Nieuwe installatie

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Andy
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 06 mei 2016, 14:35

Re: Nieuwe installatie

Bericht door Andy »

Carl,

Lijkt erop dat ik de DALI actoren/drivers allemaal in één kast wil hebben, zodat ik inderdaad geen 2 buslijnen door gans het huis moet trekken.
Van daaruit dan een 3g1,5 of 5g1,5 (afhankelijk van RGB of niet) naar alle lampen trekken die hierop aangesloten zijn.

Ik heb ook geen valse plafonds, dus de lampen komen rechtstreeks in de gegoten platen terecht, met spotboxen. Het lijkt me niet interessant een spotbox te moeten openen (en dus terug te moeten plamuren achteraf) om zo een driver te vervangen.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Nieuwe installatie

Bericht door Dré »

Ik weet niet wat voor lampen je dan gaat aansluiten op die dali-drivers, maar je mag niet altijd meters van je driver vandaan een lamp gaan aansluiten.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Nieuwe installatie

Bericht door egfdevos »

Andy schreef:Carl,

Lijkt erop dat ik de DALI actoren/drivers allemaal in één kast wil hebben, zodat ik inderdaad geen 2 buslijnen door gans het huis moet trekken.
Van daaruit dan een 3g1,5 of 5g1,5 (afhankelijk van RGB of niet) naar alle lampen trekken die hierop aangesloten zijn.

Ik heb ook geen valse plafonds, dus de lampen komen rechtstreeks in de gegoten platen terecht, met spotboxen. Het lijkt me niet interessant een spotbox te moeten openen (en dus terug te moeten plamuren achteraf) om zo een driver te vervangen.
Je neemt natuurlijk altijd een driver die door het gat van de spot past.
Edwin
Andy
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 06 mei 2016, 14:35

Re: Nieuwe installatie

Bericht door Andy »

egfdevos schreef: Je neemt natuurlijk altijd een driver die door het gat van de spot past.
Dat klopt, maar dan nog moet de spotbox hierop voorzien zijn.
En de prijzen van spotboxen die in de beton worden gegoten die groot genoeg zijn om een driver te herbergen zijn helemaal niet zo interessant als de kleinere spotboxen waar enkel de spot in moet komen.

Komt daarbij dat de drivers die ik voorzie te gebruiken 3-kanaals zijn; deze zijn te gebruiken voor RGB maar ook voor 3x W bijvoorbeeld, dan is het voor mij persoonlijk gemakkelijker om deze te centraliseren.
Dré schreef:Ik weet niet wat voor lampen je dan gaat aansluiten op die dali-drivers, maar je mag niet altijd meters van je driver vandaan een lamp gaan aansluiten.
Ik hoopte dat de spanningsval op 1,5mm² kabel voldoende laag zou zijn dat ik me niets moet aantrekken van de afstand (die maximaal 10 meter zal zijn) ?
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: Nieuwe installatie

Bericht door carlw »

Na nog wat verder zoeken, lijkt mij centraal ook de beste optie, zeker naar modulariteit voor later toe.
Je zal enkel moeten oppassen voor spanningsval, vandaar dat ik waarschijnlijk 24V led's zal gebruiken.

Handig tooltje:

https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de heel verre verlichting kan ik nog altijd overgaan naar 2.5mm² indien nodig.
Dit maakt het allesinds in de toekomst makkelijk om te kiezen tussen dimmen met Knx / dali / dmx drivers. (of in het begin nog niet direct te dimmen voor de kosten wat te drukken)
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Nieuwe installatie

Bericht door nickv »

Bij ons zullen de drivers / transfo's (al dan niet DALI gestuurd) ook centraal geplaatst worden bij de zekeringenkast. In de zekeringenkast zelf lijkt me geen optie, deze zit reeds propvol met DIN-rail's, actoren, zekeringen, kabelgoten,... Gezien de diverse formaten van de drivers / transfo's heb ik tot op heden nog geen 'propere' oplossing gezien om deze gegroepeerd te monteren en bekabelen. Iemand enige ervaring hiermee?

Ik denk eraan de drivers gewoon buiten de kast te groeperen en bekabelen en deze dus rechtstreeks tegen de houten achterplaat te schroeven waar ook mijn zekeringenkast tegen is gemonteerd. Misschien is het beter (of zelfs verplicht?) deze drivers / transfo's in een gesloten zekeringenkast te plaatsen? Maar dan zou je deze in een bijna naakte / DIN-rail-loze zekeringenkast rechtstreeks tegen de metalen achterplaat moeten schroeven? :?
Andy
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 06 mei 2016, 14:35

Re: Nieuwe installatie

Bericht door Andy »

carlw schreef:Na nog wat verder zoeken, lijkt mij centraal ook de beste optie, zeker naar modulariteit voor later toe.
Je zal enkel moeten oppassen voor spanningsval, vandaar dat ik waarschijnlijk 24V led's zal gebruiken.

Handig tooltje:

https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de heel verre verlichting kan ik nog altijd overgaan naar 2.5mm² indien nodig.
Dit maakt het allesinds in de toekomst makkelijk om te kiezen tussen dimmen met Knx / dali / dmx drivers. (of in het begin nog niet direct te dimmen voor de kosten wat te drukken)
Carl,

Bedankt voor die link; volgens die tool kan ik tot maximum 13 meter 1,5mm² kabel gebruiken om op 12v (-10% op deze afstand) 4A door te trekken.
Dat is perfect, want 10 meter is waarschijnlijk mijn langste afstand :-)

Nick,

betreffende mooi groeperen van transfo's had ik een Rittal AE 1060.500 (150€) in gedachten; afmetingen 600x600x210mm.
mijn drivers zijn 160x47x22mm, dus als ik ze elk 85 mm geef in de breedte dan kan ik er 7 naast elkaar en 3 onder elkaar plaatsen voor een totaal van 21. Je zal er natuurlijk wel voor je eigen gemak een plaat in monteren ofwel veel geld betalen voor de rails; moest je een betere kast vinden, laat het dan zeker weten.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Nieuwe installatie

Bericht door nickv »

Bedankt Carl. In een zekeringenkastje is zeker het mooist afgewerkt. De kast die je aangeeft ziet er propertjes uit. Ik zal een keer moeten kijken als ik al mijn armaturen heb hangen en precies weet wat ik ga dimmen hoeveel plaats ik nodig ga hebben. In tussentijd de twee drivers voor mijn doucheverlichting en oriëntatieverlichting dan maar tijdelijk rechtstreeks tegen de muurplaat bevestigen denk ik... :oops:
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: Nieuwe installatie

Bericht door carlw »

Andy schreef:Hallo allemaal,

Na het lezen van allerlei fora (waaronder natuurlijk het deze), dagen & nachten zoeken naar de juiste componenten en daarna alles overzetten in schema denk ik dat ik zo goed als rond ben met de theoretische component van mijn oefening.

Hey Andy,

Hoe ver sta je in je project? Heb je nog wijzigingen gedaan aan bovenstaand schema?

Bij ons zijn ze momenteel de kelder aan het afwerken en starten ze volgende week met gelijkvloers. Dus ik verwacht eind februari te kunnen starten aan het slijpwerk etc..
Ik ben nu mijn electriciteits/verlichtingsplan aan het afwerken en ben nog wat aan het afwegen om delen van mijn verlichting in GU10 te doen, of toch ineens de stap te zetten zoals jij naar volledig CC met dali voor al mijn verlichtingsgroepen.

Klopt het dat jij 18 lichtgroepen hebt allemaal aangestuurd door aparte DALI drivers? (9 wit + 9 RGB)
jdegroot
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 20:20

Re: Nieuwe installatie

Bericht door jdegroot »

Ik zou graag te weten komen met welk programma je jouw tekening gemaakt hebt? Ik wil nu een lijnschema tekenen, maar daar vind ik voorlopig niet de geschikte tool voor.
Plaats reactie