KNX componenten inzetten als alarm

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Ewoud
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 09:55
Contacteer:

KNX componenten inzetten als alarm

Bericht door Ewoud »

Hallo allemaal,

In onze nieuwbouw rijtjeswoning gaan we KNX toepassen voor onder andere licht, klimaat, muziek, etc. Omdat er ooit in het verleden bij mij is ingebroken wil ik de componenten ook gaan inzetten voor alarm. Niet gecertificeerd maar puur voor het afschrikeffect en daarbij mijn eigen gemoedsrust.

Er komen loze leidingen naar alle buitendeuren en ramen voor bedrade deur-/raamcontacten. Tevens wil ik gebruik gaan maken van de Basalte Auro bewegingsmelder in alle ruimtes. Vooral deze bewegingsmelder vanwege de onopvallendheid.

Ik zie het scenario als volgt: Zodra het alarm geactiveerd is en er een deur-/ raamcontact verbroken wordt, dan volgt een stil alarm, als vervolgens de Auro bewegingsmelder daarna ook beweging detecteert, dan moet het alarm binnen bijv 15 sec uitgeschakeld worden. Zo niet, dan gaan alle lampen aan/knipperen, rolluiken open, een (push)bericht naar onze mobieltjes.

Het in-/uitschakelen van het alarm wil ik doen met bijvoorbeeld de Gira codeklavier (is lekker neutraal en onopvallend) eentje bij de voordeur en eentje bij de achterdeur. Wellicht zelfs niet eens een code klavier maar een Jung F40 of F50 taster gebruiken. Dus bijvoorbeeld een knop programmeren voor alarm aan/uit, en daar achteraan een combinatie van verschillende knoppen op de taster indrukken om het alarm daadwerkelijk in-/ uit te schakelen. Dit kan ik dan bijvoorbeeld ook in de slaapkamer doen om het huis in de nacht alarmstand te zetten.

Tevens wil ik dus meerdere scenario’s kunnen maken, in ieder geval eentje ‘huis verlaten’ dus niemand meer thuis, en eentje ‘slapen’. Beide zorgen voor een verschillende manier van detecteren. Immers, als ik slaap en het raam op een kier heb, wil ik niet dat het alarm afgaat, maar als beneden het contact verbroken word en beweging gedetecteerd wordt dan wel alarmering.

Een aantal vragen

1. Is mijn gedachte over het inzetten van de componenten een logische?
2. Wat heb ik nodig om daadwerkelijk scenario’s en alarmcodes te programmeren? Een Gira Homeserver van 2000 euro past helaas niet in het budget. Loxone miniserver met aansluiting op de knx bux is een optie? Zijn de scenario’s en alarmcodes te programmeren in Loxone? Sowieso heb ik nog een visualisatie oplossing nodig. Tevens om verlichting scenario’s te programmeren
3. In vervolg op 2, wat heb ik nodig om (push) berichten naar onze mobiel te sturen
4. Wat zijn goede KNX raam-/ deurcontacten? Voor KNX kom ik er weinig tegen op internet. Of hoeft zo’n contact niet specifiek knx te zijn en kan hij aangesloten worden op een binaire uitgang?
5. Heeft iemand ervaring met de ABB KNX alarmcentrale, zie link. Dit ziet er goed uit om als alarm in te zetten. Alleen snap ik nog niet of ik de sensoren op de gewone actoren kan aansluiten en dmv de KNX buskabel in de ABB centrale gebruik kan maken van de sensoren (die dus niet rechtstreeks op de ABB alarmcentrale zijn aangesloten)

Andere suggesties die passen binnen een KNX oplossing zijn natuurlijk ook welkom.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: KNX componenten inzetten als alarm

Bericht door nickv »

Dag Ewoud,

Mijn opzet is dezelfde, we hebben ook een aantal bewegingsmelders en overal raamcontacten e.d. en zouden deze ook op termijn willen laten functioneren als alarm bij het verlaten van het huis of bij het slapengaan. Als dit vooral voor je eigen gemoedsrust is, prima. Om over een gekeurde alarminstallatie te beschikken? Dat ligt wat moeilijker als ik me de diverse topics op dit forum erover goed herinner.

Als alarmcontacten op je ramen/deuren voldoen "standaard" potentiaalvrije contacten. Deze hebben meestal 4 kabeltjes, 2 voor open/dicht en de andere 2 als sabotagecontact. Deze kan je aansluiten op een KNX binaire ingang actor (vb. MDT BE-16000.01). Zo heb je de status van je ramen in KNX beschikbaar. Een Basalte Auro (of soortgelijk) doet hetzelfde maar dan voor beweging beschikbaar te maken in KNX.

Om dit alles aan mekaar te 'lijmen' (incl. visualisatie, management van gebruikers voor notificaties, gepersonaliseerde alarmcodes en dergelijke) zal er inderdaad een logica module aan te pas komen en heb je een legio aan mogelijkheden. De vraag hierbij is vooral, ben je bereid dit allemaal zelf uit te zoeken en programmeren (vb. Raspberry Pi of iets dergelijks), of geef je liever wat meer uit voor een gebruiksvriendelijkere, kant-en-klare oplossing (vb. Gira Homeserver).

De rest van je vragen laat ik open voor meer ervaren KNX'ers op dit forum :) Sta me toe om de (volgens mij) belangrijkste pijnpunten hier toe te voegen:
  • KNX code klavier
    De mogelijkheden zijn vrij beperkt... Kan iemand zijn ervaringen delen?
    Eventuele custom oplossingen met "niet-KNX" code klavieren ook welkom.
  • Inschakelen met KNX-drukknop
    Indien je een drukknop zou gebruiken om het alarm in/uit te schakelen kan je dit inderdaad best doen door een bepaalde combinatie van knoppen in te drukken (al dan niet gedurende ... sec). Zo vermijd je dat het alarm per ongeluk wordt in- of uitgeschakeld.

    Mijns inziens wordt dit door maar weinig / geen enkele KNX schakelaar ondersteund? Een KNX ABB inbouwactor in combinatie met niet-KNX drukknoppen komt denk ik het dichtst in de buurt... Maar dan ben je de keuze van je drukknoppen aan het afstemmen op deze specifieke functionaliteit... Ik heb nu zelf Zennio TMD Square KNX drukknoppen aangeschaft die dit ook niet ondersteunen en vraag me af of dit gedrag eventueel te simuleren is in een logische module?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX componenten inzetten als alarm

Bericht door egfdevos »

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt....

Aangezien je de raam/deurcontacten primair voor alarm gebruikt zou ik ook dat type gebruiken samen met een ABB MT/S
Kijk ook eens naar de SCM/S voor verder achterliggende logica van het alarm.
Edwin
Ewoud
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 09:55
Contacteer:

Re: KNX componenten inzetten als alarm

Bericht door Ewoud »

egfdevos schreef:Aangezien je de raam/deurcontacten primair voor alarm gebruikt zou ik ook dat type gebruiken samen met een ABB MT/S
Kijk ook eens naar de SCM/S voor verder achterliggende logica van het alarm.
Bedankt voor de tip. Ik heb de webinar van de SCM/S bekeken en het ziet er veelbelovend uit. Zoals ik het zie zit er voldoende functionaliteit en logica in voor wat ik zoek. Echter is de totaalprijs van alle benodigde componenten behoorlijk hoog. Als eerste de SCM/S voor ongeveer 231 euro. Dan de MT/S 8.12.2M voor 250 euro voor 8 zones. Dat is allemaal prima betaalbaar. Maar dan heb je nog een Telefoon Gateway nodig om berichten naar je mobiel te sturen indien je niet thuis bent. Die module kost ongeveer 587 euro. En dat is wel erg veel geld om berichten te versturen. Zijn daar wellicht nog andere opties voor? Ik kan bijna niet geloven dat daar een component van bijna 600 euro voor nodig is.
Totaal ben je dus minimaal een kleine 1100 euro kwijt als je voor deze oplossing gaat.

Vervolgens ook de webinar van de ABB GM/A 8.1 bekeken. Deze is functioneel gezien nog veel uitgebreider inclusief handige webinterface voor de inrichting. En daar zit alles in, dus inclusief het versturen van berichten via bijvoorbeeld een sms service. Je kunt zowel security-bus devices toevoegen als knx sensoren. Echter is het nadeel dat je wel de bijbehorende keypads BT/A nodig hebt. Deze kosten ongeveer 368 euro per stuk. Daarnaast zijn ze erg groot (237x117mm) en mede daardoor vind ik ze persoonlijk ook behoorlijk lelijk. Ik ben er niet achtergekomen of je bijvoorbeeld ook gewoon een knx taster kan gebruiken om het alarm in-/uit te schakelen.
Ondertussen ben ik er wel achter dat de Gira keyless in keypad geen knx aansluiting heeft dus die lijkt ook af te vallen. Erg jammer want hij is lekker onopvallend.

Hopelijk hebben jullie nog bepaalde gedachten/suggesties over deze bevindingen?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX componenten inzetten als alarm

Bericht door egfdevos »

Een GSM alarmmodule begint zo rond de €120,-

Voor die gira keyless - een knx input module erbij

De ABB GM/A 8.1 mooi maar veel te duur vind ik.
Edwin
Ewoud
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 09:55
Contacteer:

Re: KNX componenten inzetten als alarm

Bericht door Ewoud »

egfdevos schreef:Een GSM alarmmodule begint zo rond de €120,-
Dat hoeft dus geen knx module te zijn? Sluit je die dan aan op 1 van de 3 uitgangen van de ABB MT/S? Zojuist even geïmporteerd in ETS maar ik zie niet hoe je de waarde/tekst (bijvoorbeeld: contact keukenraam) naar de GSM alarmmodule stuurt
egfdevos schreef:Voor die gira keyless - een knx input module erbij
Dus de gira keyless sluit je je via een buskabel (niet knx) aan op de binaire ingang van bijvoorbeeld de Jung 2128 REG. Ik lees dat het programmeren van de alarmcodes gebeurt in de codeklavier zelf. Deze stuurt dan via de binaire ingang van de Jung 2128 REG de status naar de ABB SCM/S?
egfdevos schreef:De ABB GM/A 8.1 mooi maar veel te duur vind ik.
Inderdaad duur maar wel een alles in 1 oplossing. Tevens zou ik ook de aanwezigheidssensors willen opnemen in het alarm. Volgens mij kan dat bij het gebruiken van een ABB SCM/S alleen als ik die rechtstreeks op een ABB MT/S aansluit. Maar dan kan ik ze volgens mij weer niet gebruiken om het licht te schakelen. Of maakt het niet uit op welke KNX component ze aangesloten zijn? Zolang ze maar op een KNX component zijn aangesloten, kan ik ze in ETS benaderen en aan meerdere groepsadressen toewijzen?

Bij de GM/A 8.1 kun je de aanwezigheidssensors opnemen zonder ze rechtstreeks te moeten aansluiten. In de programmeersoftware van de GM/A 8.1 kun je namelijk aangeven welke melders binnen het KNX systeem mee moeten draaien in de alarmering.
Zou op de GM/A 8.1 ook de Gira keyless via een binaire ingang aangesloten kunnen worden denk je? Daarmee hoef je dan niet de dure eigen ABB keypad te gebruiken?

Volgende maand ga ik 2 dagen een KNX cursus volgen bij Hateha in Nederland. Hopelijk zie ik daarmee wat beter de logica en integratie tussen de verschillende componenten ;)
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX componenten inzetten als alarm

Bericht door egfdevos »

Wil je zo'n precieze tekst kunnen sturen dan ga je idd moeten kijken naar een GSM-KNX gateway.
(Misschien dat een e-mail naar sms service dan interessanter word.)
Mijn gedachten gang is meer dat ikzelf per sms alleen maar een bericht nodig heb dat er een mogelijke inbraak is.
Zie thuis wel wat er aan de hand is. Alarm is toch al afgegaan en inbrekers al lang verdwenen.

Keyless: idd

ABB GM/A 8.1
Hier zit je vast aan de bijbehorende keypad van ABB voor het op scherp stellen van het alarm.

Deze oplossing vind ik beter.
viewtopic.php?f=10&t=1011#p6871
Edwin
Ewoud
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 09:55
Contacteer:

Re: KNX componenten inzetten als alarm

Bericht door Ewoud »

egfdevos schreef:Deze oplossing vind ik beter.
viewtopic.php?f=10&t=1011#p6871
Ik had het al gelezen maar ik was nog teveel gefocused vanuit een KNX oplossing te denken. Nu ik er gisteren meer van gelezen heb, vooral ook de vergelijking van pierredelatruwe op pagina 2 van het topic, begin ik toch ook te denken dat het een betere oplossing is. Een in de basis ´echt´ alarm systeem die je vervolgens via een bidirectional module koppelt aan KNX. Een eerste rekensom laat zien dat het ongeveer net zo kostbaar is. Wellicht eerst maar beginnen met de SPC4320 met daaraan de deur/ en raamcontacten gekoppeld. En dan doorsparen voor de SPCWAY om het te koppelen aan de KNX componenten.

Heb je zelf toevallig ook ervaring met de Siemens SPC? Ik ben wel benieuwd of het zelf te installeren is en dan vooral het programmeren. Zou dat met een beetje logisch nadenken zelf kunnen? Ik zie ook niet helemaal of je nou een licentie moet aanschaffen en zo ja hoe duur dat dan is.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX componenten inzetten als alarm

Bericht door egfdevos »

Geen ervaring mee.
Edwin
Mark
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 12:34
Locatie: Kinrooi
Contacteer:

Re: KNX componenten inzetten als alarm

Bericht door Mark »

Je zou ook nog een Loxone Miniserver kunnen overwegen. Heeft standaard al een aantal inputs voor je raamcontacten en kan KNX adressen lezen en verzenden.
Eventueel kan je nog een identificatie via 1-wire (iButton) toevoegen. Ook SMS meldingen en zelfs telefonische meldingen zijn hiermee te realiseren.
http://www.lencom.be" onclick="window.open(this.href);return false;
KNX Partner
Loxone Silver Partner
Plaats reactie