CV Ketel warmtevraagcontact aan als één of meerdere collectorkleppen open staat

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
ezjurgen
Berichten: 39
Lid geworden op: di 31 jan 2012, 23:22

CV Ketel warmtevraagcontact aan als één of meerdere collectorkleppen open staat

Bericht door ezjurgen »

SITUATIE
Roomcontroller in elke kamer
Elke roomcontroller gekoppeld aan een KNX radiatorklep
CV ketel heeft simpel droog kontact waar KNX actor aan hangt
dat contact stuurt de CV ketel pomp. de temperatuur regelt de ketel zelf

GEWENSTE SITUATIE
Ketelcontact zou aan moeten als één of meerdere radiatorkleppen open staan
ketelcontact moet OFF gaan als de laatste van de radiatorkleppen sluit

VRAGEN
1. Lijkt me dat ik ergens een logische functie nodig heb, enkel met groupsadressen lijkt me dit onmogelijk juist?
2. Ik heb de domovea server waar ik logische functies mee zou kunnen maken, zie nog niet meteen hoe?
3. hoe laat ik de locgica merken dat alle kleppen dicht zijn en de cv pomp moet stoppen, en vanaf er één klep opent de pomp terug mag beginnen?

merci
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: CV Ketel warmtevraagcontact aan als één of meerdere collectorkleppen open staat

Bericht door egfdevos »

1. OF logica
2. Lees handleiding TIP: Je moet naar onder scrollen nadat je je functie gekozen hebt om hem verder te bewerken.
3. Zie 1
Edwin
ezjurgen
Berichten: 39
Lid geworden op: di 31 jan 2012, 23:22

Re: CV Ketel warmtevraagcontact aan als één of meerdere collectorkleppen open staat

Bericht door ezjurgen »

Dag edwin,

Ik wou zelf geen voorstel doen van een functie om niet van start te gaan met een te ingewikkelde formule.
ik dacht zelf eerst om in de domovea een variable te maken die bij elke statuswijziging van de klepstanden wordt gevuld.

in het groepsadres van het valve% object van elke klep laat ik een functie lopen op de domovea die met AND doorloopt of alle klepstanden 0 zijn. indien zo, pomp af

IF Valve1%=0 AND Valve2%=0 AND Valve2%=0
THEN Pomp=OFF
ELSE Pomp=ON

is dit hoe jullie guru's het zouden doen?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: CV Ketel warmtevraagcontact aan als één of meerdere collectorkleppen open staat

Bericht door egfdevos »

Gewoon een OF poort met voldoende ingangen.
Ik zou wel een uit vertraging toevoegen en deze mag makkelijk een uur zijn voor de pomp.

Zit even niet achter mijn pc anders kom ik het wat preciezer uitleggen.
Edwin
ezjurgen
Berichten: 39
Lid geworden op: di 31 jan 2012, 23:22

Re: CV Ketel warmtevraagcontact aan als één of meerdere collectorkleppen open staat

Bericht door ezjurgen »

kzal morgen een screenshot van de domovea automatisatie die ik gemaakt heb posten. wil vooral voorkomen dat de pomp kapot draait omdat alle kleppen dicht staan
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: CV Ketel warmtevraagcontact aan als één of meerdere collectorkleppen open staat

Bericht door egfdevos »

dose1.jpg
dose1.jpg (142.71 KiB) 8589 keer bekeken
De OF functie zorgt ervoor dat wanneer er op 1 van de ingangen warmte vraag is de motor gaat draaien en pas stopt als er helemaal geen vraag is.
Wel de ingang aanklikken en beneden kiezen voor de voorwaarde van de ingang.
In mijn voorbeeld zie je dat de ingang pas "1" is op het moment dat de variabele 001 "aan" is.
Edwin
ezjurgen
Berichten: 39
Lid geworden op: di 31 jan 2012, 23:22

Re: CV Ketel warmtevraagcontact aan als één of meerdere collectorkleppen open staat

Bericht door ezjurgen »

mmm, heb je post al enkele keren bekeken maar ben niet helemaal mee.

bij de lijst van start signalen, die "op startsignaal van apparaat" is dat telkens het groepsadres van de status van de klep?
en wanneer al die groepsadressen "0%" uitsturen dan is de uitkomst van lijst van startsignalen niet voldaan en worden de "acties" niet uitgevoerd juist?
maar dan is er toch niks dat het contact van de ketel op 0 zet?

ik mis zo de 'ELSE' in mijn vertrouwde IF THEN ELSE logica... :?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: CV Ketel warmtevraagcontact aan als één of meerdere collectorkleppen open staat

Bericht door Dré »

Volgens mij is het zo dat wanneer aan een van de voorwaardes is voldaan, de uitgang 1 is, wordt er niet aan de voorwaarde voldaan, dan zal het antwoord 0 zijn.
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: CV Ketel warmtevraagcontact aan als één of meerdere collectorkleppen open staat

Bericht door cevers »

ezjurgen schreef:
ma 29 jan 2018, 12:18
mmm, heb je post al enkele keren bekeken maar ben niet helemaal mee.

bij de lijst van start signalen, die "op startsignaal van apparaat" is dat telkens het groepsadres van de status van de klep?
en wanneer al die groepsadressen "0%" uitsturen dan is de uitkomst van lijst van startsignalen niet voldaan en worden de "acties" niet uitgevoerd juist?
maar dan is er toch niks dat het contact van de ketel op 0 zet?

ik mis zo de 'ELSE' in mijn vertrouwde IF THEN ELSE logica... :?
Probleem is de domovea implementatie.
De OR gate die je hier ziet zal alleen de sequentie starten als een van de ingangen >1 is.
Bij alle uitgangen 0 zal de sequentie niet starten. Een gewone OR gate logica zou normaal wel werken maar hier niet :S
Je zult gewoon een 2de sequentie moeten maken die als AND werkt met als voorwaarde 3x ingang = 0, en dan de sequentie de ketel op 0 laten sturen.

Even een andere vraag: wat voor een kleppen heb je? magnetische of was? de laatste heeft een schakeltijd van ongeveer 2 min. Moet je rekening mee houden anders kan het zijn dat door geen doorstroming de retour temp = geleverd en zal de ketel in storing kunnen gaan.
ezjurgen
Berichten: 39
Lid geworden op: di 31 jan 2012, 23:22

Re: CV Ketel warmtevraagcontact aan als één of meerdere collectorkleppen open staat

Bericht door ezjurgen »

Hey cevers,

Bedankt voor je reply. Ik vermoede al dat ik een tweede sequentie moest maken om de pomp te stoppen.

De collectorkleppen zijn die van hager, zonder thermostaat, tx501 dacht ik, die voor kamers zonder roomcontroller zijn met thermostaat. Tx502?

Groeten

Jurgen
Plaats reactie