ETS 5 uitlezen bestaande schakelaar?

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

ETS 5 uitlezen bestaande schakelaar?

Bericht door houseofdreams »

Het is ondertussen een hele tijd geleden dat ik me nog echt bezig gehouden heb met de programmatie van ons Gira KNX systeem. Als het werkt zoals het hoort, blijf je er op zich ook vanaf.

Nu is onze deurvideopost defect en moet ik deze binnenbrengen bij de electrogroothandel, maar tegelijk wil ik enkele van de Gira Tastsensor 3 knoppen omruilen, aangezien deze nog de "oude" firmware hebben, met als gevolg led's die blijven branden/niet meer branden. Dit zou (als ik me het goed herinner) opgelost moeten zijn in firmware I05.

Bijkomend probleem (mijn eigen fout natuurlijk) heb ik klaarblijkelijk niet meer de recentste versie van het ETS project, waardoor er enkele van de laatste aanpassingen niet meer in opgeslagen zijn, dit en de overstap van ETS3 naar ETS5

Nu mijn uiteindelijke vraag: kan je van een bestaande knop de programmatie uitlezen? Dus niet via ETS een knop programmeren (downloaden zoals ETS het noemt) maar andersom, dus de settings importeren vanuit de knop zelf.

Indien dit niet kan, is er iemand die me terug even op weg kan helpen met het maken van de "scene" voor de volgende situatie:

Ik heb een van de knoppen van een schakelaar nu geprogrammeerd als een "alle rolluiken af" en "alle rolluiken op". Ik weet nog een klein beetje in welke richting ik moet zoeken, maar niet helemaal.

Wat ik me nog een beetje kan herinneren, is dat ik alle rolluiken samen in een "object" gezet heb, en dan nog iets gedaan heb met de schakelactor in de zekeringkast, maar voor de rest is het allemaal wazig :)


Ik durf die schakelaar in kwestie dus niet omruilen, aangezien ik dit dagelijks gebruik :?

HELP! :)
Laatst gewijzigd door houseofdreams op vr 22 dec 2017, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: DRINGEND - ETS 5 uitlezen bestaande schakelaar?

Bericht door egfdevos »

Uitlezen kan maar is meer een reconstructie en zeker geen garantie dat het helemaal lukt.
Kost tevens aardig wat geld.

Dus...

Pen en papier bij de hand.
"Groep Monitor" starten in ETS
Alle knoppen van je schakelaar afgaan zowel kort als lang bedienen.
Dat even vergelijken met de verouderde versie die je waarschijnlijk nog hebt.
Dan zou je al een heel eind moeten komen.

en...

Met de "BusdeelnemerInfo" kun je alle verbonden groepsadressen zien.
Dus als je nog wat gemist hebt. Vind je hiermee nog een hint.
Edwin
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: DRINGEND - ETS 5 uitlezen bestaande schakelaar?

Bericht door houseofdreams »

Thanks..

Door de jaren heen 1 schakelaar bijgezet, waar ik 2 knoppen heb geprogrammeerd om bij een druk op de knop een bepaald aantal rolluiken allemaal omhoog te doen, en bij de knop ernaast, die bepaalde rolluiken naar beneden te laten gaan.

Als ik dit nu opzoek online, vind ik wel een hele uitleg over scenes, maar ik was er van overtuigd dat ik het op een andere manier had opgelost, nu heb ik ergens wel een youtube filmpje gevonden wat heel sterk lijkt op de manier die ik gebruikt heb.

- Groep adres aanmaken: alle rolluiken op
- Groep adres aanmaken: alle rolluiken neer

In die 2 groep adressen, alle long-press acties linken van de gewenste rolluiken en dit adres dan koppelen aan een schakelaar. Aan deze laatste stap ben ik nu bezig met opzoeken / testen.

Fingers crossed...
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: DRINGEND - ETS 5 uitlezen bestaande schakelaar?

Bericht door Dré »

Bij de schakelaar kun je kiezen voor de optie jaloezie/rolluiken, dan krijg je daarbij twee groepsadressen, lang en kort drukken.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: DRINGEND - ETS 5 uitlezen bestaande schakelaar?

Bericht door houseofdreams »

Vandaag het videofoon buitengedeelte binnengebracht bij de groothandel, nu maar hopen dat het nog kan hersteld worden (en dan nog in een aanvaarbare tijdspanne) T'is echt geen zicht zo buiten aan de muur :(

Ineens ook al een deel van de TS3 schakelaars omgeruild die het (gekende) LED probleem hebben, ondertussen zitten ze al aan rev I08. Morgen ze opnieuw programmeren, dan ga ik weten of mijn nieuwe instellingen ivm de rolluik-scene ook werkt zoals ik het hoop :D
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: DRINGEND - ETS 5 uitlezen bestaande schakelaar?

Bericht door charlez »

Waren jouw schakelaars nog onder garantie?
Heb er zo ook een deel gehad met dat probleem en Gira wou er niets meer aan doen, ook al was dit een gekend probleem.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: DRINGEND - ETS 5 uitlezen bestaande schakelaar?

Bericht door houseofdreams »

charlez schreef:
ma 18 dec 2017, 10:42
Waren jouw schakelaars nog onder garantie?
Heb er zo ook een deel gehad met dat probleem en Gira wou er niets meer aan doen, ook al was dit een gekend probleem.
Garantie, geen idee, sommigen zijn nog I01 / I03... Laatste keer dat ik erover gelezen had, was de nieuwste firmware I05, nu zitten ze dus al aan I08

Volgens de technieker die ik gemaild heb die ons schakelmateriaal verkocht heeft (7 jaar geleden ondertussen) kreeg ik deze reactie:
Ja je hoeft ze niet preventief te vervangen want deze omruilingregeling blijft geldig.
Ik hoop het, want ik heb er nu net 5 al omgeruild, ik ga zeker geen 600 euro betalen voor wat rare defecte leds, wat eigenlijk een fabrieksfout is... Mocht ik ineens een factuur krijgen, dan ga ik toch eens verder horen wat mijn rechten als consument zijn... En ik wil dan mijn originele schakelaars terug.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: DRINGEND - ETS 5 uitlezen bestaande schakelaar?

Bericht door 747driver »

Hier hetzelfde probleem met de TS3 van Gira.
Voornamelijk de blauwe LEDs die aan blijven, niet meer aan gaan of slechts gedimd aan gaan.
Heb er al een stuk of 4 omgeruild en heb er nu weer 7 die defect zijn.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: DRINGEND - ETS 5 uitlezen bestaande schakelaar?

Bericht door houseofdreams »

Als Gira ze dan ineens niet meer wil gaan vervangen, stel ik een class action voor :D

Er zijn in de Benelux wss genoeg mensen die dit probleem hebben. Een product waar al "af fabriek" problemen mee zijn, kan je niet ineens buiten de garantieperiode niet meer gaan vervangen...

Nu ja, ik ben geen advocaat
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: DRINGEND - ETS 5 uitlezen bestaande schakelaar?

Bericht door charlez »

Ik heb ze al eens via leverancier terug gestuurd en Gira heeft ze gewoon geweigerd wegens buiten garantie.
Ga nu nog eens proberen rechtstreeks via Gira Hotline.
120€/schakelaar is niet niks...
Plaats reactie