Nieuwe installatie

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Andy
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 06 mei 2016, 14:35

Nieuwe installatie

Bericht door Andy »

Hallo allemaal,

Na het lezen van allerlei fora (waaronder natuurlijk het deze), dagen & nachten zoeken naar de juiste componenten en daarna alles overzetten in schema denk ik dat ik zo goed als rond ben met de theoretische component van mijn oefening.

Het betreft een installatie voor mijn nieuwbouw woning die zal instaan voor zo goed als alles waar ik momenteel aan kan denken: schakelen/dimmen van (bijna) alle lichtpunten, schakelen van een aantal stopcontacten, zonwering, verwarming (zowel vloerverwarming als elektrisch), ventilatie.
De sensoren bestaan vooral uit aanwezigheids- en bewegingssensoren, aangevuld met wat drukknoppen en thermostaten en op alle ramen (meerdere) reed contacten.

Alle KNX modules zijn van MDT.
Alle DALI dimmers/led drivers zijn modellen DR8001 en DR8003 (Chinees), de 12v voeding voor de 12v kring komt van MeanWell (2x HRP-600).

Ik heb een schema bijgevoegd in mijn post waarop al mijn componenten staan, met daarbij reeds wat bekabelingsinstructies voor mezelf.

Een aantal vragen die ik graag zou willen stellen aan jullie:
- ben ik componenten vergeten / doe ik overkill op componenten (ik voorzie bijv. een 1280mw voeding terwijl ik veronderstel toe te komen met een 640mw of zelfs minder ?)
- aangezien elke component zijn eigen logica heeft: is het nuttig om dan nog de logica module (SCN-LOG1.02) te voorzien ?
- stroomloze binaire ingangen: zijn dit de juiste voor de reed magneet raamcontacten uit te lezen ?
- DALI koppeling: goed idee of niet ? Bij eerste berekeningen lijkt het me véél interessanter om DALI voor de dimbare lichten te nemen ipv KNX oplossingen; vooral voor RGB ledstrips is het nogal frappant: 1 RGB knx led driver kost 150€ terwijl een DALI equivalent 30€ kost.
- Kan/mag ik mijn buitenverlichting ook op gelijkstroom zetten ? Indien ja lijkt het me interessant om alle verlichting op 12 volt te zetten en via DALI te sturen.
- is de JAL-0410D.02 de juiste om 8 Somfy motoren (24v) te sturen of raden jullie de (dure) Somfy-specifieke KNX module aan ?

Enige andere opmerkingen zijn ook altijd welkom; dit is mijn eerste domotica avontuur en alle info in dit stadium is interessant alvorens ik de bestelling plaats :)
Bijlagen
domotica plan v1.jpg
domotica plan v1.jpg (245.22 KiB) 12061 keer bekeken
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Nieuwe installatie

Bericht door egfdevos »

- ben ik componenten vergeten / doe ik overkill op componenten (ik voorzie bijv. een 1280mw voeding terwijl ik veronderstel toe te komen met een 640mw of zelfs minder ?) Meer dan 640mA is totaal onnodig aangezien een component gemiddeld 10mA gebruikt en je max 64 componenten op een lijn-segment mag hebben. Dat extra vermogen is alleen relevant als je op de 2de niet KNX uitgang apparatuur aansluit.
- aangezien elke component zijn eigen logica heeft: is het nuttig om dan nog de logica module (SCN-LOG1.02) te voorzien ?
Zou ik persoonlijk niet voorzien. Als je later toch logica nodig hebt die niet voorhanden is dan zit een zelfbouw visu server met logica in dezelfde prijsklasse als een enkele logica module.
- stroomloze binaire ingangen: zijn dit de juiste voor de reed magneet raamcontacten uit te lezen ?
Aangezien je deze reedcontacten alleen voor raamcontacten gebruikt en ze daarom "regelmatig" zullen schakelen zal dit sowieso geen probleem zijn.
- DALI koppeling: goed idee of niet ? Bij eerste berekeningen lijkt het me véél interessanter om DALI voor de dimbare lichten te nemen ipv KNX oplossingen; vooral voor RGB ledstrips is het nogal frappant: 1 RGB knx led driver kost 150€ terwijl een DALI equivalent 30€ kost.
Houd er rekening mee dat hij RGB als 3 afzonderlijke kanalen ziet. OEM=IPAS
- Kan/mag ik mijn buitenverlichting ook op gelijkstroom zetten ? Indien ja lijkt het me interessant om alle verlichting op 12 volt te zetten en via DALI te sturen.
Dat kan/mag. Wel op de juiste manier natuurlijk.
- is de JAL-0410D.02 de juiste om 8 Somfy motoren (24v) te sturen of raden jullie de (dure) Somfy-specifieke KNX module aan ?
Deze is in orde.
Laatst gewijzigd door egfdevos op vr 06 mei 2016, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Nieuwe installatie

Bericht door egfdevos »

Ik zou bijna iets belangrijks over het hoofd zien.
Aangezien er een aantal zaken in het buitenbereik zitten.
Zul je bliksem en overspanning beveiliging moeten voorzien.

Even zoeken op DEHN KNX en je zult alles wel vinden.
KNX Kabels die de schakelkast inkomen. (maw op eerste module vanaf de rijgklem)
BT 24 - 925 001

Bescherming van buiten naar binnen gaande kabels (weerstation/regensensor). Zo dicht mogelijk bij het binnenkomende punt monteren.
BXT BAS - 920 300
BXT ML2 B 180 - 920 211

Beetje afhankelijk van hoe de opstelling is van die bewegingsmelders buiten. Kan het misschien verstandiger zijn bewegingsmelders zonder knx te kiezen (met een relais ertussen als deze geen potentiaal schakelcontact heeft) en deze dan op een binaire ingang.
Edwin
Andy
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 06 mei 2016, 14:35

Re: Nieuwe installatie

Bericht door Andy »

Bedankt voor de informatie Edwin.

Betreffende de bliksem en overspanningsbeveiliging van DEHN die je aanbeveelt: ik lijk deze vrij moeilijk te pakken te krijgen, heb je een adres voor me ?

Als ik een DEHN 952400 voor gans mijn systeem zet, is de overspanningsbeveiliging 925001 dan nog nodig ?

Die bewegingsmelders voor buiten mogen dan gewone standaard bewegingsmelders met een relais zijn zoals de 1034068 (conrad) ? Hoe lees ik deze dan uit ? Is dit met de stroomloze binaire BE-16000.01 (waar ik nog plaats heb) of heb ik een andere soort ingang nodig ?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Nieuwe installatie

Bericht door egfdevos »

Betreffende de bliksem en overspanningsbeveiliging van DEHN die je aanbeveelt: ik lijk deze vrij moeilijk te pakken te krijgen, heb je een adres voor me ? Het is niet iets speciaals maar ook geen voorraad artikel dus de meeste bedrijven zullen dat gewoon voor je bestellen als je erom vraagt.

Als ik een DEHN 952400 voor gans mijn systeem zet, is de overspanningsbeveiliging 925001 dan nog nodig ?
Ja, die 925400 voert in principe alleen een overspanning af in het 230V gedeelte. Als je een overspanning hebt in je knx gedeelte verlaat deze niet via een gecontroleerde weg je installatie zonder die 925001.

Die bewegingsmelders voor buiten mogen dan gewone standaard bewegingsmelders met een relais zijn zoals de 1034068 (conrad) ? Hoe lees ik deze dan uit ? Is dit met de stroomloze binaire BE-16000.01 (waar ik nog plaats heb) of heb ik een andere soort ingang nodig ?[/quote]
Uitlezen via de BE-1600.01 idd. Het type bwm maakt niet uit. Wat belangrijk is, is dat je natuurlijk geen 230V op je ingang kunt zetten. Daarom zijn er een aantal mogelijkheden een bwm zoeken met een potentiaal vrije uitgang of je laat de bwm een 230V relais aansturen welke dan op zijn beurd je ingang aanstuurd of een 230V knx input module.
Edwin
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: Nieuwe installatie

Bericht door carlw »

Super interessant!
Bedankt voor je schema erbij te zetten, is ook handig voor mijzelf doordat ik momenteel ook mijn schema voor nieuwbouw aan het uittekenen ben :)

Mijn grootste onzekerheid zit nog in de verlichting.
Ik dacht eerst al mijn LED's op 24V te nemen zodat ik alle LED drivers in de kelder kan plaatsen en overal 5/3G1.5mm² kabels leggen (beperkte voltage drop) omdat ik persoonlijk niet veel goesting had om naast de KNX bus kabel ook nog eens dali of DMX te leggen.

De vraag is echter, DALI, DMX of toch bij KNX blijven voor de dimmable of RGB LEDs?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Nieuwe installatie

Bericht door egfdevos »

carlw schreef:...De vraag is echter, DALI, DMX of toch bij KNX blijven voor de dimmable of RGB LEDs?
Die vraag komt zo vaak voorbij en eigenlijk kan niemand daar zo antwoord op geven.
Kies eerst je verlichting en bepaal wat je er echt mee gaat doen. (RGB nemen omdat het wel leuk lijkt en vervolgens nooit gebruiken komt erg vaak voor. Indirecte witte led verlichting met kleur temperatuur regeling is veel interessanter dan RGB in een woon situatie.)
Maak een spreadsheet, kostenoverzichtje en je antwoord heb je.
Edwin
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: Nieuwe installatie

Bericht door carlw »

egfdevos schreef:
carlw schreef:...De vraag is echter, DALI, DMX of toch bij KNX blijven voor de dimmable of RGB LEDs?
Die vraag komt zo vaak voorbij en eigenlijk kan niemand daar zo antwoord op geven.
Kies eerst je verlichting en bepaal wat je er echt mee gaat doen. (RGB nemen omdat het wel leuk lijkt en vervolgens nooit gebruiken komt erg vaak voor. Indirecte witte led verlichting met kleur temperatuur regeling is veel interessanter dan RGB in een woon situatie.)
Maak een spreadsheet, kostenoverzichtje en je antwoord heb je.
Stel, je wilt geen rgb verlichting (wel alles led en geen retrofit).
Wat doe je voor dimmable led verlichting?

Alle knx dimmers zijn precies pwm gestuurd, ik heb wat schrik voor flikkering.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Nieuwe installatie

Bericht door egfdevos »

Stel, je wilt geen rgb verlichting (wel alles led en geen retrofit).
Wat doe je voor dimmable led verlichting? Beetje afhankelijk in welke uitvoering je gewenste armatuur te verkrijgen is maar in alle waarschijnlijkheid zal het een DALI oplossing worden. DMX zal een fractie duurder zijn per armatuur mits beschikbaar maar hier kost de gateway weer wat meer dus je kunt stellen dat als je echt veel verlichting hebt DMX interessanter word.

Alle knx dimmers zijn precies pwm gestuurd, ik heb wat schrik voor flikkering.
Ook bij andere technieken kun je last hebben van flikkering. De laatste generatie goede drivers gebruiken een combinatie van technieken om toch dat grote dimbereik te hebben en flikker vrij te blijven.
Ik heb top kwaliteit gezien die toch flikkeren en goedkope brol dat perfect werkt. In mijn ogen blijft vooralsnog wat je ook kiest een gok. Heb je een boel spotjes bezorg jezelf er 1 en zet hem in test.
Edwin
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: Nieuwe installatie

Bericht door carlw »

Andy, waar gaan ja DALI actoren komen?
Alles centraal in de electriciteitskast of ga je 2 buslijnen overal leggen? DALI + KNX?


@Edwin, thanks voor de info ;-)
Plaats reactie