voeding knx bus

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
arnevt
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 11 mar 2009, 14:10

voeding knx bus

Bericht door arnevt »

Ik lees hier in een handleiding dat je per knx "lijn" een voeding nodig hebt.

Wil dat zeggen dat je met een coupler (als je bvb je bus wil splitsen om kabellengte uit te sparen, of andere onpraktische redenen) je achter die coupler per lijn ook een voeding moet plaatsen?

Zit er dan enige actieve componenten in die coupler, die de spanning eraf houdt? lijkt me toch weinig waarschijnlijk?

groetjes
Arne
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: voeding knx bus

Bericht door KNX_Steven »

Eén Lijn kan 64 deelnemers bevatten.
In die Lijn kan je je kabel verdelen zoals het je belieft, zolang je maar geen lussen maakt.
Eén Lijn heeft 1 voeding nodig.
Als je een Lijn vertakt, dan doe je dat bijvoorbeeld met het bekende rood-zwarte WAGO-blokje. De twee stukken zijn dan natuurlijk nog altijd elektrisch aan elkaar gesloten en je hebt nog steeds maar één voeding nodig.

Binnen de Lijn moet je de bekende afstanden aanhouden van 350 m, 700 m en 1000 m.
('k zal 't eens uitleggen mochten deze je niets zeggen.)

Hetvolgende heb je wellicht niet nodig:
Indien je deze afstanden niet kan aanhouden, kan je de Lijn wel opsplitsen in "Fysieke Segmenten".
Dat doe je door een gewonen Lijnkoppelaar (niet verwarren met Buskoppelaar) een Fysiek Adres te geven dat niet eindigt op 0 (bvb. niet 1.1.0 maar 1.1.100) en de toepassing of parameterinstelling voor "Repeater" in te stellen. (Fabrikanten kunnen andere woorden gebruiken, in 't Duits wordt er bijvoorbeeld over een "Linienverstärker" gesproken.)
Je kan een Lijn d.m.v. 3 Repeaters opsplitsen in 4 segmenten, waarvan er drie parallel aan één vierde hangen. (Je moet 3 van de vier segmenten dus "parallel" aan de 4de hangen; je kan ze niet alle 4 achter elkaar hangen.) Elk zo'n segment heeft dus een voeding nodig. De "Repeater" zorgt voor een galvanische scheiding van de Segmenten.

Dus niet verwarren:
- Buskoppelaar: om een apparaat (bvb. drukknop, bewegingsmelder) zonder ingebouwde drukkknop aan de bus te hangen.
- Lijnkoppelaar: om een Lijn aan een Hoofdlijn te hangen. (Hierboven niet vermeld.) Een Lijnkoppelaar kan je meestal wel instellen als "Repeater".

Als 'r nog vragen zijn, shoot!
skynet1230
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 21:22

Re: voeding knx bus

Bericht door skynet1230 »

Hallo arnevt,

KNX_Steven heeft in zijn reactie al zeer deskundig één en ander uitgelegd; daarom wil ik enkel even kort reageren op :
"Zit er dan enige actieve componenten in die coupler, die de spanning eraf houdt? lijkt me toch weinig waarschijnlijk?"

Elektronisch is het 'een makkie' om gelijkspanning -wat die voeding genereert- gescheiden te houden van signaalspanning - de bussignalen die EIB genereert via zijn buskoppelaars-. Dit kan in het meest eenvoudige geval een gewoon passief filter zijn- bv een spoel+ weerstand of condensator- zodat er niet persé 'iets actiefs' moet inzitten.
Het is dan ook perfect doenbaar om van een DC spanning met daarop een signaalspanning 'gesuperponeerd' enkel de signaalspanning uit te filteren (door te laten) of 'juist niet' en dus enkel gelijkspanning over te houden.

Verder heeft (bijna) elke voeding (van 640mA) een 2de uitgang die je niet rechtstreeks kunt gebruiken voor EIB. Voor zover ik weet echter, kun je door middel van een aparte EIB-spoel aan te kopen deze uitgang wel gebruiken omeen aparte linie te voeden zodat je hiermee een extra voeding uitschakelt.

Verbeter mij als ik dit fout zie heren/dames(?)!!

groeten

skynet
arnevt
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 11 mar 2009, 14:10

Re: voeding knx bus

Bericht door arnevt »

bedankt allen voor de deskundige uitleg

zo een rood-zwarte WAGO-blokje, is dat dan gewoon een blokje dat zowel spanning als data doorlaat, en dat ik kan gebruiken om aftakkingen te maken (met respect voor de afstanden)?

misschien stomme vraag, maar kan ik daar ook niet gewoon de aftakkers die je in de brico vindt voor 1.5 of 2.5mm2 draad gebruiken? Nu niet dat ik daarop wil besparen, maar ik weet graag wat ik in mijn handen heb :)

Heb ik het dan goed voor dat er normaal maar 1 paar gebruikt wordt binnen een knx kabel, en dat daar zowel data als spanning opzit?

groetjes
Arne
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: voeding knx bus

Bericht door KNX_Steven »

"Elektronisch is het 'een makkie' om gelijkspanning -wat die voeding genereert- gescheiden te houden van signaalspanning - de bussignalen die EIB genereert via zijn buskoppelaars-."
Nou, ... nee.
Een passief filter (LR, RC) zal voor een AC-signaal een te hoge impedantie vormen en de AC-signalen van de bus dempen. De meest eenvoudige discrete uitvoering heeft een paar tientallen componenten, waaronder enkele transistoren. Enkel ter info.

Ja, je kan zo'n rood-zwart blokje gewoon gebruiken om KNX kabel aan elkaar te zetten. Het laat spanning en signaal door. Het is eigenlijk gewoon een klein kroonsteentje, hoor.
Je kan die aftakkers uit de Brico gebruiken en het zal wellicht nog werken ook. Streng genomen moet ik je erop wijzen dat je installatie daarmee niet conform is met wat KNX voorschrijft. Je kan dat in je eigen woning doen, maar doe het niet voor klanten. Maar toch een paar aanduidingen waar je misschien niet bij stilstaat.
1. Met die blokjes kan je een ader of een apparaat aansluiten en weer verwijderen zonder de andere aansluitingen te onderbreken.
2. Met die blokjes is natuurlijk duidelijk wat KNX is en wat niet. Ze laten ook duidelijk toe te zien wat + is en wat -.
3. Omdat die blokjes natuurlijk enerzijds een gemakkelijke montage en demontage moeten toelaten en anderzijds ook jarenlang (in een vuile omgeveing als een inbouwdoos) een goed elktrisch contakt moeten garanderen, zijn er eisen betreffende de kracht om de ader uit het blokje te halen en betrefffende de kontaktweerstand.
4. .... en zo verder.

Dus, je kan het thuis doen, maar doe het niet bij klanten.

Oh, ja, er wordt inderdaad maar één aderpaar gebruikt, waarop zowel de busspanning (voeding) als het signaal zit. De reden voor het tweede aderpaar is historisch. Je kan het tweede aderpaar onbenut laten, gebruiken als redundante busleiding of voor iets anders gebruiken (bvb. om ergens een DC hulpsapnning heen te brengen). Zet er wel geen telefonie op of zo...
arnevt
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 11 mar 2009, 14:10

Re: voeding knx bus

Bericht door arnevt »

bedankt,

het is voor mijn eigen thuisinstallatie, ben zeker niet van plan om instalateur te worden ;)

de punten die je aanhaalt daar kan ik niet veel tegeninbrengen, vooral al dat ik beroepsmatig ook werk met verschillende kleurcoderingen van netwerkkabels, om later gewoon te weten wat je mag uittrekken en wat niet. Ik vroeg het ge gewoon af omdat je door zulke vragen het systeem/protocol beter leert kennen/begrijpen

groetjes
Arne
Plaats reactie