over op te starten.
Denk dat je daar een hoop mensen een plezier mee zou doen!
Plaats reactie