Waterstand meten regenwaterput

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
enra_knx
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 apr 2018, 13:39

Waterstand meten regenwaterput

Bericht door enra_knx »

Hallo

ik heb 2 binnenkort regenwaterputten.
mijn vraag daarover is 2ledig

1. in beide wil ik het peil bepalen en inlezen in KNX en klep sturen

De putten zullen zitten op een verschillende hoogte. De belangrijkste 1e put zit het hoogste. Regenwater van huis loopt hier in en wordt ook hier opgepompt. Indien die volloopt, loopt het water naar de 2e put.
Enkel de garage goot, loopt rechtstreeks in de 2e lager gelegen put.

Maar alleen de hoogste put heeft dus overloop naar infiltratie put en daarna naar riolering. Maar dit wordt nu een nutteloze opstelling.
Het idee is dus bij een volle 2e put, een 'klep' aan te sturen die overloop van put 1-> 2 stopt en water kan wegvloeien op zijn bedoelde manier.

Ik heb van analoge electronica en modules tot nu toe weinig kennis.

Mijn vraag is dus vooral: wat heb ik nodig:
  • Welke sensor/detectie methode gebruik ik in de putten? (niveau hoogte = 2m, een meting per 10-15cm lijkt mij voldoende nauwkeuring)
  • Welke type analoog input signaal heb ik dan? En welke knx module gebruik ik daarvoor?
  • Welke klep gebruik ik? Diameter 110, outdoor: dus weerbestendig, 230V is beschikbaar & 24V laagspanning enkel via svv kabel met lengte van zeker 30m (te lang??) tot aan transfo in huis... Nog dingen om op te letten?
2. pompen sturen

Een ander aspect is dat een exrta 2e pomp in de garage, uit de 2e put kan pompen.
iets wat niet mag is 2 pompen laten druk geven op hetzelfde leidingnetwerk.

Dus zou ik logica willen inbouwen die de 2 pompen kan uitschakelen en een klep die het netwerk van elkaar loskoppelt. Zo kan bij uitval pomp, de andere overnemen. Maar in normale werking kan het huiswater en tuinwater opgesplitst blijven. (lees: extra filter geplaatst bij huiswater)
  • Pomp 1 aan, klep open, Pomp 2 af
  • Pomp 1 aan, klep dicht, Pomp 2 aan
  • Pomp 1 af, klep open, Pomp 2 aan
Elke pomp moet dus anti-terugloop-klep hebben.
Ik zoek dus een "klep" die aanstuurbaar is, en Normal Closed is. dus geen water vloeien bij geen activatie/stroomuitval. ik gebruik 16mm flexibele leinding dus kan daartussen mijn klep plaatsen...

Iemand die mij qua benodigdheden in de juiste richting kan sturen? directe sensoren, toestellen, of contacten die mij kunnen verder helpen?

alvast bedankt.

Arne
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Waterstand meten regenwaterput

Bericht door brammetje »

Hallo Arne,

Ik heb ook een put, waaruit gepompt moet worden als deze 'vol' is. De pomp moet dan bij een lager niveau weer stoppen. Ik heb ervoor gekozen om alleen te weten wanneer de put 'vol' is. Een watervoeler is dan alles wat je nodig hebt, en stukken goedkoper dan een meter die exact de hoogte kan meten. Misschien is het bij jou ook voldoende om te weten wanneer de put 'vol' is. Een tweede watervoeler geeft aan wanneer de put weer op het lagere 'stop met pompen' niveau is gekomen.

Ik vang regenwater op in die put van 1000 liter, dat ik weg kan pompen naar een siervijver waarvan het niveau hoger ligt dan de uitloop van de regengoten. De watervoeler heeft een bijsluiter waarop staat dat deze met regenwater niet werkt - dan zal ons regenwater 'anders' zijn want het werkt perfect. De module is een H-Tronic WPS 4000, gekocht bij Conrad, met twee bijbehorende watervoelers. Dan ben je bij elkaar 80 euro kwijt. Ik heb de uitgang van deze module aangesloten op een discrete KNX ingang, die de pomp aanstuurt. Het is nu ruim een half jaar probleemloos in bedrijf.

Ik heb geen motor-bediende kleppen, dus kan je daar niets concreets over melden. Ik vermoed wel dat het erg dure appendages zullen zijn, zeker in de diameter die je vermeldt...

Bram
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Waterstand meten regenwaterput

Bericht door Sceppi »

Je hebt geluk, want ik heb mij net bezig gehouden met het meten van de waterstand van mijn regenwaterput met knx.
Ik heb een put van 10.000L verbonden met een Grundfos RMQ-A regenwaterpomp. Deze pomp schakelt automatisch over van regen naar leidingwater wanneer het peil te laag is. Er was dus reeds een druksonde voorzien in de put, verbonden met de grundfos pomp, welke het water niveau doorgeeft.
Ik was een leek mbt dit topic. Allereerst gevonden dat niveau meting kan gebeuren via een druk sensor welke een 4-20mA current loop genereert. Kort gezegd komt het erop neer dat je druk sonde een mA signaal uitstuurt wanneer er een spanningsbron wordt aangebracht. Dit signaal varieert tussen de 4mA (lage druk en dus laag niveau) en de 20mA (hoge druk en dus hoog niveau). De druksonde die in mijn geval bij de RMQ-A pomp was meegeleverd was de "Jumo midas si druksensor (401006)". Deze kan je wellicht ook apart kopen. In dat geval heb je volgende elementen nodig:
- De Jumo druksonde (er zijn wellicht ook andere types). In mijn geval is dit een 2 wire (dus met 2 aderige aansluiting)
- Een spanningsbron. Voor deze sonde is een 24V DC spanningsbron nodig. Bv. de wago 787-1002
- Een analoge input die het 4-20mA signaal kan uitlezen in knx. Bv. de MDT AIO-0210V.01

Als je even googlet op "4-20mA current loop" (2-wire) zal je meteen kunnen zien hoe je de bekabeling moet aansluiten. Dit werkt perfect. Achteraf moet je natuurlijk nog wel de mA omzetten naar % vullingsgraad: mA waarde aflezen bij volle tank en bij lege tank en je kan extrapoleren ertussen.

Ik had een bijkomende problematiek dat de sonde rechtstreeks was verbonden met de RMQ-A, en ik dus eveneens een waarde via knx wou uitlezen. Aanvankelijk heb ik dit getracht via een 4-20mA signaal splitter (wago 857-423) welke dit signaal kan splitten in 2 . Probleem is dat de RMQ-A deze gesplitte waarde niet wou uitlezen en een foutmelding gaf. Ik vermoed dat dit te maken heeft doordat de RMQ-A zelf reeds een spanningsbron ingebouwd had, wat mogelijk interferentie gaf met dit 4-20mA signaal. Na wat zoeken heb ik gevonden dat ik deze signaal splitter zelfs niet nodig had. Ik kon gewoon de MDT AIO-0210V.01 in serie in de current loop zetten tussen de RMQ-A en de sonde. Het 4-20mA signaal kon ik aflezen en ook de RMQ-A zelf bleef perfect het signaal uitlezen. Bijkomend voordeel was dat ik geen extra spanningsbron moest voorzien aangezien deze reeds in de RMQ-A aanwezig was. Met andere woorden: heb je reeds een RMQ-A regenwaterpomp met druksonde in de put, dan heb je enkel nog de MDT AIO-0210V.01 nodig om het signaal in knx uit te lezen.

Een multimeter is ook handig om het 4-20mA signaal uit te lezen zodat je zeker bent dat het geheel werkt als je aan het testen bent. Multimeter in serie zetten in de current loop, niet parallel!

Veel succes ermee.
enra_knx
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 apr 2018, 13:39

Re: Waterstand meten regenwaterput

Bericht door enra_knx »

Hallo

Bedankt voor de reacties. Op vakantie vanaf nu. Zal dit binnenkort eens bekijken!
enra_knx
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 apr 2018, 13:39

Re: Waterstand meten regenwaterput

Bericht door enra_knx »

Hallo @sceppi

Lijkt mij inderdaad een goede meetmethode.

Ik heb enkele vragen over het ventiel.

Waar zit het ventiel? In de put? Op de aanzuigleiding? welk sub-typenummer moet ik dan kiezen om uitlezing te doen?
In de datasheet spreken ze van hele serie verschillende versies van die sensor, afhankelijk van de te detecteren druk.
link: http://www.jumo.be/attachments/JUMO/att ... 1006nl.pdf

Na wat zoeken zou een waterniveau van 0m tot 2m diepte een absolute druk geven van 1bar tot 1.2bar (zie quote uit datasheet hieronder)
De vette lijntjes lijken dus een logische keuze?
Ook voor de "process aansluiting" heb ik geen idee van... Indien u het zelf niet weet, zal ik bij fabrikant de vraag stellen.
I I 451 0 ... 0,25 bar relatieve druk
I I 452 0 ... 0,4 bar relatieve druk
I I 453 0 ... 0,6 bar relatieve druk
I I 454 0 ... 1,0 bar relatieve druk
I I 455 0 ... 1,6 bar relatieve druk
I I 478 -1 ... 0 bar relatieve druk
I I 479 -1 ... 0,6 bar relatieve druk
I I 487 0 ... 0,6 bar absolute druk
I I 488 0 ... 1,0 bar absolute druk
I I 489 0 ... 1,6 bar absolute druk
I I 490 0 ... 2,5 bar absolute druk

I I 491 0 ... 4 bar absolute druk
I I 492 0 ... 6 bar absolute druk
I I 493 0 ... 10 bar absolute druk
I I 494 0 ... 16 bar absolute druk
I I 495 0 ... 25 bar absolute druk
I I 998 Speciaal meetbereik absolute druk
I I 999 Speciaal meetbereik relatieve druk
@bram
Uw voorstel lijkt mij handig, maar ik had graag een preciezere indicatie gehad.

De diameter van de overloop buis kan perfect een kleinere diameter zijn, omdat die zeer vlakbij de 1e put zit. daarna vergroten van diameter kan altijd. kan diameter het even niet slikken, dan gaat het in de infiltratie, op zich dus ook geen ramp.

Arne
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Waterstand meten regenwaterput

Bericht door Sceppi »

Wat bedoel je met 'ventiel'? Heb je het hier over de sensor zelf?
De sensor hangt gewoon in de put. Volgens de RMQ-A handleiding moet hij in feite op de bodem van de put liggen. Van daaruit loopt dan de 2-aderige kabel omhoog en dan onder de grond tot in mijn kelder (de kabel loopt dus gewoon naast de aanzuigleiding).

Ik heb de sensor echter net iets boven de bodem van de regenwaterput gehangen. Ik vind dat de RMQ-A immers iets te laat overschakelt van put naar leiding water (dat omslagpunt kan ik zelf niet instellen). Als de sensor iets hoger hangt blijft er nog iets meer water in de put voordat hij overschakelt. Het laatste deel putwater is immers altijd wat minder proper dan de bovenste lagen.
In jou geval kan je de sensor dus gewoon op de bodem van de put leggen omdat je toch zelf de pomp zal aansturen heb ik begrepen.

Mbt type sensor, zie bijlage voor foto van mijn sensor. Zoals je kan zien heb ik de 401006/999 sensor. Die /999 slaat op 'speciale uitvoering', al weet ik zelf niet waar dat voor staat. Misschien eens bij de leverancier informeren.
Verder zie je op de foto dat dit een 0-600mbar sensor is. Absoluut/Relatief staat er niet op, maar ik ga er vanuit dat dit een relatieve sensor is, dat lijkt mij meest logisch. Als ik de sensor uit de put haal lees ik 4,0mA af (atmosferische druk, dus het 0-punt van relatieve sensor) , vanaf dat hij in het water komt gaan de waarden omhoog. Mijn put is ongeveer 2,3m diep, in geval van volle put lees ik een 9,7mA af. Ik gebruik maw dus maar een deel van het meetbereik van de sensor ((9,7-4,0)/16 = 35%). In feite zou voor deze putdiepte dus ook een 0,4 of misschien zelfs een 0,25bar sensor voldoende zijn geweest. In dat geval zou ik de metingen zelfs nog gedetailleerder kunnen uitvoeren.

Echter, op vlak van nauwkeurigheid heb ik absoluut geen klagen. Deze sensor werkt - zelfs met dit ruimere meetbereik - zeer nauwkeurig. Ik ben nu sinds een 2-tal weken bezig met de meetwaarden te registreren in Openhab, InfluxdB en Grafana. Op die manier kan ik het niveau opvolgen in een grafiek. In bijlage een screenshot van grafana. Ik heb eveneens de regenval geregistreerd. Je ziet de geleidelijke daling van het niveau de eerste dagen wanneer het droog is (louter verbruik van WC's). Op 26/7 zie je dan de stijging van het niveau tijdens de regen. De sensor kan echt heel gedetailleerd het verloop opvolgen.

In jouw geval denk ik dat je dus voor de 0,25 of 0,4bar relatieve sensor dient te gaan. Verder kiezen voor 4-20mA 2-draads.

Groeten
Bijlagen
Grafana.JPG
Grafana.JPG (54.45 KiB) 9323 keer bekeken
Druksensor 3_img.jpg
Druksensor 3_img.jpg (77.53 KiB) 9323 keer bekeken
Druksensor 2_img.jpg
Druksensor 2_img.jpg (72.01 KiB) 9323 keer bekeken
enra_knx
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 apr 2018, 13:39

Re: Waterstand meten regenwaterput

Bericht door enra_knx »

Ik bedoelde inderdaad 'sensor' en niet 'ventiel'...

Ok helemaal duidelijk nu.
Bedankt
Plaats reactie