Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door KNX_Steven »

Lukske schreef:Dus je denkt dat je enkel een 230V aansluiting nodig hebt om een bus oplossing eenvoudig en betaalbaar te maken, dat is natuurlijk ook een mening maar of dat die correct is durf ik zeeeer in vraag te stellen.
Ik zou hier weer een heel verhaal kunnen doen maar ik kan het ook eenvoudiger, noem mij 1 functie op die ik niet kan realiseren met mijn sterbekabeling en wel zou gaan met een busbekabeling, omgekeerd heb een hele lijst.
Voorbeeld 1: je wil een raam automatiseren, maar je had dat oorspronkelijk niet voorzien.
IK trek een kabel van het raam naar de dichtbijzijnde 230 V leiding en naar de bus.
JIJ trekt een kabel vanaf het raam naar je verdeelkast.
Ik drink na twee uur werk een pintje. Jij werkt een hele dag en 't vrouwke is echt ni tevree met al dat stof in huis.

Voorbeeld 2: Je wil een weerstation bijzetten.
Zelfde scenario: ik moet alleen de bus opzoeken en aansluiten.
Lukske schreef:...of nog beter alles zo programmeren dat je bijna geen drukknoppen nodig hebt.
Dat heeft niets met KNX vandoen. Dat ligt aan een goeie analyse en realisatie van de automatisering. Je kan met Loxone alleen ook al veel te veel knoppen hebben.
Surtout zonder weerstation.
Lukske schreef:Je zou natuurlijk KNX drukknoppen kunnen maken met 64 mb geheugen, goedkoper gaat het dan niet worden, en dat hiermee dan alles eenvoudiger wordt wil ik ook betwijfelen.
Gz zijt ne straffen... Eerst zegt ge da de componenten te weinig geheugen hebben, als ik zeg dat ze veel meer hebben, zegt ge dat 't moeilijk wordt.
Lukske schreef:Je hebt mijn opmerking van dat je altijd twee programmatie moet onderhouden ook mooi ontweken, ik heb nog geen KNX oplossing gevonden, bv. voor mijn smartphone visualisatie, die ik volledig met Ets kan programmeren
Tja. Wat wil je dan? ETS dient enkel voor het configureren van je installatie. De markt voor het maken van visualisaties wordt aan anderen overgelaten.
Lukske schreef:Om een antwoord te geven op uw poging om slim over te komen, als de installatie niet hiervoor voorzien is neem je gewoon EnOcean ventielen, iets minder betaalbaar maar onder Loxone wel eenvoudig.
1-wire is een zeer veel gebruikte oplossing, als je 1-Wire in Google ingeeft heb je bijna zoveel links als voor KNX;
We zullen binnen een paar jaar zien waar je staat met EnOcean en 1-wire.
Lukske schreef: Volgend mij heb je Loxone eens vlug bekeken en hier dan een mening over gevormt zonder dat je hier echte ervaring mee hebt, dit is zeker niet de beste manier om hier dan uitspraken over te doen.
Dat is jouw recht om dat te denken. Ik heb er geen ervaring mee, maar 'k ga het hier wel correct houden.
WaX
Berichten: 7
Lid geworden op: do 16 feb 2017, 11:31

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door WaX »

Hallo,

Ik weet niet of deze discussie al in een ander Topic besproken wordt. Als ik verkeerd aan het posten ben, laat het mij even weten. In ieder geval heb ik ook getwijfeld tussen LOXONE en KNX. LOXONE heeft mij direct aangesproken, want er waren alle functionaliteiten aanwezig die ik nodig had (Verwarming aansturen via collector en 1-wire oplossing, zodat ik in elke ruimte een thermostaat kan hangen).

Probleem is dat LOXONE ( dat heeft mij toch een technische medewerker van LOXONE vertelt) met een sterbekabeling werkt en dus van de kast naar elk punt een CAT5 kabel nodig heeft. Omdat ik in het begin van de bouw van mijn huis besloten had om met een 2*2*0,8 BUS bekabeling te werken, kan ik LOXONE dus niet gebruiken. Ik vond het toen te duur om overal aparte netwerkkabels te trekken en dan kon men dit ook niet met CAT5 realiseren, omwille van de storingen. Dus zou ik minimum SFTP moeten gebruiken en toekomst gericht misschien ook CAT6. Dan lopen de kosten wel op al vanaf de bekabeling. Bij de BUS bekabeling had ik dus later veel meer vrijheid om toestellen aan te sluiten, door ergens af te koppelen van een bestaande BUS bekabeling in de buurt. Zo heb ik gewoon elk lichtpunt apart naar de kast gebracht en door elke schakelaar een busleiding getrokken.

Nu de discussie is al 5 jaar oud en de vraag was toen of zich de 1-Wire oplossing wel tegelijk kan vestigen tegen over KNX. Dus hoe zit er momenteel eigenlijk uit ? Is er nog meer mogelijk met een BUS bekabeling, of is LOXONE gewoon de nieuwe standard voor Domotica bekabeling ?

Groeten Patrick
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door hfx »

1) Heb je al een domotica installatie?
2) Heb je een voorkeur voor een semi gesloten systeem (Loxone) of semi open (KNX)?

Je kan de twee ook mixen met de nodige issues (zie forum) zodat je de schakelaars van KNX kan gebruiken en de rest van Loxone.
Als je met verschillende verdeelkasten werkt moet je al je draden niet naar één punt brengen (bv één per verdiep)

Loxone is dus zeker niet de nieuwe standaard :)
WaX
Berichten: 7
Lid geworden op: do 16 feb 2017, 11:31

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door WaX »

hfx schreef:
do 16 feb 2017, 20:27
1) Heb je al een domotica installatie?
2) Heb je een voorkeur voor een semi gesloten systeem (Loxone) of semi open (KNX)?

Je kan de twee ook mixen met de nodige issues (zie forum) zodat je de schakelaars van KNX kan gebruiken en de rest van Loxone.
Als je met verschillende verdeelkasten werkt moet je al je draden niet naar één punt brengen (bv één per verdiep)

Loxone is dus zeker niet de nieuwe standaard :)
Punt 1: Ik heb nog geen domotica, maar alles is al voorbereid, zoals buskabels in elke schakelaar en ventielen op elk vertrek op de verwarmingscollector !
Punt 2: Open of gesloten zegt mij nu nog niet veel, ik zoek een gemakkelijk systeem dat toekomst gericht is en alle aspecten, Verwarming, Verluchting, Videofonie, Alarm kan gemakkelijk combineren en beschikbaar maken op een smartphone en Tablet (oude IPAD moet als touchscreen gebruikt worden).

Punt is de bekabeling die Loxone eist, ik heb allen een bus die door alle schakelaars loopt.

Ik hoop dat is duidelijk voor jou ? :ugeek:
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door hfx »

Je zal je toch moeten inlezen in het principe van open en gesloten systemen, open software vs gesloten, het principe van een centrale server vs decentrale componenten.
In principe plaats je een installatie voor het leven. Dus wil je gebonden zijn aan één fabrikant of aan een onafhankelijk systeem. Aan een centrale controller die als hij uitvalt je geen verlichting, verwarming meer hebt. Wil je zelf graag alles programmeren en knutselen?
Als je met een installateur werkt heb je dikwijls weinig keuze. Moet de installatie nog gekeurd worden?
Allemaal vragen waar je zelf eerst een antwoord moet op vinden/zoeken.
De voorwaarden die je noemt kunnen ze allemaal wel min of meer.
Zelf volg ik de domotica wereld niet in zijn gehele, maar als je niet teveel wil knutselen zijn er volgens mij maar twee interessante systemen, de Loxone en KNX
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door egfdevos »

Mensen die zeggen bv; "Ik wil domotica."
Zijn mensen die het niet snappen.

Mensen die het snappen zeggen bv; "Ik wil op die knop drukken en dan moet er dit en dat gebeuren."


Er zijn legio domotica systemen en de meeste zijn prima in orde.
Waar er al een boel afvallen is dat ze niet alle wenselijke functies ondersteunen
en een groot deel valt al af omdat ze gewoon niet kunnen garanderen dat je er 20jaar mee vooruit kan.
Denk daarbij aan support, reserve onderdelen etc.
Edwin
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door teaser »

Ik zou in de meeste gevallen KNX aanraden. En aangezien jij in je bouw al buskabel hebt steken, zou ik het voor jouw geval zeker aanraden.

Qua mogelijkheden moet je je in ieder geval geen zorgen maken. Er zijn zoveel verschillende producten op de markt dat de functionaliteit die je nodig hebt wel bij een of andere fabrikant te vinden moet zijn.

Het enige nadeel is dat bepaalde kant-en-klare oplossingen voor sommige toepassingen onwijs duur zijn in de KNX wereld. Je noemt videofonie en visualisatie, dat zijn net 2 van die toepassingen.
Videofonie is sowieso al duur, maar daar moet je eigenlijk ook niet per se voor een native KNX oplossingen gaan. Als je een systeem koopt dat op een of andere manier koppelbaar is dan kun je al verder. Je kunt KNX namelijk met bijna alles koppelen. Bedenk eerst wat je verwacht van de integratie van het videofoniesysteem en de rest van je domotica. Op zich is dat iets vrij losstaands, dus is er wel integratie mogelijk?
Visualisatie via een app kun je kant-en-klaar kopen als je er gemiddeld zo'n 1000 euro voor veil hebt. Vind je dat te duur (zoals ik) dan kun je zelf aan de slag met bv OpenHAB en dan kost het je alleen de hardware om de server op te draaien (raspberry pi: geen 40 euro) en natuurlijk de tijd die je erin investeert.
WaX
Berichten: 7
Lid geworden op: do 16 feb 2017, 11:31

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door WaX »

Alvast bedankt voor jullie reactie en ideeën !
hfx schreef:
do 16 feb 2017, 21:58
Je zal je toch moeten inlezen in het principe van open en gesloten systemen, open software vs gesloten, het principe van een centrale server vs decentrale componenten.
In principe plaats je een installatie voor het leven. Dus wil je gebonden zijn aan één fabrikant of aan een onafhankelijk systeem. Aan een centrale controller die als hij uitvalt je geen verlichting, verwarming meer hebt. Wil je zelf graag alles programmeren en knutselen?
Als je met een installateur werkt heb je dikwijls weinig keuze. Moet de installatie nog gekeurd worden?
Allemaal vragen waar je zelf eerst een antwoord moet op vinden/zoeken.
De voorwaarden die je noemt kunnen ze allemaal wel min of meer.
Zelf volg ik de domotica wereld niet in zijn gehele, maar als je niet teveel wil knutselen zijn er volgens mij maar twee interessante systemen, de Loxone en KNX
Heb mij even snel ingelezen en ja, ik wist het eigenlijk al, wat het verschil is. Het moet natuurlijk een open systeem zijn, waarmee ik alle kanten kan uitgaan. Ik dacht inderdaad aan een centrale controller, maar met de mogelijkheid, dat ook de componenten ook standalone kunnen werken; Dus zeg maar een soort hybride systeem, zodat bij een uitval van een component, in dit geval CC, niet alles uitvalt, maar dat jij op dit moment niet meer kan programmeren of beheren. Om jij andere vraag te beantwoorden, ik wil zeker zelf knutselen. Ik wacht er al 7 jaar op om eraan te beginnen, maar wil hier geen nieuwe domotica uitvinden, he :) De elektriciteit is al reeds gekeurd, dus denk ik dat ik niet verder moet keuren als ik domotica installeer ?
egfdevos schreef:
vr 17 feb 2017, 06:06
Mensen die zeggen bv; "Ik wil domotica."
Zijn mensen die het niet snappen.

Mensen die het snappen zeggen bv; "Ik wil op die knop drukken en dan moet er dit en dat gebeuren."


Er zijn legio domotica systemen en de meeste zijn prima in orde.
Waar er al een boel afvallen is dat ze niet alle wenselijke functies ondersteunen
en een groot deel valt al af omdat ze gewoon niet kunnen garanderen dat je er 20jaar mee vooruit kan.
Denk daarbij aan support, reserve onderdelen etc.
Verwarming, verluchting, videofonie, Alarm zijn de sleutel keywords. Starten met verwarming. In elke kamer moet een thermostaat, zodat men de temp overal apart kan regelen. Door een motor in de garage op de collector van de chauffage, zal bepaald worden wanneer de chauffage warmwater krijgt en wanneer niet. Voor de verluchting wil ik gewoon de mogelijkheid om de de motor via smartphone te kunnen regelen. Bij de videofonie moet het beeld van de deurbel op mijn smartphone terechtkomen en moet er een mogelijkheid zijn om het garageport vanop afstand te bedienen. Bij het alarm is het simpel, ik wil alle zones via smartphone bedienen, maar dat is niet het probleem denk ik. Jij zit, er is wel degelijk over nagedacht ;)
teaser schreef:
vr 17 feb 2017, 07:20
Ik zou in de meeste gevallen KNX aanraden. En aangezien jij in je bouw al buskabel hebt steken, zou ik het voor jouw geval zeker aanraden.

Qua mogelijkheden moet je je in ieder geval geen zorgen maken. Er zijn zoveel verschillende producten op de markt dat de functionaliteit die je nodig hebt wel bij een of andere fabrikant te vinden moet zijn.

Het enige nadeel is dat bepaalde kant-en-klare oplossingen voor sommige toepassingen onwijs duur zijn in de KNX wereld. Je noemt videofonie en visualisatie, dat zijn net 2 van die toepassingen.
Videofonie is sowieso al duur, maar daar moet je eigenlijk ook niet per se voor een native KNX oplossingen gaan. Als je een systeem koopt dat op een of andere manier koppelbaar is dan kun je al verder. Je kunt KNX namelijk met bijna alles koppelen. Bedenk eerst wat je verwacht van de integratie van het videofoniesysteem en de rest van je domotica. Op zich is dat iets vrij losstaands, dus is er wel integratie mogelijk?
Visualisatie via een app kun je kant-en-klaar kopen als je er gemiddeld zo'n 1000 euro voor veil hebt. Vind je dat te duur (zoals ik) dan kun je zelf aan de slag met bv OpenHAB en dan kost het je alleen de hardware om de server op te draaien (raspberry pi: geen 40 euro) en natuurlijk de tijd die je erin investeert.
De mogelijkheden en de toepassing ervoor heb ik hier boven ruw geschat. Juist daarom heb ik juist die 2 systemen uit gekozen, ik ben er al een tijdje mee bezig, maar probeer nu smarte beslissing te nemen. Ik ga zeker eens aan de slag met jouw voorstel van OpenHAB en raspberry Pi (Als informaticus een must zeker .. :) )

MAAAAR een van mijn vragen is nog steeds niet beantwoord. Als ik voor een pure LOXONE systeem "ZOU" kiezen, dan heeft men mij vertelt dat dit een sterbekabeling moet zijn. Dus van Controller naar component. elk communicatie verloopt dus over een aparte kabel en wordt niet zoals bij een KNX systeem mooi verdeelt over 2 aders. Wie heeft er ervaring met de bekabeling van LOXONE ?

Groeten,

Patrick
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door teaser »

Loxone bekabel je tradioneel zoals bij een systeem met teleruptoren of relais: signaalkabel naar elk punt waar je drukknoppen plaatst en naar elk punt waar andere sensoren komen. Per drukknop heb je dus een ingang nodig op de Loxone. Rechttoe rechtaan dus.

Maar er zijn ook mensen die KNX drukknoppen gebruiken icm Loxone, en dus gewoon met buskabel bekabelen. De buskabel koppel je gewoon aan de miniserver. Dat is eventueel ook nog een oplossing voor jou. Maar hou er rekening mee dat Loxone niet KNX gecertifieerd is en dat de foutloze samenwerking tussen KNX devices en Loxone dus niet gegarandeerd is.
WaX
Berichten: 7
Lid geworden op: do 16 feb 2017, 11:31

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door WaX »

teaser schreef:
vr 17 feb 2017, 09:53
Loxone bekabel je tradioneel zoals bij een systeem met teleruptoren of relais: signaalkabel naar elk punt waar je drukknoppen plaatst en naar elk punt waar andere sensoren komen. Per drukknop heb je dus een ingang nodig op de Loxone. Rechttoe rechtaan dus.

Maar er zijn ook mensen die KNX drukknoppen gebruiken icm Loxone, en dus gewoon met buskabel bekabelen. De buskabel koppel je gewoon aan de miniserver. Dat is eventueel ook nog een oplossing voor jou. Maar hou er rekening mee dat Loxone niet KNX gecertifieerd is en dat de foutloze samenwerking tussen KNX devices en Loxone dus niet gegarandeerd is.
Bedankt voor je antwoord teaser. Omdat ik misschien al mijn lichtpunten later apart wou aansturen, heb ik nu elk lichtpunt op teleruptoren gezet. Door elke schakelaar loopt dus een buskabel en een multicore (weet niet hoeveel paar precies). Maar als ik het goed versta, dan combineer ik KNX en LOXONE niet samen. Voor mijn eerste fase (verwarming met aparte thermostaat) zou ik dus gemakkelijk de LOXONE Miniserver kunnen gebruiken en via het multicore telkens naar elk kamer een ander paar gebruiken om daar mijn thermostaat aan te sluiten, of kan ik daarvoor het buskabel gebruiken (1-wire)?

groeten
Plaats reactie