Niveau regenwaterput meten: Grundfos RMQ-A met druksensor

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Niveau regenwaterput meten: Grundfos RMQ-A met druksensor

Bericht door Sceppi »

Ik heb een automatische regenwaterpomp, type grundfos RMQ-A. Deze bevat een hoogtemeter voor het bepalen van het niveau van de regenwaterput. Deze meting gebeurt met een drukmeter die op de bodem van de regenwaterput ligt. Vanuit deze drukmeter loopt er een 2 aderige kabel naar de Grundfos RMQ-A.

Zie documentatie: http://net.grundfos.com/Appl/ccmsservic ... 153455.pdf
Pagina 6 (afbeelding 9 &10) alsook pagina 9 waar je links het niveau kan uitlezen.

Graag zou ik de koppeling willen maken met mijn knx domotica systeem. Ik wil nog steeds de hoogtemeting op mijn toestel willen laten meten, maar in parallel een meting willen doen op KNX (zodat ik dit ook kan uitlezen op mijn ipad, smartphone, etc...).
Zou ik een parallel crircuit kunnen aanleggen met een knx-ingang in mijn zekeringskast? Indien ja, welke hardware heb ik nodig om een druksensor uit te lezen met knx?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Niveau regenwaterput meten: Grundfos RMQ-A met druksensor

Bericht door egfdevos »

Stuur ze een mailtje en vraag hun hoe je die informatie voor een SCADA systeem kunt uitlezen.
Edwin
Pietermech
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 26 jun 2019, 16:58

Re: Niveau regenwaterput meten: Grundfos RMQ-A met druksensor

Bericht door Pietermech »

Zie ook mijn post van daarnet.
Een universele oplossing ;)
viewtopic.php?p=10499#p10499
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Niveau regenwaterput meten: Grundfos RMQ-A met druksensor

Bericht door Sceppi »

Geestig, het is exact zo een sensor dat er bij mijn RMQ-A regenwaterpomp is bijgeleverd.
Het is te zeggen: hetzelfde type, maar niet van Chinese makelij.

Type dat er bij mij op zit is de "Jumo midas si druksensor (401006)", afkomstig van een Nederlandse firma.
Werking is exact dezelfde als in de figuur in jouw post. Het is een druksensor die in de regenwaterput hangt en de druk van het water meet. Mijn type is de 2-wire versie waarbij je een 24V DC spanning op moet zetten en als output een 0-20mA current krijgt dat evenredig is met de druk (hoog regenwaterniveau > Hoge druk > Hoge current).

Momenteel is deze druksensor rechtstreeks verbonden met de RMQ-A regenwaterpomp (die binnen staat). Aangezien er geen andere voeding op zit, neem ik aan dat de RMQ-A de 24V DC voeding op het circuit zet.
Met een analoge input (bv. https://www.mdt.de/EN_Analog_IO.html) zou ik in principe perfect de 0-20mA current moeten kunnen aflezen.
- Optie 1 is de sensor rechtstreeks aankoppelen aan deze MDT input. In dat geval zal er nog wel een 24V DC voeding moeten bijgeplaatst worden. Dit wens ik niet, want op die manier is mijn RMQ-A regenwaterpomp niet meer verbonden met de sensor
- Optie 2 is de MDT input in parallel te plaatsen, zodat zowel de RMQ-A alsook de MDT unit de 0-20mA kunnen uitlezen.

Enige vraag die ik mij dan stel: Zou het plaatsen van deze MDT unit in parallel de waarde kunnen beïnvloeden die de RMQ-A sensor afleest (of vica versa)? Maw: zou een parallel circuit het 0-20mA signaal kunnen beïnvloeden?

Mocht iemand op dit forum het antwoord weten dan hoor ik het graag. Voorlopig heb ik de MDT analoge input nog niet aangeschaft.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Niveau regenwaterput meten: Grundfos RMQ-A met druksensor

Bericht door egfdevos »

Sceppi schreef:
do 01 aug 2019, 16:39
Enige vraag die ik mij dan stel: Zou het plaatsen van deze MDT unit in parallel de waarde kunnen beïnvloeden die de RMQ-A sensor afleest (of vica versa)? Maw: zou een parallel circuit het 0-20mA signaal kunnen beïnvloeden?
Ja, dat zal een negatieve invloed hebben.

Een signaal verdubbelaar gaat duurder zijn dan zo'n sensor.
Edwin
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Niveau regenwaterput meten: Grundfos RMQ-A met druksensor

Bericht door Sceppi »

Een signaal verdubbelaar gaat duurder zijn dan zo'n sensor.
Dat is mogelijk... maar een 2e sensor in de put hangen is voor mij geen optie. Alle doorvoerdichtingen van buiten naar de kelder zijn dichtgemaakt. Heb geen zin om terug een opening naar buiten te maken of een nieuwe sleuf te graven naar de regenwaterput. In dat opzicht gaat een signaal verdubbelaar eenvoudiger zijn
Pietermech
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 26 jun 2019, 16:58

Re: Niveau regenwaterput meten: Grundfos RMQ-A met druksensor

Bericht door Pietermech »

Kan je de huidige sensor niet rechtstreeks aansluiten aan een KNX analoge input en je pomp sturen met een knx actor?
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Niveau regenwaterput meten: Grundfos RMQ-A met druksensor

Bericht door Sceppi »

Sensor rechtstreeks aansluiten met analoge input is geen probleem (mits ik 24V DC voeding voorzie).
Regenwater pomp sturen met een actor gaat niet, er is geen andere ingang. Ik moet een 0-20mA input signaal voorzien naar de pomp welke het niveau van de regenput weergeeft.

Wat eventueel wel zou kunnen is een knx analoge output voorzien die 0-20mA signaal stuurt naar de pomp.
Ik vraag mij dan af: De MDT AIO-0410V.01 is zowel analoge input als output. Zou ik de sensor hierop kunnen aansluiten (input 1) en dan de regenwaterpomp op de output (input 2)?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Niveau regenwaterput meten: Grundfos RMQ-A met druksensor

Bericht door egfdevos »

Die MDT doet geen 0-20mA uit
Edwin
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Niveau regenwaterput meten: Grundfos RMQ-A met druksensor

Bericht door Sceppi »

egfdevos schreef:
vr 02 aug 2019, 13:37
Die MDT doet geen 0-20mA uit
Klopt, heb het ondertussen ook gezien in de specs. Enkel 0-10V.
Een gira 1022 00 of ABB AA/S 4.1.2 zou wel kunnen, maar dat kost mij evenveel als een 0-20mA signaal verdubbelaar (bv. wago 857-423 heb ik gezien)
Plaats reactie