Aanpassen group addressen

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Mre
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 10 sep 2017, 16:57

Aanpassen group addressen

Bericht door Mre »

Hoi,

Even een korte vraag van een newbie:

Ik heb 2 group addressen, eentje die 1 uitgang aanstuurt en eentje die er 2 aanstuurt.
Nu heb ik deze in ETS5 aangepast (1 uitgang van de groep van 2 verhuist naar de groep van 1).
Vervolgens doe ik een download via de group addresses met download application.
Zou dit normaal niet moeten volstaan voor de aanpassing? Alle componenten lijken correct gedownload, doch zie ik geen wijziging in de uitwerking bij het bedienen van de schakelaars. Dien ik een "unload" of iets dergelijks te maken?

Thx!!

Mvg
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Aanpassen group addressen

Bericht door Dré »

En als je kijkt bij de componenten zie je dan ook bij alle componenten dat er 5 groene bolletjes staan, dat alles overgeschreven is naar de deelnemer in het veld?
En weet je ook zeker dat je het verplaatst hebt, niet dat ze nu in beide groepsadressen staan?
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: Aanpassen group addressen

Bericht door ferry »

Een uitgang kan maar 1 groepsadres aansturen.
Ga je daar niet in de fout??
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Aanpassen group addressen

Bericht door egfdevos »

Dus je verplaatst een uitgang object naar een ander GA.
Het enige dat er daarna moet gebeuren is de schakelactor van de desbetreffende uitgang (gedeeltelijk) programmeren en dan moet het in orde zijn.
Zo niet heb je wat fout gedaan.

Zoals Dré zegt kun je via de componenten, de status zien in hoeverre een deelnemer is bijgewerkt t.o.v. het project.
Edwin
Mre
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 10 sep 2017, 16:57

Re: Aanpassen group addressen

Bericht door Mre »

Dag,

Dank voor de snelle feedback!
Ik heb inderdaad alles verplaatst van het ene group address naar de andere.
Op de status (groene bolletjes) had ik niet gelet, maar dit is idd wel een goede tip!
Tijdens de download gaf ETS wel de status "finished" aan waarbij ik er zou van uit gaan dat alles correct verlopen was.
Intussen heb ik een volledige download gedaan (waarbij ik dus opnieuw op programmeer button op het device ben moeten gaan duwen).
Hierna werkte dit deel wel correct. Als ik het goed begrijp is dit echter toch geen vereiste actie, eenmaal het adres toegewezen werd?
Als ik nu een wijziging in een group address doe en ik zou
a) een download doen op het niveau van het group address
b) een download doen van alle aktoren die in deze groep staan
Dan heb ik toch in zowel a als b uiteindelijk hetzelfde gedaan, of is hier nog een verschil tussen?

Wat het gebruik van een uitgang in verscheidene group adressen betreft: stel dat een lamp aangestuurd wordt door zowel een schakelaar in de ruimte als door de welbekende "paniekschakelaar", is het dan een "slechte" programmeermethode om de uitgangen allemaal nogmaals binnen de group "paniekschakelaar" te gebruiken? Is het beter om de schakelaar in de group "lamp" te plaatsen? Of maakt dit op zich niet zoveel uit?

Mvg
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Aanpassen group addressen

Bericht door Dré »

Geen idee of het onbewust is,maar je zegt dat je een uitgang verplaatst hebt van het ene groepsadres naar de andere. Maar je zegt verder dat je een nieuwe download hebt gemaakt van dat ene groepsadres, bedoel je hiermee dat je alleen dat ene groepsadres opdien geprogrammeerd hebt of beide groepsadressen?
Overigens programmeer ik zelf nooit op die manier, ik ga voor het downloaden altijd naar het veld waar al mijn deelnemers staan,hij geeft daar namelijk ook zelf aan welke deelnemers gewijzigd zijn en nog niet verstuurd zijn.
Dit heeft ook te maken omdat ik vaak meerder wijzigingen doe, en zo alles in een keer heb gedaan. en op jou manier zou je bij elk groepsadres een nieuw download moeten doen, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is.

Wat betreft de volledige download.
Nee dat is inderdaad niet nodig, je kunt ook kiezen voor 'programmeer parameters', daarmee programmeerd hij alle parameters opnieuw naar de deelnemer, en het adres blijft het zelfde en hiervoor hoef je ook niet van je stoel op te gaan staan om het programmeer knopje in te drukken.

Het laatste,

Ferry haalde het al aan, een zendend object (zoals een schakelaar) kun je maar aan 1 groepsadres toewijzen, een luisterend adres (zoals een uitgang naar een lamp toe) kun je aan meerdere groepsadressen linken.
Mre
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 10 sep 2017, 16:57

Re: Aanpassen group addressen

Bericht door Mre »

Dré,


dank voor je feedback, sorry voor mijn late antwoord, het is nogal druk geweest :)
Intussen is de programmatie geslaagd! Stap voor stap een beetje verder.
Ik ben vertrouwd met de PLC-wereld maar nog niet geheel met de KNX-wereld, maar het komt goed.

Grtz
Plaats reactie