KNX in nieuwbouw (NL)

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
vfr16v
Berichten: 3
Lid geworden op: za 08 feb 2020, 21:18

KNX in nieuwbouw (NL)

Bericht door vfr16v »

Goedenavond mensen,

Ik ga binnenkort starten met de bouw van mijn huis. Nu ben ik al reeds 20 jaar elektricien maar heb eigenlijk nog nooit domotica aangelegd. Aangezien de bouwvergunning nog binnen moet komen heb ik tijd genoeg om me te verdiepen in deze wetenschap.
Wat ik vooral wil weten, hoe zit het met de infrastructuur? In Nederland leggen wij buizen (vaak 16mm en/ of 19mm) in de betonvloer waar wij achteraf de draden doorheen trekken. Vanuit de inbouwdozen gaan we naar de centraaldozen in het plafond die we per groep onderling verdelen en vervolgens voeden vanuit de meterkast.

Leg ik straks vanuit elke inbouwdoos een aparte leiding naar de schakelkast of kan ik het traditioneel aanleggen? Ik heb veel gelezen op internet maar vaak is niet duidelijk voor mij. Ik hoop dat ik hier veel wijsheid kan vinden :D.

Ik wil niets draadloos hebben want in mijn ogen is bedraad nog steeds het beste.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: KNX in nieuwbouw (NL)

Bericht door brammetje »

Als het nog mogelijk is, voorzie dan in een 'technische ruimte' waar alle leidingen samenkomen. Als alternatief kan je op elke verdieping een verdeelkast aanleggen. Maak deze ruim genoeg om alle actoren en andere componenten in onder te brengen.
Bij domotica wordt elk te schakelen onderdeel apart aangestuurd - als je dat via centraaldozen wilt laten lopen zit je al vrijwel direct vast - tenzij je inbouwactoren gaat gebruiken - maar dat is veel werk en niet erg overzichtelijk.
Bij KNX wordt een stuurkabel gebruikt, die mag niet gesplitst worden in een centraaldoos waar ook 230v gesplitst wordt - het moet op de juiste wijze van elkaar afgeschermd zijn.
fbeerens
Berichten: 43
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 10:38

Re: KNX in nieuwbouw (NL)

Bericht door fbeerens »

niet iedere inbouw doos moet naar de meterkast of technische ruimte.
Je moet wel iedere lamp of andere object wat je wil schakelen dimmen etc. naar de meter kast brengen maar als je 1 groep met 3 lampen hebt dan zou je conventioneel ook maar 1 keer de fase en nul en aarde naar de meterkast brengen. Nu komen daar per lamp of ander object 1 draad bij.

De schakel of dimactors komen dan in de meterkast.

De knx bus is een ring die begin je vanaf de meterkast en lus je steeds door naar tasters bewegingsmelders etc die allemaal op de bus zitten.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX in nieuwbouw (NL)

Bericht door egfdevos »

Hey een medelander.

KNX = vrije structuur door elkaar te gebruiken. (geen "aangesloten" lus(sen))

Kwa aanleg voor een woning is het leggen van een lus :lol: per woonlaag aan te raden.
Uiteindelijk sluit je maar 1 kant aan en is de andere kant er alleen maar voor als je ergens problemen hebt.
Voor punten waar een lus langs aanleggen of latere wijzigingen.
Die er zeker zullen zijn, maak je een aftakking of leg je een lijntje naar de mk.


Beter om niet het gemodificeerd centraaldoossyteem te gebruiken.
Elke lichtgroep naar de MK
Wcd's doorlussen met 5x2,5 (Heb je 2 draden vrij voor geschakelde dozen. zou een kabel per ruimte leggen)


:idea:
- Apparte knx-kabel voor buiten (Garage, Berging, etc) eventueel met een OVB vanaf de MK
- Je krijgt een naar Nederlandse maatstaven gigantisch meterkast. Dus dimensioneer je meterkast kast naar behoren of onderverdelen naar meerdere.
- Voorzie in elke ruimte een knx inbouwdoos op 1050 en 1500 (knoppen/schermpje)
- Op de gang en overloop leidingen in de muur 230/knx voor eventueel grote touchscreens/intercom
Als het een levensloopbestendige woning is:
- In elke ruimte een centraaldoos/leiding steken voor een eventuele aanwezigheidsmelder.
- KNX/leiding voorzien achter het bed.


Als je toch bezig bent denk ook eens aan een centraal stofzuigsysteem.
https://snoek.com/het-centraal-stofzuigsysteem/
Die paar dikkere buisjes in de muur kunnen er ook wel bij.
Edwin
vfr16v
Berichten: 3
Lid geworden op: za 08 feb 2020, 21:18

Re: KNX in nieuwbouw (NL)

Bericht door vfr16v »

Bedankt voor de reacties allemaal :), fijn.


De constructietekeningen zijn nog in de maak dus ik heb nog tijd genoeg in principe.

Wat ik in mijn hoofd had is om alles conventioneel aan te leggen.
Daarnaast wil ik;
* vanuit elke centraaldoos een buis naar de regelkast voor de schakeldraad en vanuit elk schakelpunt hetzelfde voor de aansturing.
* vanuit de centraaldozen de stopcontacten voeden en per 3 "groepjes" onderling doorlussen om vervolgens vanuit deze lussen telkens met een 3/4 (19mm) buis naar de regelkast gaan zodat ik later de stopcontacten kan schakelen.
* om het aantal buizen in de meterkast te beperken (een beperkt aantal buisinvoeren) wil ik per lichtgroep een voeding vanuit de centraaldoos naar de regelkast leggen.
* per etage alle schakelaars/ bewegingsmelders door te verbinden.

Dan kan ik het zowel conventioneel maken en met een paar extra leidingen ook converteren naar KNX. Waarom ik dit wil doen is een puur financiële kwestie. Ik kan het later wel doen en dan is het voorbereid qua infrastructuur.

Tevens wil ik magneetcontacten inbouwen in de kozijnen/ deuren. Ik kan de magneetcontacten gebruiken die we gebruiken in een alarmsysteem alleen daar zit een weerstand in. Ik neem aan dat ik ze zonder weerstand moet gebruiken (EMK-46 LSA). Deze zijn wel N.O en max. 40VDC. Ik weet niet of dit bruikbaar is?

Waaraan kan ik nog meer denken, moet ik rekening houden. Ik wil later overal nog een draad in kunnen trekken dus ik smeer geen kabels in de muur.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX in nieuwbouw (NL)

Bericht door egfdevos »

:? Als jij hem nu conventioneel aanlegt ga je hem later nooit meer aanpassen naar domotica.


Je wilt een domotica woning maken daar is het aantal buisinvoeren in de mk een non-issue.
Dat gaan er al meer zijn dan je standaardmeterkasje ooit aan kan.

Financieel hoeft een knx basis installatie ook geen rib uit het lijf te kosten.
Grote universele schakelactor en de goedkoopste drukknoppen en je bent voor €300-€400 klaar.
Dan valt langzaam uitbreiden naar meer en beter mee.

magneetcontacten idd het liefst zonder de beveiligingsweerstanden daar heb je minder keus kwa inputmodules en liggen de kosten hoger.
Edwin
vfr16v
Berichten: 3
Lid geworden op: za 08 feb 2020, 21:18

Re: KNX in nieuwbouw (NL)

Bericht door vfr16v »

Ik vat 'm. Waar kan ik richtlijnen voor een officiële KNX installatie vinden? En zijn de bovengenoemde magneetcontacten (zonder weerstand) goed? Normally open...

Wat ik vond op internet...

Om alle systemen (verlichting, rolluiken, cv, etc.) binnen de domotica-installatie met elkaar te kunnen laten communiceren, staan zij via een bus met elkaar in verbinding. Dit systeem komt vaak voor bij bestaande huisinstallaties.

De bus bestaat bij een bedrade uitvoering over het algemeen uit een kabel met minimaal 2 draden waar alle sensoren en actoren op worden aangesloten.

Afbeelding


Vaak wordt een extra busbedrading naast de sterkstroomleidingen aangelegd. In de tekening zie je dat de verlichting en de wandcontact-dozen via de centraaldozen op het 230 V lichtnet zijn aangesloten.

Bus
De extra bedrading (de dunne leidingen tussen de schakelaars) van het bussysteem gaat naar de sensoren (wandschakelaars, windmeter, etc.), actoren en andere intelligente modules in de meterkast.

Elke geschakelde verbruiker krijgt in een domotica-installatie een eigen schakeldraad naar de meterkast. De schakeldraden van de verbruikers binnen dezelfde groep mogen in één installatiebuis worden opgenomen. Er bestaat voor het maximaal aantal aders per buis geen richtlijn meer. Wel moeten we ervoor zorgen dat de draden er nog wel in passen.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX in nieuwbouw (NL)

Bericht door egfdevos »

https://www.knx.org/wAssets/docs/downlo ... ics_en.pdf

Weet even zo vlug niet waar de betere/simpelere te vinden zijn.

-NO is het meest logisch om te gebruiken.
Een probleem met de bedrading zie je dan gelijk.
Ben voor de rest niet zo thuis in de verschillende merken magneetcontacten.
Edwin
Plaats reactie