Stappenplan tot het realiseren van ontwerp?

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
FreddyV
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 12:17

Stappenplan tot het realiseren van ontwerp?

Bericht door FreddyV »

Goedemiddag Iedereen,

Mijn naam is Freddy Verhagen en over een half jaar begin ik met de bouw van een nieuw huis.
Aangezien dat ik vroeger jarenlang als elektra monteur heb gewerkt in zowel utiliteit en luxe woningbouw ben ik in KNX redelijk onbekend.
Mijn eerste en enigste ervaring die ik met EIB (KNX) heb was bij mijn eerste werkgever 20 jaar, dit betreft het aansturen van verlichting, zonwering en temperatuur verhogen of verlagen (ong. 5 graden) in een kantoor van de Rabobank met multifunctionele ruimtes.

Wij (mijn vrouw en ik) zijn het erover eens dat we basis domotica systeem in huis willen.
Mijn voorkeur heeft KNX en als merk GIRA voor componenten.

Wat zijn onze eisen:

-Aansturen van verlichting in woonhuis (kelder, begane grond en 1ste verdieping). (dimbare led verlichting)
-Aansturen van temperatuur regeling in de ruimtes. (warmtepomp, met vloerverwarming/koeling).
-Paniekschakelaar.

Aanvullende wensen:

-Keyless in (Gira), weet alleen nog niet hoe ik de deurkruk bekrachtigd, waarschijnlijk zal een sluitplaat niet werken met de huidge driepuntssluitingen in deuren.
-Deurcommunicatie bij de poort.

Graag willen we dit alles op een iPad/iPhone of touchscreen in huis besturen.
Tevens bouw ik ook een schuur op redelijke afstand van het huis waar ik de verlichting ook uit wil schakelen vanuit het huis, dit waarschijnlijk met een KNX ip router.

Nu heb ik geen idee waar ik moet beginnen met mijn ontwerp.
Ik heb iets gelezen van een plan te maken voor elke ruimte wat je wilt schakelen?
De bekabeling naar de lichtpunten, leg ik die vanuit de regelkast 3 draden/3 draads kabel of vanuit de centraaldoos een zwarte draad terug naar de regelkast.
Is het verstandig om de groepenkast apart te houden van de regelkast, hoe ziet dit eruit ? alleen de automaten t.b.v. de verlichting in de regelkast.

Hierbij wat foto`s toegevoegd van het huis om alles wat duidelijker te maken.

Er zullen nog genoeg vragen komen, maar ik probeer een lijst te maken van de te maken stappen en dit ook hier bijhouden.

Alvast bedankt,
Freddy
Bijlagen
Verdieping.PNG
Verdieping.PNG (123.61 KiB) 23388 keer bekeken
Kelder.PNG
Kelder.PNG (60.66 KiB) 23388 keer bekeken
Begane grond.PNG
Begane grond.PNG (112.13 KiB) 23388 keer bekeken
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Stappenplan tot het realiseren van ontwerp?

Bericht door cevers »

Kwa KNX componenten zou ik niet teveel aan GIRA blijven hangen (schakelmateriaal in zicht natuurlijk wel). Maar kijken wat en waar het beste kan worden toegepast. De kracht van KNX is dat het mixen van merken niks uitmaakt.

Met de intercom werk ik voornamelijk met Gira aangezien ik dan in combinatie met de X1 of Homeserver alles binnen KNX kan bedienen.
Zullen misschien ook andere koppelingen mogelijk zijn.

Als je nog in de planningsfase bent kwa bouw zou ik zeker Dali overwegen in combinatie met een gateway naar KNX.
Het is altijd het beste om de driver van de led verlichting het dimmen te laten afhandelen. Met als extra voordeel dat je alle lampen (tot 64) op een 2 aderige draad kan aansluiten. (plus voeding 230v per driver) En apart of per groep kan aanspreken.

Met de verwarming zou ik zoveel mogelijk van de installatie zelf afblijven en alleen de ruimtes te sturen dmv kleppen enzo.
Zorg wel dat je in elke ruimte een sensor hebt (kan zelfs de schakelaar zelf zijn)
De meeste moderne warmtepompen werken aan de hand van tekorten: Ze vullen de energie (warmte) aan met wat jij afneemt en regelen zelf hoe ze dat doen.
bv. warmtepomp levert 34 graden, door kleppen in ruimtes open te zetten verliest het systeem warmte en is de retour 28 graden.
Het systeem zal dan zelf die 6 graden weer opwarmen.

Voor de 3 punts sluitingen zijn er geheel elektromechanische oplossingen die of alleen die nachtsloten terughalen of ook de dagschoot.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Stappenplan tot het realiseren van ontwerp?

Bericht door egfdevos »

minimaal:
elke "ruimte" een leiding vanuit mk/vk ter behoeve van wcd's
elke "ruimte" een leiding voor de verlichting. Dan kun je makkelijk wisselen tussen 230/24 volt. (De baas wil nog al eens de boel verbouwen)
elk raam leiding voor zon-wering/-scherm
elk raam leiding voor alarm/sensoren


Een echte aanrader is het maken van een ruimteboek SAMEN.
Letterlijk per ruimte opschrijven wat de functies hard-/soft-ware zijn die je wilt of in de toekomst verwacht nodig te hebben, de posities en uiterlijk.
bv
Schakelaar naast de deur.
- montage hoogte
- design
- kleur
- aantal knoppen
- functie van elke knop
onder bed.
- wcd's voor bed
- wcd's voor nachtkastverlichting ( geschakeld knx)
- loze doos met knx eventueel tbv bwm

Daaruit kun je dan je componenten bepalen. Het belangrijkste is dat iedereen dan zijn zegje gedaan heeft en het staat op papier.
Wat veel ruzie stres met iedereen voorkomt
Edwin
FreddyV
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 12:17

Re: Stappenplan tot het realiseren van ontwerp?

Bericht door FreddyV »

minimaal:
elke "ruimte" een leiding vanuit mk/vk ter behoeve van wcd's
Sorry, ben nog traditioneel ingesteld, is dit t.b.v. om in de toekomst de wcd's te kunnen schakelen, deze dan met een 5 aderige kabel uitvoeren ?
elke "ruimte" een leiding voor de verlichting. Dan kun je makkelijk wisselen tussen 230/24 volt. (De baas wil nog al eens de boel verbouwen)
Deze leidingen gaan naar de mk/vk om via KNX gestuurd te worden.
elk raam leiding voor zon-wering/-scherm
elk raam leiding voor alarm/sensoren
Zonwering is niet nodig voor nu, maar kan het meenemen voor in de toekomst. buizen leggen kost niet veel.
Alarm komt er zo ie zo, alleen ff kijken welke systemen geschikt zijn om aan KNX te koppelen.
Een echte aanrader is het maken van een ruimteboek SAMEN.
Letterlijk per ruimte opschrijven wat de functies hard-/soft-ware zijn die je wilt of in de toekomst verwacht nodig te hebben, de posities en uiterlijk.
bv
Schakelaar naast de deur.
- montage hoogte
- design
- kleur
- aantal knoppen
- functie van elke knop
onder bed.
- wcd's voor bed
- wcd's voor nachtkastverlichting ( geschakeld knx)
- loze doos met knx eventueel tbv bwm
Dit moeten we zeker doen, om ellende met de vrouw achteraf te besparen :)
Daaruit kun je dan je componenten bepalen. Het belangrijkste is dat iedereen dan zijn zegje gedaan heeft en het staat op papier.
Wat veel ruzie stres met iedereen voorkomt
Een dezer dagen ga ik met de vrouw een begin maken van het ruimteboek.

Ruimtes waar ik een touch panel of een g1 panel wil, zou ik hier dan ook rekening mee moeten houden voor loze leidingen in de muur voor KNX tastsensoren/thermostaat of deze laten vervallen omdat je de ruimtes al bediend met het touch panel ?
FreddyV
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 12:17

Re: Stappenplan tot het realiseren van ontwerp?

Bericht door FreddyV »

Kwa KNX componenten zou ik niet teveel aan GIRA blijven hangen (schakelmateriaal in zicht natuurlijk wel). Maar kijken wat en waar het beste kan worden toegepast. De kracht van KNX is dat het mixen van merken niks uitmaakt.
Duidelijk

Met de intercom werk ik voornamelijk met Gira aangezien ik dan in combinatie met de X1 of Homeserver alles binnen KNX kan bedienen.
Zullen misschien ook andere koppelingen mogelijk zijn.
Als je nog in de planningsfase bent kwa bouw zou ik zeker Dali overwegen in combinatie met een gateway naar KNX.
Het is altijd het beste om de driver van de led verlichting het dimmen te laten afhandelen. Met als extra voordeel dat je alle lampen (tot 64) op een 2 aderige draad kan aansluiten. (plus voeding 230v per driver) En apart of per groep kan aanspreken.
Hier moet ik nog wat meer informatie (DALI) over inwinnen hoe te moeten bekabelen in een woning
Met de verwarming zou ik zoveel mogelijk van de installatie zelf afblijven en alleen de ruimtes te sturen dmv kleppen enzo.
Zorg wel dat je in elke ruimte een sensor hebt (kan zelfs de schakelaar zelf zijn)
De meeste moderne warmtepompen werken aan de hand van tekorten: Ze vullen de energie (warmte) aan met wat jij afneemt en regelen zelf hoe ze dat doen.
bv. warmtepomp levert 34 graden, door kleppen in ruimtes open te zetten verliest het systeem warmte en is de retour 28 graden.
Het systeem zal dan zelf die 6 graden weer opwarmen.
Duidelijk.
Voor de 3 punts sluitingen zijn er geheel elektromechanische oplossingen die of alleen die nachtsloten terughalen of ook de dagschoot.
Hierover heb ik al wat informatie over ingewonnen.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Stappenplan tot het realiseren van ontwerp?

Bericht door egfdevos »

Leiding per ruimte idd voor extra schakel mogelijkheden.
Zie het vaak gebeuren nog even een staande lamp of een lamp op een bijzet tafeltje.

Wat buis en doosjes kost niks als je het zelf doet. Gelijk zoveel mogelijk overal steken. Daar heb je later heel veel plezier van.
Edwin
FreddyV
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 12:17

Re: Stappenplan tot het realiseren van ontwerp?

Bericht door FreddyV »

Eindelijk weer wat tijd gehad om verder te gaan met mijn stappenplan.

Hoe zou ik de kelder moeten aanleggen om tot een goed KNX plan te komen?

Kelder
Kelder.png
Kelder.png (117.64 KiB) 23088 keer bekeken
Ruimte A Kelderkoekkoek,
-4 lampen in de zijwanden (2 links / 2 rechts)
-Storingsmelding van de lenspompen (2 stuks)

Ruimte B Bar en Koeling,
-Diversen inbouwspots in het plafond.
-Koof met led verlichting in de hoeken van de bar/koeling.
-Vloerverwarming.
-1 paneel voor de bediening van ruimte A,B en G

Ruimte C Techniek,
-Aanwezigheidsmelder voor verlichting
-Hier komt ook de warmtepompinstallatie en verdeelkast/KNX.

Ruimte D Hal, Toilet,
-Aanwezigheidsmelder voor verlichting in hal en toilet.

Ruimte E Waskamer,
-Aanwezigheidsmelder voor verlichting.

Ruimte F Overloop,
-Schakelar voor verlichting.

Ruimte G Tuin,
-In de toekomst maar nu wel rekening houden met KNX

Tot zover de Kelder, ik probeer komende week de begane grond wensen te plaatsen.
FreddyV
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 12:17

Re: Stappenplan tot het realiseren van ontwerp?

Bericht door FreddyV »

Eindelijk gaan we binnenkort aan de gang met de nieuwbouw (vergunning had wat vertraging).

Nu heb ik de afgelopen tijd een ets cursus gevolgd op knx (campus), tevens ook wat gespeeld met KNX virtual.
Wat tot nu toe lukt, is om lichtschakelingen te maken (schakel en dim) en scenes.

Alleen ik weet niet goed hoe ik de verwarming/koeling moet aanpakken (bekabeling zal niet zo het probleem zijn)

Graag willen we tasters in het woonhuis met ingebouwde temperatuursensoren die de verwarmingsactoren aansturen en geen taster met thermostaatfunctie.
Het aansturen van het setpoint zou via paneel/tablet/telefoon moeten kunnen.

Is dit verstandig en uitvoerbaar ? of zou een taster met thermostaat functie toch beter zijn?

Welke verwarmingsactor raden jullie mij aan voor deze situatie, je hebt ze namelijk met regulering en zonder.
En hoe zou de GA eruit zien voor verwarming ? en zou ik voor de koeling een aparte GA moeten maken?

De warmtepomp heeft potentiaal vrije contacten voor status (zomer/winter), zou ik deze moeten importeren via een ingangsactor voor de verwarming/koelings regeling ?

Alvast bedankt
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Stappenplan tot het realiseren van ontwerp?

Bericht door KNX_Steven »

Tussen het meten van de temperatuur en het aansturen van de ventielen heb je ergens een regelaar nodig (Room Temperature Controller), die rekening houdt met je schedules (tijdsplanning), HVAC Mode (Comfort, Economy, Standby) en eventuele uitzonderingen (Party-mode, op reis ...). Die kan in een sensor zitten (drukknop) of in de actor (waar er dan één - eventueel per kamer - de master is), of een afzonderlijke component zijn. Dat kan ook in een paneel zijn. Via een tablet/smartphone stel je beter eventuele party-mode of HVAC-Mode in, dan dat je rechtstreeks je ventielen gaat aansturen.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Stappenplan tot het realiseren van ontwerp?

Bericht door egfdevos »

De contacten van de warmtepomp zul je idd moeten overnemen.
Bij de verwarmings-actor opletten dat deze 2-buis verwarmen en koelen kan.

Vloerverwarming is traag. Daar kan het fijn zijn voorzieningen bij de buitendeuren te hebben die gebruikt kunnen worden voor een snel systeem.
Edwin
Plaats reactie