Bewegingsmelder acties

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Ewoud
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 09:55
Contacteer:

Bewegingsmelder acties

Bericht door Ewoud »

Goedendag,

In onze nieuwbouwwoning heb ik een KNX installatie aangelegd. De basisprogrammatie voor verlichting was geen probleem. Dus aan/uit, omhoog/omlaag dimmen. Nu wil ik de programmatie verder gaan uitbreiden. In alle ruimtes hangen 1 of meerdere Basalte Auro bewegingsmelders. Deze wil ik in sommige ruimtes inzetten om een actie te starten. Bijvoorbeeld in de badkamer.

1. Hier heb ik nu ingesteld dat als ik de badkamer binnenkom, dat het licht door beweging ingeschakeld wordt. Uitschakelen doe ik met een taster op de muur omdat tijdens het douchen de bewegingsmelder mij niet ziet. Als ik het licht omhoog dim en niet of nauwelijks beweeg en dan na een paar seconden weer beweeg, dan schiet de helderheid van de spotjes weer terug naar de inschakel helderheid. Hoe zorg ik ervoor dat het licht niet terug gaat naar de inschakel helderheid?
Afbeelding

2. De Basalte Auro heeft een dag/nacht instelling. Deze wil ik gebruiken om snachts het licht gedimd aan te laten gaan. Bij voorkeur stel ik dit tussen 2 tijden in maar als ik de instellingen zie dan moet dit volgens mij op basis van lux waarde. Dit kan met interne lux waarde, en externe lux waarde. Maar wat zijn standaard lux waardes voor dag en nacht en hoe verwerk ik dat in groepsadressen?
Afbeelding

Groeten Ewoud
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Bewegingsmelder acties

Bericht door egfdevos »

Even gokken.
Om te beginnen:

Output op "switching and dimming" zetten.
"motion" en "light" objecten heb je niet nodig.
Juiste dim waardes opgeven voor dag en nacht situatie
Bij parameters "Only on at first detection."
Controleren of in de dimmer, parameter gezet is voor het aangaan bij het ontvangen van een dim-waarde.
Dim objecten van de bwm kopellen met de dimmer.
Dag/nacht object aansturen dmv klok
Edwin
Ewoud
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 09:55
Contacteer:

Re: Bewegingsmelder acties

Bericht door Ewoud »

Bedankt voor je reactie.

Output heb ik nu op switching en dimming gezet:
Afbeelding

Dimwaardes voor dag en nacht heb ik nog even op 255 laten staan. Dat kan ik na het testen nog aanpassen:
Afbeelding

"Only on first detection" ingeschakeld:
Afbeelding

Dimmer heeft parameter "Dimgedrag bij ontvangst van een helderheidswaarde" - "Aandimmen"
Afbeelding

Ik krijg nu een object nummer 1 "dim value (output)" maar deze heeft een 1 byte lengte terwijl mijn groepsadressen voor dimmen een 4 bit waarde.
Afbeelding

Of moet ik die in de groepsadres Waarde zetten en is dat dan genoeg om het licht in te schakelen?
Afbeelding
Dag/nacht object aansturen dmv klok
Hier heb ik nog geen ervaring mee. Wat heb ik daarvoor nodig om dit te realiseren? Dit kan ik ook mooi gebruiken om het stopcontact van mijn tuinverlichting in de toekomst te gaan aan-/uitschakelen :)
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Bewegingsmelder acties

Bericht door egfdevos »

:!: Niet bang zijn zelf wat te proberen.
Kapot krijg je het met programmeren niet.
Maak op de juiste momenten een backup/kopie/export etc.
Dim objecten van de bwm kopellen met de dimmer.
Bedoel ik idd het koppel van de waarde objecten mee zoals jij ook al vermoede.

Die klok zit in je LOXONE.
Edwin
Ewoud
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 09:55
Contacteer:

Re: Bewegingsmelder acties

Bericht door Ewoud »

Gisteren en vandaag uiteindelijk heel wat uurtjes aan het proberen gegaan. Helaas bleef de helderheid steeds terug springen naar de inschakelwaarde wanneer ik het licht hoger of lager had gedimd. Ondanks dat ik ´Only on at first detection´ had ingeschakeld. Uiteindelijk ben ik met de blokkeerfunctie van de Basalte Auro gaan testen en daarmee is het gelukt. Het blokkeer object heb ik toegevoegd aan het groepsadres Schakelen status en nu blijft hij netjes op de gewijzigde dimwaarde staan.
Die klok zit in je LOXONE.
Dat wordt de volgende stap om mee te gaan testen. Voorlopig krijg ik het dimmen van lichten met de Loxone app nog niet goed voor elkaar. Ik heb netjes een schuifbalk in de app, hij laat de dimwaarde zien waar de verlichting op staat, maar zodra ik hoger of lager ga dimmen dan gaat het licht alle kanten op en volgt het heel soms een klein stukje van wat ik met de schuifbalk doe. Maar als ik bijvoorbeeld omhoog dim dan zit de helderheid van mijn lamp bij een klein beetje schuiven al op 100% maar de schuifbalk nog niet. Als ik verder omhoog schuif dan gaat hij weer dimmen. Het zal een kleine instelling zijn maar het is mij na vele uren proberen nog niet gelukt. Wellicht heb je tips?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Bewegingsmelder acties

Bericht door egfdevos »

Fijn dat je verlichting werkt.

LOXONE heb ik niks mee.
Edwin
Ewoud
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 09:55
Contacteer:

Re: Bewegingsmelder acties

Bericht door Ewoud »

Ok, in ieder geval hartelijk dank voor je hulp. Ik ben in ieder geval weer een stuk verder gekomen daardoor.
Plaats reactie