KNX-OT-Box

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: KNX-OT-Box

Bericht door oNNoZeLe »

747driver schreef:Zoals Ad ook aangeeft, welke OT mogelijkheden er worden ondersteund wordt bepaald door de fabrikant van de ketel.
Gewoon de ketel fabrikant contacten, heb ik ook gedaan en ik kreeg van Remeha en Theben keurig een lijstje met de ondersteunde objecten.

Mijn ketel heeft ook een 0-10V interface en ik van eerst van plan daarmee de ketel te sturen.
Nu we zijn overgegaan naar KNX in het huis zal ik het met de OT-Box proberen.
Monitor jij de watertemperatuur van de ketel?
Als ik het vermogen zou regelen met 0-10V loop ik de kans dat de ketel in storing gaat wanneer de temperatuur te snel oploopt.
Was indertijd van plan met 0-10V de ketelwater temperatuur te regelen.
Lage temperatuur indien er slechts warmtevraag is in de ruimte met vloerverwarming en hogere temperatuur indien er radiatoren moeten worden verwarmd.

hoe zou je eigenlijk de 0-10v sturing doen?
Ik heb gister onze ketel MOETEN vervangen en heb maar snel gekozen voor een remeha met 0-10v sturing?

Markt verkenning als je ketel overleden is en het buiten herfst is wekt niet echt.. :D
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: KNX-OT-Box

Bericht door 747driver »

Op de Remeha Quinta kun je in de instellingen opgeven of de ketel met aan/uit wordt geschakeld of met een analoog signaal.
Ook kan de gewenste watertemperatuur bij 0V en bij 10V worden ingesteld.
Zet je die waarden op 0 en 100 dan krijg je bv bij 3,6V een watertemperatuur van 36 graden.
Je kunt ook kiezen op het regelen van belasting.
Bij 3,6V bv zou de ketel op 36% vermogen gaan draaien.

Denk dat je er verstandig aan doet om eerst op aan/uit te gaan stoken.
Dus zonder gebruik te maken van 0-10V
Voor 0-10V sturing heb je dus een aktor nodig welke een uitgang heeft welke deze spanning kan leveren.
Heb indertijd een Gira 101700 aktor op eBay gekocht waarvan ik dacht dat deze dat kon maar dat bleek niet correct.
Je zou er 1 moeten scoren zoals de ABB Stotz S&J AAM/S 4.1 - Analogaktormodul 4fach AAM/S 4.1
Maar ja, €210 en je hebt maar 1 uitgang nodig...
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: KNX-OT-Box

Bericht door oNNoZeLe »

747driver schreef:Op de Remeha Quinta kun je in de instellingen opgeven of de ketel met aan/uit wordt geschakeld of met een analoog signaal.
Ook kan de gewenste watertemperatuur bij 0V en bij 10V worden ingesteld.
Zet je die waarden op 0 en 100 dan krijg je bv bij 3,6V een watertemperatuur van 36 graden.
Je kunt ook kiezen op het regelen van belasting.
Bij 3,6V bv zou de ketel op 36% vermogen gaan draaien.

Denk dat je er verstandig aan doet om eerst op aan/uit te gaan stoken.
Dus zonder gebruik te maken van 0-10V
Voor 0-10V sturing heb je dus een aktor nodig welke een uitgang heeft welke deze spanning kan leveren.
Heb indertijd een Gira 101700 aktor op eBay gekocht waarvan ik dacht dat deze dat kon maar dat bleek niet correct.
Je zou er 1 moeten scoren zoals de ABB Stotz S&J AAM/S 4.1 - Analogaktormodul 4fach AAM/S 4.1
Maar ja, €210 en je hebt maar 1 uitgang nodig...
maarja als je dus intelligent wilt verwarmen dan is het dus of dit of een OT box? en dat kost?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: KNX-OT-Box

Bericht door 747driver »

Zou dan toch voor de OT-box gaan.
Voor de OT-box heb ik €217,22 incl. verzending betaald bij voltus.de
Heb 'm in eerste instantie gekocht om te visualiseren wat er met de ketel gebeurt.
Moet eerlijk zeggen dat ik er verder nog niet veel mee gedaan heb.
In QC heb ik een pagina aangemaakt met alle bruikbare objecten.

Om intelligent te verwarmen zou ik in eerste instantie hetgeen wat ik nu manueel doe automatiseren.
Dat wil zeggen, momenteel stel ik op de ketel de gewenste watertemperatuur voor verwarmen in.
Op dit moment is 45 graden meer dan voldoende voor de vloerverwarming op de begane grond.
Wanneer er boven warmtevraag is zou ik met het object "handmatige verschuiving" de gewenste watertemperatuur kunnen verhogen.
Bv de Comfort temperatuur op 60 zetten en dan handmatige verschuiving op -15 om 45 te krijgen en met +15 zou de gewenste watertemperatuur op 75 komen.
Zou de Comfort temperatuur ook afhankelijk kunnen maken van de buitentemperatuur om een grotere range te verkrijgen.
In het handboek op deze pagina onder Downloads staat alles wat er te zeggen is over het apparaat.
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: KNX-OT-Box

Bericht door oNNoZeLe »

747driver schreef:Zou dan toch voor de OT-box gaan.
Voor de OT-box heb ik €217,22 incl. verzending betaald bij voltus.de
Heb 'm in eerste instantie gekocht om te visualiseren wat er met de ketel gebeurt.
Moet eerlijk zeggen dat ik er verder nog niet veel mee gedaan heb.
In QC heb ik een pagina aangemaakt met alle bruikbare objecten.

Om intelligent te verwarmen zou ik in eerste instantie hetgeen wat ik nu manueel doe automatiseren.
Dat wil zeggen, momenteel stel ik op de ketel de gewenste watertemperatuur voor verwarmen in.
Op dit moment is 45 graden meer dan voldoende voor de vloerverwarming op de begane grond.
Wanneer er boven warmtevraag is zou ik met het object "handmatige verschuiving" de gewenste watertemperatuur kunnen verhogen.
Bv de Comfort temperatuur op 60 zetten en dan handmatige verschuiving op -15 om 45 te krijgen en met +15 zou de gewenste watertemperatuur op 75 komen.
Zou de Comfort temperatuur ook afhankelijk kunnen maken van de buitentemperatuur om een grotere range te verkrijgen.
In het handboek op deze pagina onder Downloads staat alles wat er te zeggen is over het apparaat.
Maar als ik jou stukje zo lees dan verwacht ik juist met de 0-10v regeling meer vraag gestuurd te kunnen regelen.. maargoed. bedankt voor je info/input
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: KNX-OT-Box

Bericht door 747driver »

Met de 0-10V regeling kun je alleen OF de watertemperatuur OF het vermogen van de ketel regelen.
Om te ketel uit te schakelen zou je 0V op de ingang kunnen zetten.
Gebruik je bv het regelen van het vermogen met 0-10V dan moet je toch op 1 of andere manier de watertemperatuur in de gaten houden.
Doe je dit niet en de watertemperatuur stijgt boven een in de ketel ingestelde waarde dan slaat de ketel af.
Stijgt de watertemperatuur te snel, dan gaat de ketel in storing.

Met de KNX-OT-Box kun je de watertemperatuur instellen, de ketel aan/uit schakelen en de watertemperatuur + andere parameters uitlezen (bv storing).
Derhalve lijkt mij de KNX-OT-Box een betere optie.

Weet niet precies wat je bedoelt met vraag gestuurd regelen.
Het regelen van de watertemperatuur of het vermogen?
Indien je een bepaalde (ingestelde) watertemperatuur wilt hebben dan regelt de ketel automatisch het daarvoor benodigde vermogen.
Laat maar weten indien het nog niet duidelijk is.
webside
Berichten: 2
Lid geworden op: do 27 nov 2014, 14:39

Re: KNX-OT-Box

Bericht door webside »

@747driver: hoe heb je aan Theben & Remeha gevraagd wat wordt ondersteund tussen beide toestellen?
Heb je de "model" e-mail nog aub?

Ik ga een ACV "Kombi Kompakt HRE 36/30" laten installeren en ik twijfel om deze ook aan te sturen met de KNX-OT-Box (en gekoppeld aan mijn domotica).
Maar ik wil eerst weten wat moglijk is... .

Alvast bedankt,
Mvg
Filip
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: KNX-OT-Box

Bericht door 747driver »

Gewoon de adressen gebruikt welke ze op hun site hebben: salessupport@remeha.nl en ik meen dat ik Theben eerst gebeld heb wat naderhand is voorgezet per email.
Theben heeft de info opgevraagd bij Remeha en mij de ondersteunde objecten in een spreadsheet gemaild.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: KNX-OT-Box

Bericht door Joep »

Theben is inderdaad zeer behulpzaam.

Ik heb hier ook al dik een jaar een OT-box liggen waarmee ik mijn Remeha avanta aan wil gaan sturen.

Ik heb een tijdje terug Theben een mailtje gestuurd om te vragen of ze me een beetje op weg konden helpen, want ik kwam er even niet helemaal uit.
ze hebben toen een voorbeeldprogrammering gemaakt en deze aan me gemaild :D

(enige nadeel is dat ik nog met ets3 werk en het project gemaakt is met ets4 dus helaas heb ik er nog niet naar kunnen kijken hoe het een en ander gerealiseerd zou moeten worden...)
webside
Berichten: 2
Lid geworden op: do 27 nov 2014, 14:39

Re: KNX-OT-Box

Bericht door webside »

Ik heb Theben ook een mailtje gestuurd, en ze stuurden terug:
-----------------
In principe werkt de OpenTherm sturing van Theben met elke OpenTherm ketel.
Maar de OpenTherm interface werkt optimaal met OpenTherm versie 4.0.
Van belang is dat de ketel deze versie ondersteund. Dit zou u kunnen navragen bij de fabrikant van de ketel, want wij beschikken niet over deze informatie.
Mijn antwoord heb ik ook even gekopieerd voor de Theben verdeler in België.
-----------------

Ik heb ACV gecontacteerd, maar heb nog geen info ontvangen over de OpenTherm versie.
Kent iemand deze versie hier?
Plaats reactie