Waarom mag je geen lus leggen in een lijn

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
mzungu100
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 19:40

Waarom mag je geen lus leggen in een lijn

Bericht door mzungu100 »

Hallo

Veronderstel: Je hebt enkel 1 lijn.

Wat zijn de redenen waarom je geen lus mag leggen? Ik weet dat het niet mag, maar waarom?

Mvg

Paul
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Waarom mag je geen lus leggen in een lijn

Bericht door teaser »

Een accurate uitleg kan ik niet geven maar het heeft te maken met de fysieke eigenschappen van de bus. Ik vermoed dat deze uitleg wel min of meer correct is:
Als een busdeelnemer een pakket op de bus zet, vertrekt dat pakket over de lijn in 2 richtingen. Een busdeelnemer ergens anders op de bus ontvangt dit pakket via 2 richtingen tegelijk, maar niet 100% op hetzelfde moment. Het pakket stoort eigenlijk zichzelf, en kan dus niet correct geïnterpreteerd worden.
Kanonvlees
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 13:55
Locatie: Oudenburg

Re: Waarom mag je geen lus leggen in een lijn

Bericht door Kanonvlees »

Ik ben ook niet zeker van mijn uitleg.
Maar waarschijnlijk iets te maken met spanningsverliezen. De bus bekabeling mag max 300 meter vanaf de voeding gemeten lang zijn door de spanningsverliezen.
Ik gedacht dus: als je een lus maakt, koppel je 2 verschillende lengtes aan elkaar.
2 verschillende lengtes -> 2 verschillende spanningen (wel minimaal natuurlijk).
2 verschillende spanningen-> circulatiestroom
Circulatiestroom is dan een extra stroom die de voeding moet leveren voor niets.
De uitleg van Teaser lijkt ook wel logisch.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Waarom mag je geen lus leggen in een lijn

Bericht door KNX_Steven »

Eigenlijk zou het mogen, en het zou zelfs werken.
Als je de totale kabellengte respecteert, en het aantal devices.
De reden waarom dit niet wordt toegelaten, is omdat dit gewoon heel snel tot foute installaties voert.
Als je een lus zou maken over een Repeater-, Lijnkoppelaar of Backbone Coupler, zal je telegramherhalingen zien en misschien zelfs gekke effekten in je installaties.
KNX Association schrijft voor dat het niet mag, omdat er regels nodig zijn volgens de welke een installatie gegarandeerd zal werken. Als die regels lussen zouden toelaten, dan wordt het complexer om uit te leggen en te respecteren wat mag en wat niet mag en welke voorwaarden hieraan verbonden zouden zijn.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Waarom mag je geen lus leggen in een lijn

Bericht door egfdevos »

Signaal demping neemt toe dat leidt tot degradatie van het AC data signaal = Grotere kans op storingen.

Daarvan afgeleid komt ook de limiet van ongeveer 64 busdeelnemers op een lijn.
Edwin
Plaats reactie