Laat uw kasten zien.

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Laat uw kasten zien.

Bericht door egfdevos »

Paar kasten in een complex.
Beperkt tot (automatisch)schakelen van verlichting en monitoren van storingscontacten. :cry:
Bijlagen
Onderverdeelkast_H
Onderverdeelkast_H
20110215_003.jpg (232.38 KiB) 25467 keer bekeken
Onderverdeelkast_Z1
Onderverdeelkast_Z1
20101126_003.jpg (241.88 KiB) 25467 keer bekeken
Hoofdverdeelkast
Hoofdverdeelkast
20101021_002.jpg (236.72 KiB) 25467 keer bekeken
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door egfdevos »

Woning met voornamelijk GIRA materiaal, een HS en een TouchScreen in de woonkamer.
Edwin
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door pvhuf »

Ik hoop dat je mij toestaat om een beetje kritiek te geven, geïllustreerd door een foto van een stukje van een kast vooraleer ze gevuld werd.
Eén van de zaken die ik niet graag zie aan een kast (in het algemeen, niet noodzakelijk op jouw foto's) is dat de din-rails worden volgehangen en er weinig wordt aandacht besteedt hoe men de kabels zo makkelijk mogelijk toegankelijk houdt. Meestal zie je de kabels zomaar kriskras achter de elementen lopen.

Nochtans kan men door het gebruik van horizontale goten tussen de din-rails en verticale goten aan de zijkanten van de din-rails alles mooi geleiden en eenvoudig toegankelijk houden. De foto hieronder zou dat moeten illustreren. De kabelgoten worden tenslotte met een plaat die er over klikt toegemaakt.

De voordelen zijn legio: overzichtelijker, toegankelijker, je moet nooit achter de actoren/zekeringen met je kabels. Je kan eenvoudig de niet-aangesloten reservekabels laten liggen in de horizontale kabelgoten...
Wel belangrijk is dat je soepele kabel gebruikt.
kast.jpg
kast.jpg (136 KiB) 25420 keer bekeken
De kast na de bedrading:
kast2.jpg
kast2.jpg (82.18 KiB) 25420 keer bekeken
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door 747driver »

egfdevos schreef:Paar kasten in een complex.
Ziet er zeker complex uit :D
Vind die van pvhuf er wel erg schoon uitzien.
Moet er niet wat ruimte tussen die actoren zitten of is dat alleen bij dimactoren?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door pvhuf »

747driver schreef: Moet er niet wat ruimte tussen die actoren zitten of is dat alleen bij dimactoren?
Ik heb een aantal dimactoren en daar zit geen ruimte tussen. Ik veronderstel dat je het over de warmteproductie hebt?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door 747driver »

Inderdaad, in de documentatie van de Gira 217400 staat bij "5 Informatie voor elektromonteurs":
Apparaat monteren
Let op het temperatuurbereik. Zorg voor voldoende koeling. Bij gebruik van meerdere dimmers of onderdelen in een schakelkast tussen de apparaten een afstand van 18 mm, 1 TE aanhouden.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door pvhuf »

747driver schreef:Inderdaad, in de documentatie van de Gira 217400 staat bij "5 Informatie voor elektromonteurs":
Apparaat monteren
Let op het temperatuurbereik. Zorg voor voldoende koeling. Bij gebruik van meerdere dimmers of onderdelen in een schakelkast tussen de apparaten een afstand van 18 mm, 1 TE aanhouden.
Ik lees dat nu ook bij de 2174, maar in de documentatie van de 104300 dimactor, het voorgaande type dat ik gebruik, staat die aanbeveling echter niet. Ze zijn warm, maar zeker niet oververhit. Dus ik denk dat het misschien wel snor zit.

Andere actoren worden helemaal niet warm, ik zou helemaal niet weten waarom 1 TE tussen te laten.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door egfdevos »

Kritiek is altijd welkom.
Jammer genoeg heb ik zelf over de bouw van de kasten meestal niet veel te vertellen.
Ik ben het er helemaal mee eens dat kasten met bedradingskokers er een stuk netter uitzien en tevens makkelijker is om later aan te passen.
Ook het gebruik van installatieklemmen i.p.v. gewone rijgklemmen kan het een stuk overzichtelijker maken.

Om op een nette manier ruimte te creëren tussen actoren kun je gebruik maken van Hager afstandstuk LZ060
Edwin
Vincent
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 10:15

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door Vincent »

Zijn er fabrikanten die verdeelkasten verkopen met bedradingskokers?

Indien niet,verliest men dan niet teveel ruimte links en rechts van de kast?
Ook tussen de de rijen als men bvb gebruik van van een faseverdeler.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door 747driver »

Ik ben op zoek naar een aantal kasten voor de nu nog losliggende aktoren :oops:
Zijn er ook kasten welke laag en breed zijn?
Met bv 2 rijen van 16TE ofe meer.
De enige bredere kasten welke ik tot nu toe heb gezien hebben meer dan 2 rijen.
Overweeg nu om losse rails tegen de achterwand van een kast te monteren en er zelf een kast omheen te maken...
Plaats reactie