KNX overspanningsbeveiliging

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
fiha
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:59

KNX overspanningsbeveiliging

Bericht door fiha »

Hallo,

Twee vragen:

Na mijn differentieelschakelaar zit een DSH 255 TT FM overspanningsbeveiliging. Ik vermoed dat ik het FM klemmetje kan gebruiken als input voor KNX module zodat ik een melding kan laten maken van eventueel falen van de DSH?

Mijn knx installatie heeft een main lijn en aparte lijn voor boven en een aparte lijn voor beneden. Ik heb voor deze lijnen 3x KNX overspanningsbeveiliging ABB US/E1 aangekocht (ziet er hetzelfde uit als Dehn bustector 24) maar ik weet niet waar ik deze het best plaats. In een stagobel brochure adviseren ze de KNX voeding maar dan komen dat inkomende/uitgaande kabels toe op een aparte klem (al dan niet in een KNX module). Ik had eigenlijk verwacht deze kabels rechtstreeks in de overspanningsbeveiliging te moeten pluggen en dan van daaruit verder te lussen.

Wat bevelen jullie aan/hoe doen jullie dit?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX overspanningsbeveiliging

Bericht door egfdevos »

Zo dicht mogelijk bij de plek waar je de meeste kans op overslag hebt.
Wat neerkomt op jouw 3 knx voedingen.

Dus je kunt hem in je voeding steken of de eerste busdeelnemer na je voeding in de verdeelkast.
Belangrijkste is dat je de "aarding" van die overspanningsbeveiliging natuurlijk niet langs andere draden legt/laat lopen waardoor weer overslag kan ontstaan. Zo vlug mogelijk de kast uit naar je aardrail.
Edwin
fiha
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:59

Re: KNX overspanningsbeveiliging

Bericht door fiha »

Hallo Edwin,

Bedankt voor de snelle reactie en de info!

Dus ik laat de kabels toekomen in het blokje van bv. de buskoppelaar (naast de knx voeding) en stop dan de overspanningsbeveilingsblokje zelf in de knx voeding. Vanuit het blokje buskoppelaar lus ik dan door naar de volgende module? Om de een of andere reden dacht ik dat de overspanningsbeveiling fysisch tussen de inkomende kabels en de knx modules terecht moet komen maar dat lukt niet...
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX overspanningsbeveiliging

Bericht door egfdevos »

Zolang je je kabels maar verplaatst binnen zijn respectievelijke lijnen om die overspanningsbeveiligingen in de voedingen te kunnen steken, Ja.
Edwin
Plaats reactie