Homemade Gira Control "17"

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Homemade Gira Control "17"

Bericht door houseofdreams »

Ik had enkele jaren geleden zo'n Gira Control 19 scherm (eerste generatie) maar daar waren zoveel problemen mee (traag, fluittoon in de luidsprekers, ...) dat ik deze terug aan de winkel verkocht had.

Het gat in de muur heb ik dan toegemaakt, zodat je er niks meer van zag... Tot verleden week :D

Ik had ineens het idee, om een oude 17" Dell laptop (met touchscreen), die hier toch maar lag stof te vergaren, helemaal open te gooien, batterij weg (was toch defect).

Toen begon het projectje. Eerst het gat in de muur terug vrijmaken en een nieuw MDF kader gemaakt en ingewerkt, op maar van het scherm. Het moederbord + de voeding zitten allemaal mooi in de originele nis van Gira, met meer dan voldoende ruimte om koeling te voorzien.

Daarna een op maat gemaakt frontframe, waar het scherm in gemonteerd is (de webcam met microfoon niet vergeten). Draait nu net de eerste keer, met pakweg temperaturen van rond de 36° idle, rond de 55/60° load.

TDP van de processor is 35W, dus laag genoeg. Afwachten wat het in de zomer gaat zijn...

Enkele fotos:
gira1.jpg
gira1.jpg (55.07 KiB) 7284 keer bekeken
gira2.jpg
gira2.jpg (62.75 KiB) 7284 keer bekeken
gira3.jpg
gira3.jpg (32.82 KiB) 7284 keer bekeken
2 (kleine) nadelen:
- De muur moet in zijn geheel herschilderd worden, je ziet een licht structuurverschil :D, maar da's ook op enkele uren weer achter de rug...
- Het is "maar" een 17" en geen 19" zoals het orgininele

Voor de rest, super tevreden
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Homemade Gira Control "17"

Bericht door Dré »

Tijdens de verbouwing van mijn huis, had ik ook een groot gat gemaakt met het idee dat ik daar altijd een touchpaneel in kan bouwen. Ik had het gat toen wel weer dicht gezet met een stuk gipsplaat en daar overheen laten stukadoren. (uiteraard ook voorzien van leiding werk naar de meterkast) en de achterzijde van de wand heb ik in zijn geheel verdikt (kapstok ruimte) om meer inbouw diepte te kunnen creëren. Alleen ik heb ik er nog steeds niks mee gedaan, ik twijfel nog steeds om het wel of niet te doen.

Maar leuk project heb je er van gemaakt :!:
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Homemade Gira Control "17"

Bericht door 747driver »

Ziet er mooi uit!
Zou het niet nog mooier zijn geweest wanneer je het MDF frame in dezelfde kleur als de wand had geschilderd?
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Homemade Gira Control "17"

Bericht door houseofdreams »

747driver schreef:
vr 02 feb 2018, 14:07
Ziet er mooi uit!
Zou het niet nog mooier zijn geweest wanneer je het MDF frame in dezelfde kleur als de wand had geschilderd?
Mja, we zitten met een landelijk interieur, de (zelfgemaakte) kasten zijn ook allemaal in dat gebroken wit gespoten, dus dat past wel mooi samen :)

Dit is natuurlijk V1.0, mij kennende zal er na een tijdje wel intern (en extern) nog wel wat veranderen, ik ben nu al aan het denken over een betere (geforceerde) airflow, ook al is het niet echt nodig... Idle temps schommelen nu rond de 40, maar als de pc met updates bezig is, durft het wel wat omhoog te schieten en dan zit je in een opwaartse spiraal qua temps (de interne cooler zuigt warme lucht aan om de cpu te coolen), de kleine 5mm vents bovenaan en onderaan het frame genereren dan net te weinig natuurlijke airflow.

Ik wou alleen geen 3800+ euro's uitgeven aan dat nieuwe scherm, vond ik net "iets" erover :D

Bij interesse, zal ik de nodige updates hier wel posten
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Homemade Gira Control "17"

Bericht door cevers »

Netjes hoor, kwa temperatuur misschien een idee (als het kan) om in het BIOS te underclocken en voltage terug te schroeven (CPU)
Daar dit een laptop is zal het misschien niet kunnen, maar de moeite waard om het iig te checken.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Homemade Gira Control "17"

Bericht door houseofdreams »

cevers schreef:
vr 02 feb 2018, 14:52
Netjes hoor, kwa temperatuur misschien een idee (als het kan) om in het BIOS te underclocken en voltage terug te schroeven (CPU)
Daar dit een laptop is zal het misschien niet kunnen, maar de moeite waard om het iig te checken.
Heb het nog niet nagekeken, maar ik denk idd dat het nergens in te stellen is. Misschien kan ik eens online zoeken, maar de extra "power" is altijd wel leuk, het originele scherm was echt een slak :)

Nu kan ik deze versie ook gebruiken als scherm voor Spotify enz, reageert supervlot, voor een I3 330M van bijna 8 jaar oud
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Homemade Gira Control "17"

Bericht door Joep »

Netjes gemaakt tot zover hoor.

Ik ben alleen benieuwd of het moederbord wat zo open en bloot achter het scherm niet een hoop stof gaat verzamelen in de loop der tijd :?:

Verder weet ik niet of 17" tov 19" nou een nadeel is, ik heb er toen ook voor gekozen om een 10" touchpanel te maken omdat ik niet zo'n groot scherm in de wand wilde hebben ;)
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Homemade Gira Control "17"

Bericht door houseofdreams »

Joep schreef:
za 03 feb 2018, 19:41
Netjes gemaakt tot zover hoor.

Ik ben alleen benieuwd of het moederbord wat zo open en bloot achter het scherm niet een hoop stof gaat verzamelen in de loop der tijd :?:

Verder weet ik niet of 17" tov 19" nou een nadeel is, ik heb er toen ook voor gekozen om een 10" touchpanel te maken omdat ik niet zo'n groot scherm in de wand wilde hebben ;)
Stof heb je in alle pc's na een tijdje. Het scherm is te demonteren op enkele seconden, wat lucht in een spuitbus erdoor blazen en da's ook weer opgelost :)

Vandaag met de 3D printer nog een luchtmond gemaakt voor een 40mm fan, zodat er toch wat extra lucht inkomt. Afwachten of mechanisch geforceerde inblaas voldoende is, of dat ik ook nog afzuiging moet voorzien.
3-02-2018 21-49-25.jpg
3-02-2018 21-49-25.jpg (137.16 KiB) 7221 keer bekeken
Plaats reactie