Van Domati naar KNX

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Vincent
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 10:15

Van Domati naar KNX

Bericht door Vincent »

Voor de uitbreiding van onze woning ben ik op zoek naar betrouwbaar Domotica systeem. Gedurende Batibouw is mijn oog gevallen op KNX.
Spijtig genoeg wordt onze huidige domotica installatie "Domati" niet meer ondersteund en had ik ook graag deze vervangen.

De uiteindelijke bedoeling is om alles zelf te installeren zoals ik al gedaan heb met Domati, 13 jaar geleden.

Ik ga uit van mijn bestaande installatie en had dan ook deze in eerste instantie gelijkaardig vervangen met KNX toestellen. Vervolgens wens ik dan nog extra modules toe te voegen die betrekking hebben op onze verbouwing.

Vervanging van de Domati home junior:
-32 relais output module 16A (mag uiteraard bestaan uit meerdere modules)
-32 analoge input module
-KNX IP gateway (toegang tot KNX via IP adres)
-Dimmer stuurkaart 1-10V 6 kanalen (of eventueel alternatief incl dimmer +-)
-5 ZennioTouch-MyDesign ZN1VI-TPTMD6

Verbouwing:
-8 relais output module 10A
-8 analoge input module
-Dimmer 2 kanaals 300W
-1 ZennioTouch-MyDesign ZN1VI-TPTMD6

Hier dan enkele vragen:

-Met uitzondering van de Zennio panneeltjes, welke merken zijn prijs kwaliteit aan te raden.

-Als particulier wens ik alles zelf aan te kopen. Graag had ik geweten waar ik dit best doe. Welke groothandels zijn er in BE die direct particulier verkopen. En hanteren zij dan ook de installateurs korting.

-Betreffende de KNX IP gateway, is het dan ook mogelijk om via dezelfde gateway de installatie aan te sturen via een knx android app en/of via internet?

-Betreffende de Zennio touchpannels, ik heb in de parameters gezien dat je elke toets individueel kan gebruiken ipv per paar. Is het dan ook zo dat ik bvb 1 toest kan gebruiken voor aan/uit maar ook voor het dimmen, zoals bij de Domati panneeltjes?

-Welke KNX module heb ik nodig om tijdsafhankelijke handelingen uit te voeren?

Alvast bedankt.

Vincent
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Van Domati naar KNX

Bericht door pvhuf »

Dat zijn wel veel vragen.

In ieder geval is je keuze voor KNX zeker de goede :D . Betrouwbaar en geen kans dat ondersteuning wegvalt.
Ik stel mij voor dat het Domati systeem een gecentraliseerd systeem is, met alles "in hetzelfde bakske" en "domme" schakelaars?

Normaal zou bekabeling geen probleem mogen vormen, maar kijk dat toch maar even na.

Schakelactoren bestaan 16-voudig, niet 32 voudig. Dus daar heb je er twee voor nodig.
Analoge input actoren dat is meestal 4,6 of 8 ingangen. Dus daar heb je er minstens 8 tot 4 voor nodig. Welke inputs betreft het hier? Temperatuur sensoren enzo?

Je voorziet een ip gateway (je bedoelt een ip interface of ip router wellicht), maar naar wat toe? Een homeserver? Iets anders? Aansturen van je installatie zal je moeten doen via een visualisatiesoftware en dat zal ergens in een server moeten zitten. Programmeren doe je met ETS en dat kan uiteraard via je PC over het TCP/IP netwerk indien je een ip interface hebt, en dus kan het evident ook via een pc die ergens anders ter wereld staat, alhoewel voor adresprogrammeringen je fysiek bij de interface moet zijn.

Eén dimactor zal denk ik niet volstaan. Voor zes dimkanalen heb je meestal twee nodig (vrij duur overigens).

Ik veronderstel dat je met de lijst onder verbouwing bedoelt wat je extra bijkomend nodig hebt?

Dan zie ik voor je schakelkast:
drie 16v-schakelactoren
minstens zes tot zeven 6v analoge inputmodules
twee dimactoren viervoudig
een knx ip router
je knx voeding uiteraard ook
en wellicht een aantal voedingen voor de analoge inputmodules

Dat is dus zeker drie tot vier DIN rails in een schakelkast.

Prijs kwaliteit: ik denk niet dat er slechte knx merken zijn. Gezien dat ze allemaal gecertifieerd zijn.

Ik raad je aan eens op www.voltus.de te gaan surfen en eens te bekijken wat alle merken aanbieden en de prijzen.
Merken die ik zou bekijken:
ABB
Merten
Jung
Siemens
Gira (mijn merk)

Vergeet niet dat je in teorie ook een ETS licentie nodig hebt om te programmeren!! Efkens een kost van een kleine 1000 euro voor de volledige versie! Hidden cost!

Zennio's ken ik niet dus geen opinie hierover.

Om tijdsafhankelijke handelingen uit te voeren die verder gaan dan een gewoon trappenhuislicht heb je twee mogelijkheden:
1) je werkt via een "homeserver" (gira, loxone,.....) : die doet dat voor jou
2) je werkt zuiver knx din rail actoren: dan heb je minstens een knx tijdsklok nodig. En eventueel een logicamodule om logische bewerkingen te doen.
Vincent
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 10:15

Re: Van Domati naar KNX

Bericht door Vincent »

pvhuf,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Domati is,was, eigenlijk een heel goed systeem en ver vooruit voor zijn tijd. In 2000 dan. Het werkt inderdaad met een centrale maar ook met buskabels waarop je intelligente schakelaarsn dimmers, etc kon plaatsen. Instellen was een kinderspel, letterlijk drag en drop tussen input en output. Verder kon je allerlei tijdssturingen in proppen zonder de aanwezigheid van een extra pc of server.
De 32 inputs waren idd voorzien voor droge contacten.

Maar ja, spijtig genoeg niet meer ondersteund.

Met IP gateway bedoel ik eigenlijk een toegangsmodule om via de pc en lan de installatie te programmeren. Of heb ik het verkeerd voor?

Wat bedoel je met het aansturen van de installatie? Eenmaal op punt draait het systeem toch autonoom?

Voor wat betreft ETS, zou ik toch voldoende moeten hebben met de lite?

Kzal eens kijken op de site.

V
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Van Domati naar KNX

Bericht door pvhuf »

Jouw IP gateway is dus een IP-interface of IP-router in knx die uiteraard als gateway functioneert. :D

Ik bedoel met aansturen: als je wilt visualisatiesoftware gebruiken waarbij je via het internet op een pc of een tablet/smartphone je installatie wil bevelen geven. Uiteraard werkt een knx installatie autonoom. Maar een homeserver die via een ip interface aangesloten is, geeft je oneindig veel meer mogelijkheden.

Afhankelijk van de grootte van je installatie kan lite voor jou voldoende zijn (ik dacht limiet van 19 busdeelnemers of zo). Ook voor grotere installaties is lite mogelijk, maar dan moet je je project opdelen.
Domati
Berichten: 1
Lid geworden op: di 25 jun 2013, 13:50

Re: Van Domati naar KNX

Bericht door Domati »

Beste vincent,
Je weet zeer goed dat domati (wij dus) alle systemen die uitgebracht zijn sinds ons ontstaan in 1994 nog steeds ondersteunen en zelfs de laatste nieuwe firmware aankunnen.ook brengen wij regelmatig nieuwe producten op de markt.
Wij begrijpen dan ook niet waarom je het tegenovergestelde meldt.
Je heb trouwens enkele weken geleden je huis met je domati systeem verhuurd aan iemand en die persoon met ons kontakt doen opnemen voor verdere uitbreiding en aanpassingen.
Ik betreur dan ook de lichtzinnigheid waarmee je dit bericht plaatst.
Zou jij of je baas graag op deze manier op een forum verschijnen?


Domati
Vincent
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 10:15

Re: Van Domati naar KNX

Bericht door Vincent »

Domati,

Na meer dan genoeg bellen, mailen, ... totaal geen contact meer te krijgen met Domati.
Zelf nu is er weinig tot geen spoor meer te vinden op het net buiten dit van 2008 :roll:
http://www.faillietinformatie.nl/register/be/452446996

Nu, de beslissing werd genomen om de nieuwbouw met KNX uit te rusten en van zodra het budget het toelaat zal Domati ook vervangen worden.
batilux
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 29 jul 2013, 18:28

Domati ondersteuning

Bericht door batilux »

Domati,

Sinds enkele weken ben ik ook tevergeefs op zoek gegaan naar een oplossing voor mijn Home Expert centrale heb in Oudenaarde geweest zonder resultaat!
Heb mails verstuurd naar art2 zonder resultaat het nummer 092511382 meerdere malen gebeld ook dit bleef zonder antwoord .
Nu is mijn vraag naar Domati toe,naar wie en waar moeten wij terecht met onze problemen ?
Domati heeft een reactie gestuurd dat de ondersteuning er nog is maar waar?
Vincent
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 10:15

Re: Van Domati naar KNX

Bericht door Vincent »

Succes Batilux,

De gebruiker "Domati" heeft zich recent hier geregistreerd en heeft maar één bericht. Zegt genoeg zeker.
Het is spijtig maar ik vrees dat je zal moeten uitkijken naar een ander systeem.
Wat is juist je probleem?
Stoker70
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 11:04

Re: Van Domati naar KNX

Bericht door Stoker70 »

Kan iemand mij helpen aan software oid voor domati? Ik heb het op de boot en er zit een storing in, ik heb enkel een cd met een DMT bestand uit 2004, ik kan het niet openen. Ook zoek ik een installatie omschrijving of handleiding voor Domati.
Kan iemand mij helpen aan info?
Op de foto alle info die ik over dit systeem heb.

Gert Stoker
Bijlagen
2014-03-26 10.29.17.jpg
2014-03-26 10.29.17.jpg (101.99 KiB) 34600 keer bekeken
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: Van Domati naar KNX

Bericht door oNNoZeLe »

google webcache geeft mijn dit:

http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=nl

Product Home Expert/Home Junior

Fabrikant Domati BVBA
Nestor de Tièrestraat 182
9700 Oudenaarde
Tel. : +32 (0)55/33.12.50
Fax: +32 (0)55/33.12.59
Website : http://www.art2.biz
E-mail: info@art2.biz
Contactpersoon Dhr. Guy ROELS

de Guy Roels komt via google op enkele resultaten.
volgens linkedin is het:
http://www.linkedin.com/pub/guy-roels/26/920/447

whois op art2.biz verwijst naar integra-it.com
http://whois.domaintools.com/art2.biz
http://whois.domaintools.com/integra-it.com/

deze verwijst naar een skynet.be account

<disclaimer>dit is allemaal publiek gegeven. Dus als mensen hier moeite mee hebben dan moeten ze dit NIET op internet zetten!! </disclaimer>
Plaats reactie