Nieuwbouw voorbereiden op toekomstige KNX installatie

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Nieuwbouw voorbereiden op toekomstige KNX installatie

Bericht door hfx »

VictorB schreef:
do 20 jul 2017, 10:16
Met "de hele module" achter de gevoelige aardlek plaatsen bedoelen je dus het kanaal voor de badkamer + de module zelf + alle andere kanalen? Kan ik 16 lichtpunten en 4 stc daar aanhangen zonder aanpassingen en zonder problemen? Ik dacht daar ook al aan maar ik ben een beetje een leek op dat vlak, ik weet wat alles doet, waarom het dat doet, hoe het verbonden moet worden,... maar niet hoe ik de dimensionering moet doen.
Edit: ivm. de beveiliging was ik aan het denken aan het begrip "vochtige ruimtes". Volgens de MDT datasheets mogen geen van hun apparaten in een vochtige ruimte dus in de badkamer kan ik geen MDT push button zetten. Ik denk dat ik dan eventueel helemaal geen schakelaar daar plaats en de lichtkringen van een andere plaats bedien.

Maar erger... mijn verdeelbord staat in de berging, dat is ook een vochtige ruimte (wasmachine, droogkast), toch? Dus kan ik überhaupt wel iets van MDT (en waarschijnlijk andere leveranciers) installeren? Dan kan het toch haast niet dat het verdeelbord daar dan mag staan. Alleszins een streep door mijn plan als daar ook geen MDT push buttons zouden mogen staan, aangezien we daar vaak binnenkomen/buitengaan zou ik daar graag "alles uit" en "I'm home" functies hebben.
Ja dat bedoel ik met "de hele module". Of dit toegestaan is bij de keuring weet ik niet, heb mijn installatie nog nooit laten keuren. Maar veiliger dan nodig zou toch geen kwaad mogen kunnen.

Die MDT schakelaar werkt op laagspanning, dus voor de veiligheid maakt het niet uit. Voor de garantie, tja. Zolang je ze niet onder water zet...

Zelf gebruik ik in mijn woonkamer twee kringen stopcontacten naast elkaar, één gestuurd en één niet. Voor sfeerverlichting en zo, heb je maar één uitgang nodig.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Nieuwbouw voorbereiden op toekomstige KNX installatie

Bericht door grindal »

ivm vochtige ruimtes...

niets houd je tegen om alles achter zowel de 300mA en een 30mA te plaatsen.

Ik heb het iets uitgebreider gedaan.
300mA hoofd
30mA voor volledige verdieping +1 / +2 incl badkamer
30mA voor "natte" verbruikers GLV
30mA voor alles wat "buiten" staat, stopcontacten, verlichting, tuinhuis

misschien heb je hier wat aan als idee
VictorB
Berichten: 4
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 10:16

Re: Nieuwbouw voorbereiden op toekomstige KNX installatie

Bericht door VictorB »

@Grindal ik heb net mijn eendraadschema aangepast om alles achter de 30mA te plaatsen. Ik verwacht niet dat dit veel problemen gaat leveren en anders kan ik nog altijd de nodige aanpassingen maken. Helaas is er op die manier wel minder selectiviteit. Misschien dat ik naar jouw voorbeeld nog (een aantal) 30mA diff(s) bijplaats om dat op te lossen.

Nu een andere vraag: mijn aannemer heeft niet helemaal naar mij geluisterd en de bekabeling voor de lichtpunten loopt voor alle schakelaars (boven én beneden) gewoon langs de potjes waar traditioneel een schakelaar zou staan. Dit wil dus zeggen dat zowel mijn EIB kabel en mijn 3G1,5 VOB in hetzelfde potje gestript gaan moeten worden. De 230V VOB kabel loopt nl. niet in 1 ruk door maar bestaat uit twee segmenten (lamp - potje en potje - verdeelbord).

Bij mijn weten is dat zeker niet best practice en in sommige landen zelfs volledig verboden. In de Belgische regelgeving vind ik er alleen niet zoveel van aangezien ZLS niet echt uitgebreid beschreven is. De aannemer luister niet naar mijn klachten over dit punt en zegt dat dat allemaal normaal is. Wat vinden jullie op dit forum hiervan?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Nieuwbouw voorbereiden op toekomstige KNX installatie

Bericht door egfdevos »

Het is niet normaal om die via de dozen te laten lopen als daar geen directe noodzaak/wens voor is.
Dat is een boel extra werk/kosten voor niks.
Edwin
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Nieuwbouw voorbereiden op toekomstige KNX installatie

Bericht door charlez »

Het lijkt er op dat je aannemer het concept domotica niet helemaal begrijpt.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Nieuwbouw voorbereiden op toekomstige KNX installatie

Bericht door grindal »

Spijtige zaak, maar elektrisch gezien kan dit volgens mij geen kwaad.

Eib kabel is ook nog eens afgeschermd, alleen opletten dat je potjes voldoende diep zijn, dat maakt het wat eenvoudiger om zowel de doorverbinding te maken met wago's als de eib kabel af te werken en je drukknop te plaatsen.
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

Re: Nieuwbouw voorbereiden op toekomstige KNX installatie

Bericht door Coppensw »

Tot nu toe had ik geen DEHN spanningsbeveiliging. Ik heb 3*380 V
Vermits ik nu begonnen ben om mijn domotech systeem naar KNX om te zetten moet ik mijn kasten voor een groot deel opnieuw bekabelen en dus is dit waarschijnlijk het moment.
Toch nogal wat vragen:
. De netspanning komt tegenwoordig via de grond, niet meer via luchtkabels in de straat. Is de beveiliging dan nog nodig ?
Waarschijnlijk is het voorgaande antwoord ja en dus volgende vragen:
. Wat is het verschil tussen TT, TN en TNS Ik heb al veel gelezen maar voorlopig is het me onduidelijk welke ik voor een gewone huishoud installatie moet nemen.
. Waar plaats ik die, ik neem aan tussen de meterkast en VOOR mijn eerste 300mA diff schakelaar ?
. In dezelfde zekeringkast heb ik ook een 3 fase zekering. Vandaar g ik onder de grond naar tuinhuis. In tuinhuis is er eerst een 30 mA diff schakelaar.
Ik neem aan dat ik opnieuw voor deze diff schakelaar ook een overspanningsbeveiging zet, of moet ik hier ook eentje net na de 3 fase zekering in de zekeringkast van het huis zetten ?
. Van in dezelfde zekeringskast in mijn huis een tweede 3 faze zekering die vertrekt naar een zekeringskast op zolder. Moet ook daar de overspanningsbeveiliging ?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Nieuwbouw voorbereiden op toekomstige KNX installatie

Bericht door egfdevos »

Ook bij uit de grond komende kabels is beveiliging wenselijk.

TT locale aarde.
TN aarde meegeleverd in de kabel van de energieleverancier in de vorm van een gecombineerde N/aarde (PEN)
TN-C-S Zelfde als TN met locaal nog een hulpaarde of bij grote vermogens een echte aarde.

Bij DEHN op de website vind je alle informatie netjes in handige foldertjes.
Zowel voor de bliksembeveiliging, als overspanningsbeveiliginge en de verschillende beveiligingen voor je data/domotica etc.
Edwin
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Nieuwbouw voorbereiden op toekomstige KNX installatie

Bericht door 747driver »

Vraag mbt die DEHN overvoltage protector.
Wanneer ie bv na een blikseminslag z'n werk heeft gedaan, is dat dan ergens aan te zien en moet ie dan woden vervangen?
Kzag net dat voor de overvoltage protectors welke ik in gebruik heb (ABB US/E1) een VD1 file beschikbaar is.
Het lijkt er op dat je 'm daarmee in een project kunt plaatsen met bv vermelding waar ie geplaatst is en verder niets.
Bestaan er ook overvoltage protectors welke een object hebben welke aangeeft of ie nog correct functioneert en wellicht een object welke aangeeft dat ie de bus daadwerkelijk heeft moeten beschermen?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Nieuwbouw voorbereiden op toekomstige KNX installatie

Bericht door egfdevos »

Even in het algemeen.
Bij mijn weten bestaan er van dit soort beveiligingen geen modellen met een knx verbinding.
Een oplossing zou dan zijn een model te nemen met een status contact en deze dan op een knx ingang aan te sluiten.

Op de beveiliging zelf bevind zich wel een visuele indicator maar uit ervaring weet ik dat mensen daar nooit naar kijken en als hij zijn werk goed gedaan heeft merk je er ook helemaal niks van totdat er een volgende keer iets mis gaat en dan is het te laat.

Voor die ABB US/E1 (DEHN BT 24) lees ik niks in de bijbehorende tekst maar uitgaande van het plaatje zal bij een doorslag een permanente verbinding tot stand komen met aarde waardoor je knx installatie stopt met werken natuurlijk. Dus daaraan kun je merken dat hij zijn werk hopelijk goed gedaan heeft.
Edwin
Plaats reactie