Logica programmeren voor zwembad (oefening)

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Svenergy1988
Berichten: 3
Lid geworden op: do 09 jan 2020, 00:24

Logica programmeren voor zwembad (oefening)

Bericht door Svenergy1988 »

Hallo allemaal , na veel verschillende pogingen kom ik toch eens om jullie hulp vragen .
Eerst en vooral ff wat uitleg geven . Ik ben sinds december 2019 bezig met knx .
Heb de basis cursus gevolgd ook met glans geslaagd en normaal volgde de advanced cursus direct erop .
Maar door de corona is het allemaal wat anders uitgedraaid .
Nu ben ik zelf beginnen testen en experimenteren en alles lukt goed tot nu toe .
Maar nu wou ik eens iets proberen met mijn zwembad .
De filterpomp sturen op de binnentemp vh tuinhuis waar de filterpomp staat lukt allrmaal . Bij 35 grade valt deze uit zoals ik ook ingesteld heb . ( is een andere sensor )
Nu wou ik daarstraks de solar matten mee integreren . De bedoeling was dat bv bij een temp. Van het water van 40°c de verwarmingspomp het warm water terug in zwembad inpompt en bij bv 30 °c de pomp terug uitvalt om het water terug laten op te warmen tot 40°c .
Even terzijde . De matten heb ik zelf gemaakt dus er zit geen sturing ofzo achter . Knutsel namelijk graag 😀 .
In de matten zit 1 sensor die aangesloten zit op een ZENNIO RAILQUAD 8 , met een staafsensor van ZENNIO zelf . Die werkt ook goed . Temp. Kloppen met een externe meter .ff erbij zeggen dat de uitgangsblok een ZENNIO MAXINBOX 8 v3 is .
Nu de pomp starten bij 40°c lukt me wel met logica programmatie maar de pomp laten stoppen bij 30°c lukt me maar niet .
Ben al de hele dag ermee bezig , heb al vanalles geprobeerd .
LF INPUT 1 BIT ingesteld als COMPARISION .
OPERAND 1 de 2 BYTE value van de sensor .
Als OPERAND 2 had ik een CONSTANT VALUE van 40°c ingesteld .
En RESULT als 1 BIT .
Oke zodra hij boven de 40 komt start de pomp , mazr zodra onder de 40 zelfs maar 0,3°c verschil, pomp uit .
Oke dit was het niet .
LF INPUT 1 als 2 BYTE op minimum en maximum geprogrammeerd ,en het resultaat ingesteld als CONVERSION 2BYTE -> 1 BIT . werkt dus niet . Snap nu ook wel waarom .
een vergelijking geprogammeerd waarvan OPERAND 1 de 2BYTE waarde vd sensor is , OPERAND 2 ingesteld stond op 30°c en waarbij een EXECUTION CONDITION bij geprogrammeerd stond met een waarde van 40°c . MAAR blijkbaar zodra de temp van de matten minder als 40°c worden dan stopt de logica met werken . Snappen we ondertussen ook waarom dit gebeurd . Toen heb ik geprobeerd met een COMPARISION vergelijking. Ik had dus ingesteld dat wanneer LF INPUT 1 2BYTE een waarde van 40 kreeg een TRUE resultaat kreeg dat een 1BIT resultaat had.
Dat 1 BIT resultaat had ik dus ingesteld id groepsadressen als LF INPUT 2 1 BIT , en dit diende als TRIGGER voor de 2 vergelijking .
Als OPERAND 1 heb ik de 2 BYTE waarde van de sensor gepakt en deze ingesteld als VALUE HIGHER THAN .
Bij OPERAND 2 had in een constant value ingesteld van 30 .
Zolang deze boven de 30°c bleef had je een TRUE result .
Zodra de temp . Onder of gelijj de 30°c zakte kreeg je een FALSE result .
Dacht dat dit de oplossing was , maar blijkbaar niet .
Zodra de temp onder de 40°c zakt stopt het eerste RESULT van de eerste vergelijking als TRIGGER voor de 2 de vergelijking .
Heeft iemand raad of de uitkomst op deze test ?
Het is dus de bedoeling dat de pomp start bij 40°c en stopt bij 30°c .
Leek me een leuke oefening voor te programmeren maar ... ik weet het ff niet meer .
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen .
Als jullie screens vd peogrammatie ofzo moeten zien laatmaar horen .
Bedankt alvast .
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Logica programmeren voor zwembad (oefening)

Bericht door egfdevos »

Zo vlug lijkt me dat je een regelmatige/ periodieke trigger mist om elke keer de logica te blijven doorlopen.

Timer toevoegen die elke 10-15 min de trigger leverd.
Edwin
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Logica programmeren voor zwembad (oefening)

Bericht door brammetje »

De Zennio Quads hebben een ingebouwde thermostaat functie. Probeer die maar uit, werkt perfect.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Logica programmeren voor zwembad (oefening)

Bericht door egfdevos »

brammetje schreef:
wo 17 jun 2020, 17:40
De Zennio Quads hebben een ingebouwde thermostaat functie. Probeer die maar uit, werkt perfect.
:lol: Hij was juist met de logica bezig als oefening.
Edwin
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Logica programmeren voor zwembad (oefening)

Bericht door brammetje »

Ik heb die unit niet, dus kan het niet in het echt testen. Wat zou moeten werken:
LF1: Vergelijking, als groter dan 40 dan uitsluitend een 1 sturen (pomp aan)
LF2: Vergelijking, als kleiner dan 30 dan uitsluitend een 0 sturen (pomp uit)

Voor beide functies zou de trigger de gemeten temperatuur moeten zijn (laat die zenden bij elke verandering van bijvoorbeeld 1 graad). De uitvoerconditie zou ik uitzetten, alleen de berekening laten uitvoeren (dat doet 'ie dan bij elk nieuw binnengekomen temperatuurtelegram) en bij het resultaat dus kiezen dat er alleen een 1 of een 0 gezet wordt.
Svenergy1988
Berichten: 3
Lid geworden op: do 09 jan 2020, 00:24

Re: Logica programmeren voor zwembad (oefening)

Bericht door Svenergy1988 »

Hallo allemaal , ik heb ondertussen de logische functie aan het werken . De oplossing is idd zoals brammetje zegt .
Ik zat idd fout met het RESULT vd eerste vergelijking te gebruiken als trigger voor de 2de vergelijking .
En hoe het hij het RESULT op de bus stuurde , ook aangepast zoals brammetje ook aangeeft 👍.
Sinds ik het id praktijk eens heb uitgevoerd was ik wel verbaasd van het verschil in hitte wat eruit komt sinds de knx de installatie regelt . Oefening geslaagd vind ik zo 😀 .
Heel fel bedankt allemaal voor de reacties . 👍
Plaats reactie