Ledspotjes/Ledstrips sturen met ABB

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Mre
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 10 sep 2017, 16:57

Ledspotjes/Ledstrips sturen met ABB

Bericht door Mre »

Hoi,

Graag had ik geweten of er iemand enige ervaring had met ABB-modules.
Ik heb in een verbouwing een hele resem ledspots op 230VAC en een reeks ledstrips op 24VDC.
Nu zou ik alles met één type knx-actor willen gaan bedienen, maar het is me toch niet geheel duidelijk of dit een probleem kan geven of niet?
Mijn idee was om alle verlichting gewoon met een ABB-SA/S12.16.6.1 aan te gaan sturen. Iemand enig idee of dit bij ABB de correcte module is, want ik zie even de bomen niet meer...
Ik dacht dat deze op zich voor 230V waren, maar een optie zou eventueel zijn dat ik de 24V strips via een tussenrelais zou gaan sturen.

Dank bij voorbaat.
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Ledspotjes/Ledstrips sturen met ABB

Bericht door teaser »

Een actor die 230V kan schakelen kan net zo goed 24V schakelen, dus je kunt dezelfde actoren gebruiken voor al je verlichting.

Ben wel geen fan van de ABB actoren. Ik heb een 4-voudige en die relais maken een hels lawaai om te schakelen, en over het algemeen hebben de modules weinig functionaliteit. Daarbij kosten ze nog eens een pak meer dan bv Zennio of MDT.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Ledspotjes/Ledstrips sturen met ABB

Bericht door egfdevos »

Let er wel op dat je (in veruit de meeste gevallen) 230V en 24V niet op dezelfde actor mag schakelen.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Ledspotjes/Ledstrips sturen met ABB

Bericht door egfdevos »

teaser schreef:
ma 11 sep 2017, 11:36
Een actor die 230V kan schakelen kan net zo goed 24V schakelen, dus je kunt dezelfde actoren gebruiken voor al je verlichting.

Ben wel geen fan van de ABB actoren. Ik heb een 4-voudige en die relais maken een hels lawaai om te schakelen, en over het algemeen hebben de modules weinig functionaliteit. Daarbij kosten ze nog eens een pak meer dan bv Zennio of MDT.
:) Als je die van ABB al weinig functionaliteit vind hebben. Heb je nog niet heel veel andere merken gehad. De meeste zijn nog veel kaler.
Niet voor niks dat MDT zo hoog staat aangeschreven.
Edwin
Plaats reactie