Keuzes voor nieuwe installatie

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Arganox
Berichten: 15
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 09:32

Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door Arganox »

Dag allemaal,

Ik ben al een tijdje een passieve volger van het forum.
Gezien onze plannen nu concreter beginnen worden en we bijna aan de technieken gaan beginnen wil ik toch onderstaande even voorleggen aan jullie.

Mijn vraag is vooral naar ervaringen: Wat zouden jullie zeker opnieuw doen moesten jullie opnieuw beginnen met een KNX installatie? Maar misschien nog belangrijker, wat zeker niet meer, of wat toch nog wel maar anders?

De standaard zaken heb ik al wat proberen voorzien in mijn plannen, zoals:
  • Verlichting schakelen/dimmen
  • stopcontacten schakelen achter TV meubel en voor staanlamp
  • bewegingsmelders voorzien (met helderheids meting?)
  • Afstemmen ventilatie zodat die uit te lezen is. Heeft hier iemand ervaring met een goed systeem? ik lees dat Zehnder een goeie integratie zou hebben met KNX?
Wat blijven mij als leek nog raadsels:
  • Grootste zorg: Welke zaken vergeet ik om toekomstgericht goed te zitten?? We hebben namelijk geen kelder dus alle kabels (of wachtbuizen) zouden er nu in moeten.
  • Het schakelen van de verwarming?? doen of niet? in ons geval zou het gaan over VV door het ganse huis.
  • Uitlezen van stroomverbruik per kring of per stopcontact? Hoe gaat dat in zijn werk? kan ik die achteraf nog bij bouwen? (ik vermoed van wel, op voorwaarde dat stopcontacten in ster naar kast liggen?
  • Verlichting: is DALI een goeie keuze in particuliere setup of overkill? (daarom niet in eerste fase maar mogelijk later (cfr budget :))
  • Mijn Visu/Integratie zou ik dan achteraf opbouwen via OpenHAB oid. Lijkt me een fijner alternatief dan de closed source (en kostelijke) zaken zoals homeseer etc.
  • Iemand ervaring met integratie van alarmsystemen?? Kan ik deze bewegingsmelder gebruiken om mijn verlichting etc te schakelen, zijn deze snel genoeg? Ik was hier aan het kijken naar Siemens SPC gezien ik daar goeie dingen over gelezen heb (hier op het forum) mbt integratie met KNX.
Alvast bedankt voor jullie ervaringen!
Laatst gewijzigd door Arganox op vr 27 apr 2018, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door 747driver »

Ik zou alle stopcontacten schakelbaar hebben gemaakt en het stroomverbruik ervan meten.
De Gira 104600 heeft 8 uitgangen, kan stroomverbruik meten en kost €305
Zou in de meterkast ook een energiemeter plaatsen zoals een Hager KNX Energiezähler TE360 om het energieverbruik van het hele huis te meten en te kunnen weergeven.
Achteraf zoiets plaatsen is vrij lastig.
Wellicht zijn er betere en/of goedkopere varianten van andere merken.
Verwarming zou ik zeker schakelen.
Wij hebben daar de Gira 101800 voor gebruikt om per kring te kunnen schakelen.
Ik zou ook per vertrek een touchscreen willen hebben zoals de Gira
Momenteel hebben we de Gira HS3 en ik ben daar best wel tevreden over.
Ben ook bezig met openHAB.
Hartstikke mooi dat met bindings zoveel andere systemen/protocollen kunnen worden gekoppeld en dat het draait op een €35 Raspberry Pi maar je moet bijna wel een IT expert zijn om het te kunnen gebruiken.
Verder is de ondersteuning in mijn ogen gewoon slecht.
Heb een paar simpele vragen uitstaan op het forum welke nooit beantwoord zijn...
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door egfdevos »

Er is zoveel mogelijk dat een ander er eigenlijk geen invulling in kan geven.

Belangrijkste is minimaal verlichting, zonwering, ventilatie en verwarming te sturen.

Dan hebben we nog:
Tuin, erf en voetpad verlichting
Tuinhuis/opslagschuurtje
Poort (verlichting & sturing)
kerstverlichting (binnen & buiten)
Rolluiken, Zonwering, gordijnen etc.
avond & nacht verlichting
zwembad sturing div.
geschakeld wcd in de keuken voor de koffie in de morgen
aansturing van de tuinbewatering
contact op de brievenbus
contacten op raam en deuren (al dan niet via een alarmsysteem)
badkuip sturing
diverse kleppen op water en gas leidingen. Voor dat extra veilige gevoel als je op vakantie bent.
Bewegingsmelder onder het bed of vloercontacten naast het bed.
Edwin
Arganox
Berichten: 15
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 09:32

Re: Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door Arganox »

Bedankt al voor jullie reacties :)

Wat betreft de Tuin, die zag ik in 2de instantie pas.
Er zullen leidingen voorzien worden naar het tuinhuis om worst case van daar heel dit deel aan te sluiten.

Bewegingsmelder onder het bed of vloercontacten naast het bed. -> Nooit aan gedacht, ga ik zeker eens over nadenken!
diverse kleppen op water en gas leidingen -> Voor de waterleiding was ik dat inderdaad van plan. Voor gas is idd ook een goed idee.
Stroommeting -> Goed punt, ik ga zeker voldoende plaats voorzien in de kast en proberen zo veel mogelijk in ster te leggen. Dan zou het mogelijk moeten zijn om die actor daar tussen te steken, neen?

Heeft iemand van jullie ervaring met integratie van alarmsysteem? Wat betreft de raam en deurcontacten zie ik geen probleem. Maar zijn deze bewegingsmelder snel genoeg om te gebruiken binnen KNX? (spaart me natuurlijk wat KNX melders uit)

Voor de vloerverwarming, hebben jullie een Warmtepomp of Gasketel? Hoe gaan jullie dan tewerk om deze te schakelen? Is dat met een gateway of spreken jullie rechtstreeks de contacten op de ketel aan?
Ik hoor namelijk van vershillende verwarmings installateurs verschillende zaken.. Gaande van: 'Uwe ketel schakelen met KNX? da moogde ni doen.. da werkt toch nooit!" tot "A, schakelen met KNX? Prima, dan moet ik zelf geen thermostaat voorzien meneer."
(Enige merken die hier de voorkeur hebben? Deze technieken liggen namelijk nog niet vast :))
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door Sceppi »

Hier mijn persoonlijke mening:
- schakelen en dimmen verlichting uiteraard doen.
- schakelen van zonwering/screens/rolluiken: zeker doen. Ik heb dit geautomatiseerd met openhab waardoor de screens dicht gaan in de zomer bij >20°C en er zon op de ramen staat en vica versa in de winter om te profiteren van zonnewinsten. Werkt supergoed. Voordeel van Openhab is dat dit extreem goedkoop kan. Ik lees de temperatuur en de zonnestand af van het internet via openhab. Deze variabelen gebruik ik dan om de zonwering te sturen. Dit alles kan ook volledig binnen knx zonder Openhab... maar dan moet je investeren in een astro-klok en temp. sensor buiten. Overigens: Bespaar niet op buitenzonwering in een nieuwbouw! Isolatie is tegenwoordig zo doorgedreven, dat je oververhitting echt moet vermijden.
- Bewegingsensoren: In mijn vorige woning had ik er verschillende, nu bewust gekozen voor slechts 2 stuks. Mijn ervaringen met bewegingsensoren waren niet zo positief. bv: ik kom 's avonds thuis met slapende kindjes die ik in hun bed moet leggen: deur van de gang open en flash alle lichten van de gang volledig aan. Of: je zit op de wc... en het duurt eens wat langer :D ... hupla, lichten uit. Ik wil maar zeggen: te pas en te onpas schakelen ze het licht aan of uit. Ik ben echt fan van gewoon met de schakelaar te schakelen, met uitzondering van bv. een buitensensor of carport sensor wanneer je de oprit oprijdt. Dat is echt wel handig. Uiteindelijk is dit een persoonlijke voorkeur.
- Alarm: Ik heb een alarm van INIM dat perfect gekoppeld kan worden met een knx module (IGKNX100 module). Echter: is nogal prijzig (550€). Een alternatief wat met veel alarmen kan is het uitlezen van de contacten met een binaire ingang. Dit kan bv. ook met INIM: met een uitbreidingsmodule lees je dan de status af (bv. staat het alarm aan of niet, welke deuren staan open, etc...). Enige wat je niet kan in deze laatste opstelling is het alarm aanzetten met knx (i.e: je kan enkel contacten uitlezen). De IGKNX100 module kan dat dan weer wel.... Nu ben ik geen verkoper van INIM :-), ik ben er zeker van dat tegenwoordig de meeste systemen toelaten om minstens de contacten uit te lezen, en dan kan je al heel veel: Bv: via Openhab een e-mail laten sturen als het alarm aan gaat. Alle lichten laten aangaan bij alarm aan. Etc. Een volledige knx module is dus niet echt noodzakelijk en zoals je ziet vaak ook zeer duur als het dan nog ondersteund wordt
- Ventilatie: Ik heb een Thermad Brink renovent dat perfect kan gekoppeld worden. Gewoon koppeling via een fan coil actor (ca 120€) en een RJ12 kabel en ik was gesteld. Ook vele andere merken kunnen gekoppeld worden. Ik raad dit zeker aan om te doen. Zo gaat bij mij de verluchting iets harder draaien als ik het licht van de douche aanzet. Ook in de keuken als ik vele potten op het vuur heb staan kan ik met 1 enkele knop de verluchting iets harder laten werken. Super handig, zeker omdat ik een dampkap met recirculatie heb waardoor damp en geuren wat meer in de woning blijven.
- Muziek: Er bestaat bv. een knx koppeling met Sonos... maar weerom zeer duur. Met Openhab kan dit kostenloos en werkt prima. Ik heb dus enkel UTP en stroom voorzien waar ik sonos boxen ga plaatsen. Nu werk ik met mijn oude hifi installatie en een chromast audio, werkt ook prima.
- Beamer met beamerlift en automatisch projectiescherm: Heb ik voorzien in de living :-). (tenminste de aansluitingen ervoor). Op die manier kan je met 1 knop: beamerlift naar beneden, scherm naar beneden en beginnen kijken. Hier heb je niet veel voor nodig, enkel een rolluik actor (ik kon dezelfde gebruiken als van mijn screens, dus kostte mij niet veel geld!).
- Hifi en multimedia: Wat ik ook heb gedaan zijn RS232 kabels gelegd naar de beamer en mijn surround versterker vanuit de zekeringskast. Met een RS-232 gateway en een seriële kabel kan je dan allerhande signalen versturen (bv. kanaal kiezen, volume verzetten, etc...). Neem nu het voorbeeld hierboven: bij indrukken dan de knop voor beamer en beamerlift kan ik dan ook signaal geven aan mijn beamer om aan te gaan op het juiste kanaal, en aan mijn surround versterker om ook het juiste kanaal aan te zetten. Is RS-232 echt nodig? Niet persé, nieuwere beamers en versterkers zullen meer en meer via IP/UTP kunnen gestuurd worden en bv. dan via openhab kunnen worden aangestuurd... maar die 2 RS-232 kabels voorzien was echt niet de kostprijs.
- Geschakelde stopcontacten: Altijd handig, maar je moet ook niet overdrijven uiteraard. Goed voor verlichting of idd. tv/hifi volledig uit te kunnen zetten
- Verwarming: In principe niet echt nodig mits overal VVW... maar het kan wel. Ik zou minstens de bekabeling voorzien, dan heb je later nog altijd te keuze. dwz: electro ventielen voorzien bij de collectoren en dan stuurdraden van deze electro-ventielen naar de zekeringskast. Ofwel: knx kabel voorzien aan de collectoren zodat je de knx hardware daar zelf kan plaatsen. Je moet ook het ketelcontact kunnen sturen (kabel van ketel naar zekeringskast)
- Visu: Ik gebruik Ipad mini's aan de muur met behulp van Basalte Eve als frame en puck als stroomlevering. Visu via Openhab. Wat je eventueel kan doen is ook een knx kabel daar voorzien, dan kan je ook altijd een knx touch screen voorzien mocht je dat willen. Persoonlijk vind ik deze laatsten echt wel duur tov bv. Openhab.

Wat betreft Openhab: Ja, het is een learning curve, maar de intergratie die mogelijk is met andere systemen is echt wel top en kan niet geëvenaard worden door eender anders welk gesloten systeem dat ik ken. Het configureren vergt wat tijd, maar is best wel heel leuk en zeer waarderend eenmaal alles begint te werken. Laat je niet wijsmaken: een programmeur hoef je niet te zijn, maar wel wat affiniteit met IT. (nb: Ik ben zelf geen ICT'er!). Naar stabiliteit heb ik echt geen klagen: dit loop bij mij zo vlot als een trein.
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door teaser »

Wat zou ik anders doen:
- tastsensoren: niet enkel afgaan op de functionaliteit, maar ook op bediengemak/ergonomie. Ik heb tasters die prijs/functioneel wel zeer goed zitten, en voor het uiterlijk ben ik afgegaan op de foto's op de site van de fabrikant. Achteraf blijkt helaas dat ze qua bediening toch wel tegenvallen. Te vaak wordt een druk op de knop niet geregistreerd omdat er net niet goed geduwd is. De mogelijkheid van 'full-surface' push is mooi in theorie, maar in praktijk vereist het toch enige oefening om een knop in zijn geheel correct in te drukken. Ik heb het ondertussen onder de knie, maar mijn vrouw lukt het niet. Dus, voor de keuze van je tastsensoren, ga tenminste ergens op een beurs of bij een dealer uitproberen vooraleer je er mogelijks veel geld aan spendeert.
- deurcontacten aan alle binnendeuren om aanwezigheidsbepaling te vergemakkelijken. PIR sensoren zien vaak even geen beweging, bv als je even stil zit op het toilet of in de zetel ligt. Om te vermijden dat je lange timeouts moet instellen kunnen je deurcontacten je helpen: zolang een deur dicht blijft kan er niemand uit de ruimte verdwijnen en kan de aanwezigheidsstatus dus niet veranderen.

Stroommeting/geschakelde contactdozen heb ik doordacht aangepakt. Op sommige plaatsen (bv achter de tv) zijn er 3 aparte kringen die geschakeld kunnen worden. Op andere plaatsen, zoals de stopcontacten langs een deur die typisch vooral voor een stofzuiger worden gebruikt, zitten samen met andere stopcontacten op een kring zonder aparte stroommeting. Bepaalde groepen meet ik in het geheel, anderen helemaal niet. Gewoon op voorhand erover nadenken welk soort gebruik je in gedachten hebt voor die bepaalde stopcontacten en daarop je planning baseren. Alles in ster naar de verdeelkast is gewoon overkill.

Wat OpenHab betreft: ik gebruik het ook al een hele tijd. Initieel is het snel opgezet en de eerste rules heb ik ook snel in elkaar gekregen. Echter merk ik na verloop van tijd de volgende fundamentele problemen:
- je moet veel kennis hebben om OpenHab echt stabiel te laten draaien voor meerdere jaren. Backups, security, systeemonderhoud,... er kruipt allemaal tijd en moeite in om het goed in orde te krijgen. OpenHab op bv een Raspberry Pi is in theorie simpel, maar de sdcard geeft het gegarandeerd op na een paar maanden door de vele schrijfacties van OpenHab. Dus kun je alles opnieuw installeren, liefst op externe HD (weeral extra stappen tijdens installatie). Je snapt het plaatje wel.
- het programmeren van de rules blijft een omslachtig werkje. Ik spendeer vaak uren om de stomste problemen opgelost te krijgen. Uiteindelijk moet ik mijn scripts vol debug logging steken om het in orde te krijgen. Ook proper coderen is bijna onmogelijk. Ik ben software engineer van beroep, dus heb mijn code ook wel graag gestructureerd en overzichtelijk, met libraries en dergelijke om code te kunnen hergebruiken. Is helaas niet mogelijk met die scriptingtaal die OpenHab gebruikt. Alle voorbeeldcode die er te vinden is ziet er vreselijk uit, en pogingen om het op te kuisen stranden meestal in veel frustratie.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door 747driver »

@teaser: https://community.openhab.org/t/any-way ... vent/15900
Zojuist gedaan en er wordt al een tijdje niets meer gelogd!
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door teaser »

Die logging heb ik wel nodig hoor, heb nog lang niet alle functionaliteit geprogrammeerd (al denk ik niet ooit op het punt te komen dat het af is :lol: ) en er zitten af en toe nog wat bugs in die ik moet uitzoeken.
Arganox
Berichten: 15
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 09:32

Re: Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door Arganox »

Teaser,

Bedankt voor de info.

Zelf was ik aan het kijken op OpenHab te deployen in mijn VM omgeving en niet op dedicated Pi.
Onderandere net om de reden die je aangeeft. Ware op SD, backups, HA, ...

Wat betreft die stroommeting daar ga ik ook nog eens mee aan de slag gaan op mijn plan.
Zijn inderdaad wel plaatsen waar ik graag zou weten wat het verbruik juist is.
Om dit verbruik te meten heb je deze kringen / contacten aangesloten op een schakelactor die stroomverbruik kan meten?

Algemene vraag: Maken jullie gebruik van een weerstation oid om te bepalen of het 'donker' is of te bepalen of het 'hard waait' oid? Of doen jullie dat doorgaands met sensoren per kamer?

Tnx!
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door teaser »

Arganox schreef:
wo 02 mei 2018, 13:03
Wat betreft die stroommeting daar ga ik ook nog eens mee aan de slag gaan op mijn plan.
Zijn inderdaad wel plaatsen waar ik graag zou weten wat het verbruik juist is.
Om dit verbruik te meten heb je deze kringen / contacten aangesloten op een schakelactor die stroomverbruik kan meten?
Inderdaad, ik heb MDT actoren met stroommeting.
Op zich is het weten wat het verbuik is niet de belangrijkste reden waarom stroommeting interessant is (voor mij toch). Interessanter is om hier logische functies aan te koppelen. Enkele voorbeelden:
- notificaties sturen naar smartphone als wasmachine/droogkast/vaatwasmachine... klaar zijn
- alarm sturen als de koelkast verdacht veel verbruikt (deur laten open staan?)
- automatisch uitschakelen stopcontact waar een lader in zit, als het toestel is opgeladen
Algemene vraag: Maken jullie gebruik van een weerstation oid om te bepalen of het 'donker' is of te bepalen of het 'hard waait' oid? Of doen jullie dat doorgaands met sensoren per kamer?
De meeste info die je van een weerstation krijgt, kun je ook van een weather service binnen trekken. Die data is uiteraard minder accuraat, maar meestal heb je geen heel accurate data nodig. Je moet bv enkel weten of het een zeer winderige dag gaat worden om te voorkomen dat screens/luifels uitgaan, dat moet geen exacte meting van de windsnelheid zijn.
Donker/licht informatie kun je meestal uit de lichtsensoren van aanwezigheidsdetectoren halen, dat kun je inderdaad beter per kamer doen. Informatie wanneer de zon onder gaat komt van een astro service.
Plaats reactie