schakelen - actor/inputmodule

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
playingby
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 11:49

schakelen - actor/inputmodule

Bericht door playingby »

Hallo iedereen,

Ik heb uiteindelijk besloten om een knx installatie op te zetten in huis ipv traditionele impulsschakelaars & relais. Ben nog niet zeker qua merken.


Ik was online informatie aan het opzoeken voor drukknop schakelaars voor de verlichting en geschakelde stopcontacten.
Enerzijds spreekt men over deze aan te sluiten op een actor, en anderzijds spreekt met over aansluiten op een input module.

als ik het goed begrijp dient een inputmodule alleen om een signaal op een buskabel te zetten vanaf de schakelaar,
en een actor rechtstreeks in de kast geschakeld word (en dus alle stopcontacten zeker actoren nodig hebben)

als deze info correct is,
wat is dan het verschil in functionaliteit (voor de schakelaars) tussen een drukknop+input module op buskabel en een drukknop+actor op svv kabel?

Of heb ik het gewoon verkeerd?

Bedankt!
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: schakelen - actor/inputmodule

Bericht door egfdevos »

Als ik het goed begrijp is je vraag;
Wat het verschil is tussen een relais schakeling en een bus systeem?
Edwin
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: schakelen - actor/inputmodule

Bericht door 747driver »

Een drukknop schakelaar kan er 1 met KNX functionaliteit zijn waardoor ie rechtstreeks op de KNX bus kan worden aangesloten of een "conventionele" schakelaar welke je dmv een input module met de KNX bus verbind.
Beiden zetten ze een boodschap op de KNX bus waardoor een schakel of dimaktor bv de verlichting kan aansturen.
Wij hebben alleen maar schakelaars met KNX functionaliteit.
egfdevos kan je wel vertellen wanneer je wat gebruikt.
playingby
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 11:49

Re: schakelen - actor/inputmodule

Bericht door playingby »

De vraag is of er een verschil is tussen 1) een gewone (domme) drukknop aan een actor te koppelen met svv draad, of 2) er eerste een input module achter te plaatsen? Ik veronderstel dat de input module alleen van belang is als je buskabel wil hebben voor later eventueel "uitgebreide functies" te hebben?

En tweede vraag, om een stopcontact te schakelen, zonder fysieke schakelaar kan ik dan ook een actor gebruiken?

ps: drukknop zoals met impulsschakelaar, niet met relais
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: schakelen - actor/inputmodule

Bericht door egfdevos »

( :idea: Actor = component die actie uitvoert "uitgang")

De input module ga je altijd hebben met domme drukknoppen. Als losse module of geïntegreerd met actoren in een combi busdeelnemer.

- Het verschil gaat dan zijn tussen een centraal en een decentrale installatie.
Als je alle inputs in de schakelkast plaatst zal deze ook in formaat dus kosten toenemen.
- Het verschil tussen een knx-bus en een svv bedrade topologie.
Bij svv bedrade topologie zul je bijna alles rechtstreeks naar de schakelkast leggen.
Knx-bus kun je doorlussen, aftakken en boom topologie gebruiken. Veel efficienter en dus goedkoper.

Vraag twee:

Als je een stopcontact "wcd" wilt schakelen zal deze altijd op een actor aangesloten moeten zitten.
Waar de opdracht om te schakelen vandaan komt is aan jou. Of dat nu een fysieke schakelaar is of iets anders maakt niet uit.
Edwin
playingby
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 11:49

Re: schakelen - actor/inputmodule

Bericht door playingby »

ahhh ik wist niet dat dit als combi bestond (daarom mijn foutieve vraag).
Als je alle inputs in de schakelkast plaatst zal deze ook in formaat dus kosten toenemen.
- Het verschil tussen een knx-bus en een svv bedrade topologie.
Bij svv bedrade topologie zul je bijna alles rechtstreeks naar de schakelkast leggen.
Knx-bus kun je doorlussen, aftakken en boom topologie gebruiken. Veel efficienter en dus goedkoper.
Kom je met de losse modules op knx bus dan niet duurder uit dan een combi in de kast met svv?
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: schakelen - actor/inputmodule

Bericht door teaser »

En waarom geen KNX drukknoppen? Die hangen rechtstreeks aan de bus en hebben een pak meer mogelijkheden (feedback leds om te beginnen) dan gewone pulsdrukkers.
playingby
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 11:49

Re: schakelen - actor/inputmodule

Bericht door playingby »

wel, ik ga in het merendeel van mijn huis knx drukknoppen gebruiken (van Bticino), maar in de keukens hebben we reeds drukknoppen van Niko voorzien, voornamelijk voor de kleuren opties.

(alhoewel Jung me ook wel leuk lijkt)
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: schakelen - actor/inputmodule

Bericht door teaser »

Kun je in de keuken nog buskabel voorzien voor de bedienpunten? Dan zou ik dat zeker doen, kun je later nog echte KNX drukknoppen plaatsen indien gewenst. Voorlopig kun je werken met inbouwmodules (UP of Unterputz), die zijn zo duur niet.
playingby
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 11:49

Re: schakelen - actor/inputmodule

Bericht door playingby »

teaser schreef:
wo 27 jun 2018, 07:00
Kun je in de keuken nog buskabel voorzien voor de bedienpunten? Dan zou ik dat zeker doen, kun je later nog echte KNX drukknoppen plaatsen indien gewenst. Voorlopig kun je werken met inbouwmodules (UP of Unterputz), die zijn zo duur niet.

Nee, heb nog geen kabels gelegd, en dat is geen slecht idee.

over inbouwmodules gesproken, is er een voordeel om actoren in te bouwen achter een stopcontact (twee keer kabels), of gewoon actoren in de kast hiervoor gebruiken? Er is geen fysieke schakelaar voor de stopcontacten.
Plaats reactie