Schneider Electric HomeLYnk

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Johan-KNX
Berichten: 8
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 11:48

Schneider Electric HomeLYnk

Bericht door Johan-KNX »

Heeft iemand al ervaring met de Schneider Electric HomeLYnk?

En weet iemand welk de voor en/of nadelen zijn tov andere systemen?
Vb Gira HS, Hager domovea, Loxone,...
D-Touch
Berichten: 10
Lid geworden op: do 02 apr 2009, 18:42

Re: Schneider Electric HomeLYnk

Bericht door D-Touch »

De homeLYnk is naar mijn idee een van de beste KNX uitvindingen allertijden.
De combinatie van smartphone en touchscreen visualisering, uitgebreide logica, tijdklokken, KNX programmeermodule, KNX ip router, gateway etc
in één module die ook nog eens weinig stroom verbruikt en eenvoudig in de elektra verdeler te plaatsen is uniek.
Doordat de programmering van de homeLYnk webbased is behoort het tijdrovende uploaden / updaten tot het verleden.
Daarnaast is de homeLYnk hierdoor ook zeer eenvoudig op afstand (via internet) te programmeren.
Ik maak ook gebruik van de handleidingen en gratis scripts welke op http://www.homelynk.nl te vinden zijn.
Firechief
Berichten: 20
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 08:24

Re: Schneider Electric HomeLYnk

Bericht door Firechief »

Ik heb hem ook geplaatst, en de visualisatie, of toch de basics ervan toch, lukken aardig. Heeft wel nog een aparte 24VDC/0.4A voeding nodig welke nogal kostelijk is (heb persoonlijk alternatief genomen van Eltako) Ik zit nog met enkele vragen/problemen:

Hoe krijg ik de tijd van de server (die hij update via internet) op de bus, zodat andere apparaten (thermostaat inde badkamer) deze kunnen gebruiken? Ik vermoed dat dit met scripting zal moeten gebeuren, maar ben hier niet echt in thuis. Als iemand me op weg kan helpen...

Heb in de garage een knop met dubbele functie: kort (licht aan voor 3 min) en lang (licht aan zonder tijdsinstelling). kan dit ook in visualisatie aangemaakt worden, want vind nergens terug hoe je een schakelaar configureert hiervoor.
Heb ook knop in de garage met drukknopfunctie voor het openen van de poorten, en deze kan ik dus ook niet maken in de visualisatie.
Dimmen dmv zenden dimwaarde gaat heel traag ten opzichte van dimmen met de knop.

Persoonlijk ontbreek ik nog enkele iconen in de keuzemogelijkheden, bvb Stopcontacten.

Ben nog volop in de ontdekkingsfase, maar dit waren toch al de dingen die mij opvielen.
KNX1
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 16 jul 2014, 09:28

Re: Schneider Electric HomeLYnk

Bericht door KNX1 »

Bijgevoegd een script voor de datum en tijd van de homeLYnk naar KNX te schrijven.

Een dubbele knop functie is iets wat er in de aankomende firmware versie ingemaakt zal worden.
Dit verzoek is reeds ingedient bij de ontwikkeling.
via http://www.homelynk.nl kunt u steeds de laatst nieuwe firmware downloaden.

Handige websites om online gratis en snel knoppen te maken zijn:
http://dabuttonfactory.com/
http://buttonoptimizer.com/

Ook is het mogelijk om via script automatisch knoppen aan te maken.
Hierbij stel je eenmalig de opmaak in van hoe de knop er in de AAN en UIT status uit moet komen zien.
Daarna stel de reeks in waarvoor de knoppen aangemaakt moeten worden bijv. 1/1/1 t/m 1/1/50
Vervolgens draait het script en worden er in dit voorbeeld 100 knoppen, 50 voor AAN en 50 voor UIT
met op de knop de tekst van het groepsadres.
De knoppen komen ook automatisch als icons (plaatjes) in de homeLYnk te staan en zijn direct te gebruiken als knoppen.
Dit script is op aanvraag gratis verkrijgbaar voor iedereen die een homeLYnk aanschaft via KNX1.

Ook worden er trainingen gegeven voor de homeLYnk. Bij aankoop van een homeLYnk starterspakket is deelname gratis.
Meer info: http://knx1.org/catalogsearch/result/?q=homelynk

Op dit moment zijn we het automatisch programmeren nog verder aan het uitwerken waarbij het straks mogelijk is om
een KNX project vanuit de ETS 4 of ETS5 software te importeren in de homeLYnk en automatisch de gebouwstructuur over te nemen
met alle in de ruimte geprogrammeerde functies. Op deze manier wordt de volledige visualisering inclusief menu pagina's en knoppen automatisch gegenereerd.
En is het opmaken van de visualisering in een mum van tijd gebeurd.
Bijlagen
homeLYnk datum en tijd naar KNX.zip
homeLYnk resident script - datum en tijd naar KNX
(403 Bytes) 1275 keer gedownload
Firechief
Berichten: 20
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 08:24

Re: Schneider Electric HomeLYnk

Bericht door Firechief »

KNX1,

Bedankt alvast voor de reactie en het script. Ik kijk alvast uit naar de komende firmware versie voor de dubbele knop functie.

Kan je me ook vertellen hoe/waar ik het script moet invoegen en schrijft het script dan op regelmatige basis de tijd en datum naar deze groepsadressen,of hoe moet ik dat zien?
Week start volgens script op zondag, maar ik heb dit liever op maandag: wat pas ik aan?
Firechief
Berichten: 20
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 08:24

Re: Schneider Electric HomeLYnk

Bericht door Firechief »

Het is me intussen gelukt om het script op de juiste plaats te zetten (Scripting - Resident) Alleen hadden de seconden er niet bij gehoeven voor mijn part, dit maakt ook dat je elke seconde moet updaten ... Is er een mogelijkheid om dit aan te passen, net zoals de dagnotatie en de plaats/taal ervan?
daanfire
Berichten: 16
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 16:02

Re: Schneider Electric HomeLYnk

Bericht door daanfire »

hallo,

ik heb de homelynk net geplaatst en de basic er al in gezet.
nu wil ik graag van op afstanf toegang.
hoe doe ik dat? via de instellingen van telenet neem ik aan maar hoe stel ik in godsnaam de router in van telenet?
heb al vanalles geprobeerd maar geen succes...
Firechief
Berichten: 20
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 08:24

Re: Schneider Electric HomeLYnk

Bericht door Firechief »

@Daanfire,

Ik ben hier zelf ook nog op aan het zoeken. Heb ook Telenet en ik vermoed dat het via een VPN verbinding zal moeten gaan.
Ik denk dat Deze link een oplossing zou kunnen bieden, maar vereist wel een NAS. Momenteel is er hier geen ruimte voor de aankoop van een NAS van degelijke kwaliteit, maar die komt er op termijn wel.
Hou me op de hoogte als je een andere oplossing gevonden hebt.
rbissels_gacom
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 27 aug 2014, 21:10

Re: Schneider Electric HomeLYnk

Bericht door rbissels_gacom »

@daanfire en @Firechief,

wat willen jullie gaan doen met inloggen op afstand?? Bedoel je om de visualisatie te bedienen of om de KNX te programmeren?? Voor geval 1 is dit relatief simpel, je wijst een externe poort, bv 8080, van je router door naar interne poort 80 van je homelynk en het werkt.

Wil je gaan programmeren dan dien je poort 3671 door te sturen naar je homelynk. Verder moet je dan ook een communicatie aanmaken in ETS om er via het externe IP-adres in te kunnen.

Gr Roald
daanfire
Berichten: 16
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 16:02

Re: Schneider Electric HomeLYnk

Bericht door daanfire »

Ik zou willen de installatie bedienen van op afstand/ uitlezen screens, bedienen licht,...
In de router van telenet zijn alle poorten onder de 1024 geblokkeerd, ik kan ook niets doorsturen van bv 8080 naar 80, moet ik dan nog een extra router plaatsen?
Ik heb ook reeds geprobeerd om het intern ip adres in de DMZ te plaatsen maar dit is blijkbaar ook geen succes.
Moet normaal een DMZ niet volledig bereikbaar zijn?
Moet ik ergens in de homelynk een instelling veranderen?
Plaats reactie