Dubbele vraag Gira Quadclient

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door houseofdreams »

Hallo, eindelijk wonen we vanaf nu in onze nieuwe woning. Nu kan ik me degelijk toeleggen op het fijnafstellen van de schakelaars enz.

Onze situatie:

We hebben een control 19 scherm, waar de bediening gebeurd, ik had dit een tijdje terug al geconfigureerd, maar door een defect hieraan, is dit moeten worden vervangen. Nu moet ik dus de nodige software opnieuw installeren om de quadclient zichtbaar te krijgen. De installatie ervan is al gebeurd, de nodige instellingen in Expert(2.6) ook.

Probleem 1: ik heb toen de eertse keer in de visualisatie het wachtwoord moeten wijzigen, maar nu ben ik dat dus domweg vergeten :evil: . Is er een manier om dit te resetten, liefst zonder al te ingrijpende toestanden? Op de iphone/ipad werkt alles nog weg, maar daar staan dus gewoon "bolletjes" en kan ik ook niet uitlezen wat het wachtwoord is :cry:

Kan iemand me helpen?

Probleem 2: ik zou willen de domotica installatie van buitenaf kunnen bedienen, dus ook "op afstand". Welke instellingen moet ik hiervoor wijzigen/instellen, moet ik intern forwarden naar het ip adres van de homeserver zelf en welke poortnummer moet ik hieraan koppelen?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door houseofdreams op zo 16 okt 2011, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door houseofdreams »

Al direct een kleine update:

Op de iphone heb ik als test een nieuw profiel aangemaakt, en daar de wachtwoorden "die het zouden kunnen zijn" getest, en een daarvan werkt wel degelijk. Alleen als ik die login/wachtwoordcombinatie gebruik, dan wil de quadclient software niet "verder aanmelden", hij blijft gewoon staan op het aanmeldscherm.

Raar allemaal. Met de iphone kan ik gewoon alles bedienen zoals het hoort, dus de homeserver werkt perfect.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door houseofdreams »

Opnieuw een kleine update:

Op de Control 19 zelf werkt het nu, de client draait. Ik wil dit nu ook proberen op een andere pc, de nodige software geinstalleerd & geconfigureerd, maar niks... Firewall al tijdelijk uitgeschakeld, helpt niks...

Ik neem toch aan dat dit niet alleen maar kan werken op "echte" gira hardware? dit is toch maar een gewoon softwarepakket?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door 747driver »

Klopt, ik heb het draaien op m'n laptop.
Heb wel in de QuadClient Config Editor wat gegevens moeten wijzigen maar ik neem aan dat je dat wel gedaan hebt.
Bij screen heb ik Full-screen display in aspect ratio.
Bij HS/FS access data gebruik ik m'n IP adres en een poort welke in de router is geforward naar de HS3.
Wellicht dat localhost of 127.0.0.1 ook werkt indien je het programma alleen thuis gebruikt.
Bij User name en password heb ik de gegevens welke staan bij HS Expert - Master data - User
Heb daar 1 user staan en bij User rights - Interface heb ik bij client program voor Password gekozen.
Wellicht heb je daar nog No access staan?
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door houseofdreams »

747driver schreef:Klopt, ik heb het draaien op m'n laptop.
Heb wel in de QuadClient Config Editor wat gegevens moeten wijzigen maar ik neem aan dat je dat wel gedaan hebt.
Bij screen heb ik Full-screen display in aspect ratio.
Bij HS/FS access data gebruik ik m'n IP adres en een poort welke in de router is geforward naar de HS3.
Wellicht dat localhost of 127.0.0.1 ook werkt indien je het programma alleen thuis gebruikt.
Bij User name en password heb ik de gegevens welke staan bij HS Expert - Master data - User
Heb daar 1 user staan en bij User rights - Interface heb ik bij client program voor Password gekozen.
Wellicht heb je daar nog No access staan?
Ik heb het zo geprobeerd, zoals je zegt bij user rights - interface - password, maar dan geeft hij de volgende 2 foutmeldingen?
userrights.jpg
userrights.jpg (68.67 KiB) 10440 keer bekeken
Ik gebruik de "standaard" visualisatie van Gira zelf, dus de echte quadclient. Welke instellingen heb je daar zelf staan?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door 747driver »

Dit zijn de instellingen welke ik heb:
1.jpg
1.jpg (57.19 KiB) 10437 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (39.79 KiB) 10437 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (31.17 KiB) 10437 keer bekeken
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door 747driver »

4.jpg
4.jpg (46.66 KiB) 10437 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (36.69 KiB) 10437 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (40.14 KiB) 10437 keer bekeken
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door houseofdreams »

Pfff, het wil precies echt niet meezitten...
error.jpg
error.jpg (54.92 KiB) 10434 keer bekeken
Dit heeft een week geleden altijd gewerkt. Ik heb alleen een nieuwe pc in gebruik, waar ik nu de verbinding wil mee maken... Ik ga nog is proberen op een van de pc's waar het altijd op werkte, om zeker te zijn dat het bvb niet aan deze nieuwe pc ligt...

UPDATE: net getest op de laptop waar ik tijdens de bouw zelf altijd mee programeerde, zelfde fout :cry: Zit ik weer vast...
UPDATE 2: net ff teamviewer ondersteuning gekregen van Alelek, de HS nog eens herstart en ineens ging dat ding dus weer... Go figure :oops: Nu eerst de firmware van de router bijwerken, want ik kan geen verschillende interne/externe poort opgeven, en aangezien ik al een webserver draai, kan ik poort 80 niet gebruiken. Ik heb niet direct zin om de poort van de HS te gaan wijzigen, dus dan maar via port forwarding
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door 747driver »

Bij Local address gebruik ik het lokale IP adres van de HS3 en poort 80
In de router forward ik poort 83 traffic (Remote access) naar de HS3 aangezien ik ook een webserver draai.
QC op de PC aan de praat gekregen?
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door houseofdreams »

747driver schreef:Bij Local address gebruik ik het lokale IP adres van de HS3 en poort 80
In de router forward ik poort 83 traffic (Remote access) naar de HS3 aangezien ik ook een webserver draai.
QC op de PC aan de praat gekregen?

Voorlopig nog geen van beide...

De instellingen op de HS staan voor zover ik kan zien identiek aan de jouwe, de router staat ook correct geconfigureerd, maar voorlopig krijg ik nog geen verbinding van buitenaf. Op de iphone zelf geef je bij "adress 1" toch je ip adres in, met daarachter een dubbel punt en het poortnummer?
Plaats reactie