Potentiaalvrije contacten

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Potentiaalvrije contacten

Bericht door Sceppi »

Hallo,

Voor mijn knx installatie zou ik mijn ventillatie unit willen aansturen. Nu zijn er 3 mogelijkheden:
- Potentiaalvrije contacten. De unit heeft er zo'n 4 standaard
- 0-10V sturing, maar dit vergt een exta uitbereiding (kost 120€ extra)
- ModBus interface (ook extra te betalen)

Volgens de installateur zou de potentiaalvrije contacten de meest eenvoudige manier zijn om te sturen. Elk domotica systeem zou hiermee de unit moeten kunnen aansturen.

Wat heb ik nodig van knx hardware om zo'n potentiaalvrije contacten aan te sturen? Is de een binaire ingang (of uitgang)? Is dit effectief de beste oplossing, of kan ik toch beter gaan voor 0-10V of ModBus (wat zijn de voordelen dan?)?

Bedankt
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Potentiaalvrije contacten

Bericht door egfdevos »

- Met de potentiaalvrije contacten.
Dan heb je 4 uitgangen nodig.

Er zijn ook knx modules speciaal voor ventilatie (dmv aansturing potentiaalvrije contacten.) Meeste zijn voor 3 standen.
Ik neem aan dat jij een 4 standen nodig hebt. Die zijn er ook maar merken schieten me even niet te binnen.

Voordeel van 0-10V zal traploos op en af regelen zijn. Vind ik persoonlijk voor standaard ventilatie geen meerwaarde hebben.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Potentiaalvrije contacten

Bericht door Dré »

Ik denk dat Sceppi bedoelde dat de KNX module 4 uitgangen heeft. Hoeveel schakelcontacten de motor heeft heeft hij denk ik niet gezegd, denk zelfs dat hij de motor nog niet eens heeft omdat hij de vraag stelt over welke aansturing het beste is.

Ik zou zelf denk ook gaan voor de schakelcontacten
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Potentiaalvrije contacten

Bericht door Sceppi »

Ik heb inderdaad het toestel zelf nog niet, maar moet nu de bestelling plaatsen. Ik kan kiezen tussen de standaard versie (met 4 potentiaal vrije contacten) of een plus versie (met 1-10V sturing). Het is dus wel degelijk het ventilatie toestel zelf dat 4 potentiaalvrije contacten heeft, ik vermoed voor 4 verschillende debiet snelheden (nog te verifiëren).

Dank voor jullie uitleg
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Potentiaalvrije contacten

Bericht door Sceppi »

Beste allen,

Ik ben er nog niet helemaal uit welke hardware ik nu nodig heb. In bijlage een schema van de aansluiting in meer detail. Het betreft de aansluiting X2. Dit kan gebruikt worden om een manuele standen schakelaar op aan te sluiten (zoals op het schema getoond), maar volgens onze installateur kan elk domotica systeem hier ook op aansluiten dmv potentiaalvrije contacten.

Heb ik iets nodig zoals de TA 6 knx van Theben?

Dank voor jullie support.
Bijlagen
Renovent.PNG
Renovent.PNG (19.65 KiB) 12189 keer bekeken
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Potentiaalvrije contacten

Bericht door 747driver »

Of DEZE.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Potentiaalvrije contacten

Bericht door egfdevos »

Ik ga voor de MDT AKK-03UP.01
Voor €100,- heb je die in huis.
Dan zou ik hem bij of zelf in de ventilatie unit steken.
Edwin
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Potentiaalvrije contacten

Bericht door teaser »

Als je de specifieke functionaliteit van een fan coil actuator niet nodig hebt kun je een gewone switch actor gebruiken, dat is goedkoper. Bv de MDT BE-04001.01, kost maar 45 euro.
egfdevos schreef:
vr 03 feb 2017, 06:02
Ik ga voor de MDT AKK-03UP.01
Voor €100,- heb je die in huis.
Dan zou ik hem bij of zelf in de ventilatie unit steken.
Deze is maar 3-voudig.
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Potentiaalvrije contacten

Bericht door Sceppi »

Beste,

Dank voor jullie reacties. Heb inderdaad een 4-voudige nodig:
- Afwezigheidstand (symbooltje met 'fan')
- stand 1
- stand 2
- stand 3

De Gira heeft er 6, maar is wel een stuk duurder. Misschien dat ik toch maar voor een gewone switch actor ga.
nederbos
Berichten: 24
Lid geworden op: di 01 feb 2011, 16:11

Re: Potentiaalvrije contacten

Bericht door nederbos »

Ik heb een gelijkaardige ventilatieunit waar je ook zo een manuele standenschakelaar kan op aansluiten.
teaser schreef:
vr 03 feb 2017, 07:25
Als je de specifieke functionaliteit van een fan coil actuator niet nodig hebt kun je een gewone switch actor gebruiken, dat is goedkoper. Bv de MDT BE-04001.01, kost maar 45 euro.
egfdevos schreef:
vr 03 feb 2017, 06:02
Ik ga voor de MDT AKK-03UP.01
Voor €100,- heb je die in huis.
Dan zou ik hem bij of zelf in de ventilatie unit steken.
Deze is maar 3-voudig.
De MDT BE-04001.01 is een tastinterface, die kan je niet aan uw ventilatieunit aanhangen. De MDT AKK-03UP.01 is wel bruikbaar. Let op dat het weliswaar potentiaal vrije contactoren zijn die je nodig hebt, maar ze moeten wel 220V schakelen, geen 12 of 24V signaalspanning.
3 voudig is voldoende, de 0 stand is nl. elke uitgang open.
Plaats reactie