knx modules ter vervanging van bestaande teleruptoren

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
somedude
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 17:07

knx modules ter vervanging van bestaande teleruptoren

Bericht door somedude »

hoi allemaal,

ik wil de verlchting in huis aansturen dmv knx. De huidige situatie is dat alle lichtkringen naar de kast gaan en daar geschakeld worden dmv teleruptoren. Deze laatsten worden dmv drukknopen op 24v in de vertrekken bediend.
Nu is mijn vraag of er een knx modele is die naast aansturing dmv de bus ook met de bestaande drukknoppen (de kabel op 24V is geen twisted pair) kan aangestuurd worden.
Hopelijk is deze vraag een beetje duidelijk,
Alvast bedankt.
Herman
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: knx modules ter vervanging van bestaande teleruptoren

Bericht door Wijnand »

Alle lichtkringen gaan al naar de meterkast, dus dat is al een pre. De 24V leiding kan je wel gebruiken als buslijn. Niet optimaal, maar is mogelijk. Andere mogelijkheid is remote schakelaars (Hager bijvoorbeeld).
somedude
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 17:07

Re: knx modules ter vervanging van bestaande teleruptoren

Bericht door somedude »

@ Wijnand : dank je voor de reactie,
wat zijn die remote schakelaars? Kan je daar een voorbeeld van geven?

Verder vond ik "N 502 Combi Switch Actuator". Als ik het goed begrijp kan je deze met de bestaande drukknoppen bedienen. Kan iemand dit bevestigen. (Het is een beetje duur om je te vergissen bij zo'n aankoop.)

groeten
Herman
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: knx modules ter vervanging van bestaande teleruptoren

Bericht door Wijnand »

komen alle schakelaars ook individueel uit in de meterkast, want dan kan je misschien ook een UK/S 32.2 van ABB gebruiken (32 ingangen als k het goed heb).
Voor draadloos moet je maar eens kijken bij Hager Tebis (http://www.hagergroup.nl/popup.php?scr= ... action=faq)
somedude
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 17:07

Re: knx modules ter vervanging van bestaande teleruptoren

Bericht door somedude »

Begrijp ik dat goed? Met deze UK/S 32.2 van ABB kan ik de bestaande teleruptoren behouden?
groet
hr
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: knx modules ter vervanging van bestaande teleruptoren

Bericht door Wijnand »

Durf ik niet te zeggen, ik ken jouw teleruptoren (impulsrelais) niet. Maar je moet even kijken of het vermogen geschakeld kan worden. Deze module is eigenlijk voor achter een knoppenpaneel met lampjes.
Kanonvlees
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 13:55
Locatie: Oudenburg

Re: knx modules ter vervanging van bestaande teleruptoren

Bericht door Kanonvlees »

Beste SomeDude,

Om Een reactie te geven op uw N502 van Siemens. Deze heeft inderdaad 8 in en 8 uitgangen. En als ik mij niet vergis kan je deze zelfs gebruiken als ze niet zijn geprogammeer. Standaard zijn die ingesteld als teleruptoren: Ingang a schakelt uitgang A, ingang b schakelt uitgang B enz. De ingangen kunnen een gestuurde spanning verwerken van 12 tot 230V, zowel AC als DC. Dit is in uw geval zeer goed

Bij programmatie kun je in de parameters de gebruikelijke functies instellen.

Hopelijk genoeg info?
Mattias
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 feb 2009, 20:08

Re: knx modules ter vervanging van bestaande teleruptoren

Bericht door Mattias »

de teleruptoren moet je sowieso vervangen. De N502 is hiervoor een ideaal product. Eens te meer omdat deze voor 8 "teleruptorfuncties" ook 8 modules in beslag neemt en bijgevolg je aansluitingen min of meer op dezelfde plaats kunnen blijven.
Plaats reactie